Augusztus? Akkor Paloznaki Jazzpiknik!
Eltelt egy újabb év és újra a Balaton-felvidék leghangulatosabb fesztiválján találhatjuk magunkat Paloznakon, a Jazzpikniken. A fesztivál tavaly ünnepelte a 10. évfordulóját, melyre lapot húzva idén ismét világsztárokat hozott a Balaton északi partjára. A Jazzpiknik érdekes kettőssége, hogy a helyszínek, a tematikák nem változnak, de a szervezők törekszenek arra, hogy újabb és újabb fellépők tegyék tiszteletüket a fesztiválon. Ide mindig jó visszatérni – vallom, hiszen az egész településnek és a koncepciónak van egyfajta remek sajátos hangulata, pulzálása.
A fesztivál első napján, két jazzkoncerten vehettünk részt, melyek hangulatos (kis)színpadokon kaptak helyet.
Elsőként a Taittinger pezsgőteraszon foglalhattunk helyet, melyet a természet egyfajta amfiteátrumként teremtett, hiszen a színpadot egy finoman emelkedő domb veszi szinte körbe, ahol az egymás előtt ülő fejek nem lógnak bele a képbe. A színpadon pedig Hász Eszter Quintet jelent meg, akik az elmúlt év decemberében megjelent „Aqua” címet viselő lemezüket hozták el a Paloznaki Jazzpiknikre. A quintet 2017-ben alakult, s névadója 2019-ben a Magyar Jazz Szövetség által gründolt „Az év fiatal jazz-zenésze” verseny győzteseként kapott nagyobb figyelmet, melyet Horváth Albert a csapat zongoristája 2020-ban „hozott haza” a quintetbe. Ugyanebben az évben a sok kisszínpados fellépést egy teltházas Müpa koncert koronázta meg, mely a Müpa Jazzshowcase szervezésében valósult meg.
A koncerten találkoztunk az együttes sokoldalúságával, hiszen az „Aqua” albumon is megjelenő hármasság itt is szembetűnő volt. Számukra rendkívüli fontossággal bírnak a gyökerek, melyeket a sokunk által jól ismert jazz standerdek szolgáltatják, hiszen ezeknek az „örökzöldek”-nek az előadása egyrészt tisztelgés a nagyok előtt, másrészről pedig közelebb tudja hozni a jazztől kissé tartózkodó embereket. Ez szembetűnő volt a koncerten is, elnézve a hallgatóságot jónéhány néző lehet élete első jazzkoncertjén vett részt ez alkalommal. Az előadás másik két fő gerincét a népdalfeldolgozások és a zeneiességükbe belecsempészett elektronikus hangzásvilág szolgáltatja.
Elsőként az album lágy „Intro”-ja következett, melyet a „Time” követett. A dal témája az idő, mely néha csigalassan, néha pedig villám módjára fogy el, miközben tudjuk: minden relatív. Ez a dal az elsők között született meg, s remek felvezetése volt a koncertnek, köszönhető többek között Vadász Gellért érzelmeket (el)mesélő szaxofonjátékának, melyet Horváth Albert lágy zongorafutamai váltottak fel. „Something New” – a dal a COVID bezártság alatt született, mondhatni a remény dala volt ötüknek. Ebben a dalban megmutatkozott Péter Tamás könnyed, mégis dinamikus basszusgitározása és Varga Szabolcs szuggesztív, hajszálpontos dobolása. A dalt egy kedvenc feldolgozásom, Gregory Porter „Liquid Spirit” albumbeli „No Love Dying” követte, mely érdekes élményt nyújtott számunkra, hiszen női hangon még nem hallottam tolmácsolva, de Eszter remek érzékkel adta elő ezt a dalt, igazi élményt adva a népes közönségnek. Persze a fiúk is kitettek magukért: remekül szolgáltatták a ritmust és dallamot Eszternek. Erre nem is számítottam - törtem ki tapsban a záró taktusok után. Némi váltással a „Prescious” következett, mely egy Esperanza Splading dal, természetesen a saját érzéseiknek megfelelőre alakítva. A szünet előtt még egy alapmű: az „Eső utáni csend” (Silence After Rain) dallama úszott be az amfiteátriumon keresztül a füleinkbe. A dal Eszter első szerzeményei közül való, mely remekül értelmezhető a quartet egyfajta ars poeticájaként is.
Némi italvételezés és végtagmozgatás után újra a színpadra lépett a csapat. Kezdésként az „All I Do” című sláger ”HászEszteresített” verzióját hallhattuk, majd az „Aqua” egyik húzódala, a „Leading Lights” következett. A dal egyik jellegzetessége, hogy (még) szabad(abb) teret ad a fiúknak, hiszen ebben az instrumentális dalban igazi szabadságot kaptak, ahol bátran el is kalandoztak az eredeti témától és dallamtól, melyhez aztán minduntalan vissza-visszataláltak. Örök kérdés a vokális jazzben: melyik van előbb, a tyúk, vagy a tojás, akarom mondani a dallam, vagy a szöveg, de ez itt korán eldőlt, hiszen a „Hold” dal egy megzenésített vers, Kertai Csongor szerzeménye. A dal ilyenformában a Zeneakadémia illusztris akusztikájával próbálódott, majd az A38 hajón hangzott el először ebben a formában. Vers után egy vallomás: a „The Game” fedőnevű dal témája ismét az időhöz köt bennünket, de egy másik irányból. A dal az idő múlását az emberi kapcsolatok változásán és állandóságán keresztül mutatja be, hiszen vannak, akik csak rövid ideig ülnek velünk egy buszon, míg vannak, akik egy életre is utazótársaink maradnak. Ebből az eltűnődésből a könnyen énekelgethető/dúdolgatható „Kis kece lányom” strófái emeltek ki bennünket, s csodálkozhattunk rá, hogy a fiatalos gondolkodásmód mennyire tisztán és kézzelfoghatóan képes a népzenét is interpretálni, elegyíteni az elektronikus hangzásvilággal. Kiemelném a dalban Péter Tamás szólóját, mely a bőgőt utánozva kanyarította ki teljes kerekké a produkciót. Feldolgozás után feldolgozás, bár teljesen más irányból, Miles Davis „Nardis”-a, melyben izgalmas elegyet képzett a klasszikus Miles-i hangzás és a quartet egyéni finomságai ismételten lehetőséget teremtve mindenkinek a szólóra és a dal egyéni kibontására. Lezárásként az album záró szerzeménye, a „Groove” következett. A dal egy kellemes levezetésnek bizonyult a koncert végére, melyben mindenki lassan-lassan kiszabadult a színpadról érkező energiák gyűrűjéből és visszatért a valóvilágba, ahonnan – valljuk be – bizony elvarázsoltak Eszterék bennünket.
Setlist:
Intro
Time
Something New
No Love Dying (Porter)
Prescious
Eső utáni csend
-szünet-
All I Do
Leading lights
Hold
Game
Kis kece lányom
Nardis (Miles)
Groove
Az est „valahol jazzet” kategóriájában a Doppio Duo koncertjét élvezhettük, ahol az Ujváry Flóra - ének, bőgő, Borbényi Dániel – gitár alkotta duó latin-jazz és swing standerdeken kívül popfeldolgozásokat és saját szerzeményeket is megszólaltattak. Könnyed, dallamos, lágy játékuk kellemes ejtőzést biztosított a későbbi populárisabb Rick Astley koncert előtt.