JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 26.
Névnaposok – Ervin2024. április 26.
Last Friday Night2024. április 26.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.

Hírek

Frankofón Fesztivál Budapesten – A Rozsnyói-Mercier koncert

A kiváló belga sörök mellé kiváló belga zenész dukál – tegnap este az Opus Jazz Club adott helyszínt a Festival de la Francophonie következő állomásának. A szaxofon megalkotója, a belga Adolphe Sax tiszteletére is adták ezt a koncertet, amelyre egyenesen Belgiumból érkezett Stéphane Mercier (1970), hogy Rozsnyói Péterrel (1980) karöltve nyújtsanak páratlan zenei élményt a hallgatóknak.

dscf9680.JPG


Amióta január közepén elkezdtem a JazzMa.hu oldal gyakornokaként dolgozni, azóta vártam néhány zenész koncertjére, akikről tudtam, hogy mindenképp írni szeretnék róluk. Az egyik ilyen Rozsnyói Péter, akinek régóta igyekszem követni a pályáját, eljárni koncertjeire. Mivel én tőzsgyökeres veszprémi vagyok, így az egész családomnak nagy kedvence, sokat jártunk szüleimmel és testvéreimmel koncertjeire. Ha nekem is meg kellene neveznem a kedvenc zongoristámat ebben a műfajban, akkor (sokat hezitálva) Vukán Györggyel együtt – akinek nagyon szerettem a koncertjeire járni, és akit sajnos már nem hallhatunk többet élőben, nyugodjon békében – az első helyre tenném. Ezért aztán elég sok dolgot tudnék írni róla amúgy is, de most megpróbálok erre a koncertélményre hagyatkozni.

Ez tipikusan az a fajta koncert volt, aminél már a második számnál bántam, hogy nem cipelek magammal jegyzetfüzetet, és nem írom fel magamnak a gondolataimat, hogy aztán ne felejtsem el megírni. Rengeteg dolog eszembe jutott a zene kapcsán, és ha egy szóval kéne leírnom az egészet, az mindenképpen a „szokatlan” lenne. Sajnos, ez a szó csak egyik oldalát tükrözi az estének, a koncertélmény milyenségét, vagy a zeneiségét aligha.

Régen láttam olyat, hogy a zongoránál Rozsnyói Péter ül, és mégsem mindig rajta van a reflektorfény. Ő azért általában trióban játszik, viszonylag ritka, hogy egy másik szólóhangszert kísérjen (vagy csak én nem hallottam tőle sokszor ilyet). Ebből kifolyólag több akkordot szólaltattak meg az ujjai, mint máskor szoktak, a saját szerzeményeiben is azért általában a szaxofon vitte a fődallamot, amikor Mercier félrevonult, akkor volt lehetősége a szó szoros értelmében szólóznia. De legalább itt is megmutathatta, hogy ehhez is nagyon érteni kell, és a tehetsége erre is kiterjed. A másik furcsaság is ebből akad, ugyanis többet lehetett látni az arcát, mint máskor. Saját koncertjein általában szinte arccal ráfekszik a zongorára, a teljes figyelme odakoncentrálódik, általában csak a kopasz fejről ismerjük meg, hogy valóban ő az, illetve láthatjuk a szemeit, amikor egy-két szót szól a közönséghez (általában inkább egyet). Most legalább a kottára fel kellett néznie, illetve zenésztársára, mivel nagyon rá voltak szorulva a jó kommunikációra, hiszen egy nappal korábban találkoztak először. Én nagyon szeretem nézni a zenészek arcát, akár önmagukban, akár a többi zenésszel közösen, nagyon letisztult, csupasz és őszinte arcvonások jelennek meg ilyenkor az embereken.

Szintén furcsa, és kellemes meglepetés, hogy két zenész, akiknek azért kicsit más a zenei világuk, először találkoznak személyesen, és nem mindkettejük által ismert standardeket játszanak, hanem – bár nem kizárólag azok vannak, de azért dominálnak a saját szerzeményeik. Bár Stéphane Mercier a számok közötti rövid beszédeiben elárulta, hogy az internet világában manapság ez már könnyebben működik, könnyen küldözgetnek egymásnak anyagokat, azért ez véleményem szerint mégiscsak dicséretre méltó dolog. Ráadásul ezekkel a szerzeményekkel jól meg is dolgoztatták egymást, főleg a belga fiatalemberen látszott, hogy igencsak oda kell figyelnie a kottára zenésztársa egy-egy dalában. Mindezekkel együtt remekül helytálltak mindketten, és bár érződött, hogy mindegyikük sokkal jobban brillírozik a saját zenéjükben, de külső szemlélőként ez semmit sem vont el az élvezeti értékből.

Stéphane Mercier zenéjével eddig nem sokat találkoztam, de kifejezetten kellemes, dallamos szerzeményei vannak, remekül fújja a nádat, és emberileg is nagyon közvetlennek és barátságosnak tűnt. Érdekes kettősséget adott a koncertnek, hogy az ő stílusa talán kicsit jobban húzott a könnyedebb jazz felé, míg a zongora gyakran a klasszikus zene határait súrolta. Rozsnyói le sem tagadhatná Bach hatását, egyértelműen hallatszik és érződik a játékán, hogy közel áll a szívéhez a barokk mester zenéje. Ő most véleményem szerint egy egész más oldalát csillogtatta meg, mint amit megszokhattunk, egy-egy dal esetében, ha megkérdezték volna tőlem, hogy ki szerezte, az első tíz tippemben biztos nem lett volna benne Rozsnyói neve. Azért az egyik kedvenc darabom, a „The Beginning” csak elhangzott, szaxofonnal együtt meglehetősen különleges hangszerelésben, az Opus színpadán jobban szólt, mint utazás közben CD-n hallgatva.

Igazából ez a koncert valószínű akkor is tetszett volna, ha nem sikerül nekik ilyen jól. A zongora és a szaxofon eleve a két kedvenc hangszerem (a következő beszámolómban is ez lesz), szóval ezzel nálam nem nagyon lehetett mellé nyúlni. A két zenész rendkívül jól illesztette össze a saját zenei világukat, kellemes zenei élményt nyújtva ezzel minden látogatónak. A belga nagykövetség lefoglalta majdnem az egész földszintet, nem vagyok 100%-ig biztos benne, hogy ott mindenki hatalmas jazz-rajongó lett volna, de nem láttam elégedetlen arcokat, mindenkinek tetszett az előadás.

Amikor legutóbb voltam az Opusban, akkor is a húgommal, Annával együtt voltam (akinek ezúton is köszönöm, hogy ezúttal Ő csinálta helyettem is a képeket), akkor is Rozsnyói koncerten, és mindkét alkalommal nagyon jól éreztük magunkat. Bízom benne, hogy sokszor lesz még lehetőségem ilyen jó helyen ilyen jó zenét hallgatni.


dscf9657.JPG


dscf9658.JPG


dscf9659.JPG


dscf9662.JPG


dscf9663.JPG


dscf9664.JPG


dscf9667.JPG


dscf9671.JPG


dscf9674.JPG


dscf9676.JPG


dscf9677.JPG

Vissza a hírekhez