Keresés

Lemezpolc kritika:
Trio á la Kodály - Hommage


Trio á la Kodály: Hommage 2017. május 29., Gáspár Károly

trio-a-la-kodaly-hommage.jpg

Trio á la Kodály - Hommage (Tom-Tom Records - Digital)


„Köztünk járnak”

Kérem, én feszült vagyok! Kitört a nyár, és a téli punnyadtságból fakadó „bio úszógumi” egyre inkább kezd terhemre lenni. Ilyenkor jön a szokásos lépés, sürgősen fogyókúrát kell eszközölni. Semmi „rántotthúsos szendvicset nyomok be éjjel egykor, oszt úgy nézem a Family Guy-t” effektus, semmi hasonló időpontban elfogyasztott barackos-kekszes csoki, vagy bármilyen nyalánkság. Vagy chips. Vagy ropika...

Szóval -porcióm drasztikus lecsökkentése okán-, feszült vagyok kérem. Na, ilyen idegállapotba’ kezdtem el hallgatni az Oláh Dezső (zongora, zenekarvezetés), Erdő Zoltán (tárogató, klarinét, basszusklarinét) és Tar Gergely (ütőhangszerek) által fémjelzett Trio á la Kodály új, csak interneten elérhető albumát, az „Hommage”-t.

Legutóbb 2016 decemberében volt szerencsém írni Oláh Dezső nevéhez fűződő anyagról. Akkor triójának (Oláh Dezső - zongora, Oláh Péter - bőgő, „Pecek” Lakatos  András - dob) „Reflections of Béla Bartók’s Six Romanian Dances” címet viselő „excellent” korongjáról értekeztem, természetesen itt, a JazzMa.hu-n. Folytatva nagy zeneszerzőink műveit „jazzesítő” sorozatát, ezúttal másik hármassal dolgozta/dolgozták fel Kodály Zoltán műveinek néhány gyöngyszemét.

A Trio á la Kodály egészen különleges felállású zenekar, hiszen -ahogy fentebb már kiderült- nincsen bőgős, vagy basszusgitáros a bandában. Ezáltal sokkal nagyobb feladat hárul Oláhra, viszont zenei szabadság terén több lehetőség adódik számára, amivel kiválóan él is! Mondatnám: nem fél aktívan használni bal kezét.

Itt térek vissza zaklatott lelki- és gyomorállapotomhoz. Ahogy felcsendültek a lemez kezdő hangjai, azonnal elfelejtettem, hogy ma is csak salátát vittem be szervezetembe (szájon át), mert magával ragadott, elvarázsolt a muzsika! Ritkán hallani ilyen egységes hangzást, és ennyire erősen érzékelhető szimbiózist művészek között!

Dezső jó értelemben véve a főnök, tehát irányít. Szelíden, de határozottan. Persze közben arra is „jut ideje”, hogy fantasztikus szólókat játsszon.

Erdő Zoltán mindhárom, a felvételen használt hangszeren kristály tisztán, és hatalmas szívvel-lélekkel játszik, jól egyensúlyozva a klasszikus és jazz előadásmód szűk mezsgyéjén. Nem kis feladatot oldott meg tökéletesen!

Tar Gergely minden hangja tiszta zene! Nem „csak” a ritmust hozza tűpontosan, hiszen -bármennyire is furcsán hangzik- ez kevés egy dobos-ütős esetében. A muzsikára, partnereire figyel, rezdüléseikre reagál; segítve, felemelve Őket -ezáltal a produkciót- még inkább.

A „Galántai táncok”, a „Felszállott a páva”, vagy a „Kis kece lányom” már nem egy, különböző stílusú feldolgozást „éltek meg”, de Dezsőnek, Zoltánnak és Gergőnek sikerült új világba helyezniük a dalokat, úgy, hogy tiszteletben tartották Kodály örökségét!

Alapvetően jazz muzsika, amit élvezetünk az „Hommage”-on, de a kortárs zene és a jóféle pop szintén szerephez jut az anyagon, a lehető legízlésesebben összerakva a „puzzle”-t, hogy egy szépséges, virágzó, élettel teli tájat adjon ki.

Liszt Ferenc, Bartók Béla, Kodály Zoltán, és még sorolhatnám géniuszainkat. Nagy büszkeségünkre, itt jártak közöttünk. Örvendezzünk, hogy manapság is vannak olyanok, akikre felnézhetünk, akik dicsőséget hoznak számunkra. Mindenképpen köztük kell említeni Oláh Dezsőt, Erdő Zoltánt és Tar Gergelyt, tehát a Trio á la Kodály-t!

ui: A „fogyót” folytatom, má’ voltam futni is kétszer. Közben majdnem sírtam, de aztán nem...


Trio á la Kodály: Hommage (Tom-Tom Records 2017)

1. Love, Love Tormented Suffering

2. Dances from Galanta

3. Remembering I.

4. Double Dance Rhythm from Nagykálló

5. Variation of the Peacock Theme

6. My Pretty Daughter Is Dressed in White

7. Remembering II.


Oláh Dezső - zongora, hangszerelés

Erdő Zoltán - tárogató, klarinét, basszusklarinét

Tar Gergely - ütőhangszerek


Vissza a lemezhez