JazzMa

Friss Hírek

Friday on My Mind2024. május 03.
BÚCSÚZUNK - egy időre!2024. április 29.

Lemezpolc kritika:
Váczi Eszter - Eszter kertje

Váczi Eszter: Eszter kertje 2011. november 22., Dr. Gregorits János

vaczi-eszter-quartet-eszter-kertje.jpg

Az "Eszter kertje" nemcsak a jazzkedvelő közönséget célozza meg, hanem egy ennél jóval szélesebb hallgatói kört is. Teljes joggal, mert a zene egyszerre tud jazz is, sanzon is lenni, Váczi Eszter szövegei pedig igényesek és szellemesek. Bennük különösen az fogott meg, hogy a szövegíró képes volt édes anya-, (és bikkfa) -nyelvünk kilométer-hosszúságú szavait a dallam néhol nyaktörő ritmikájához házasítani, de úgy, hogy azok kellően lüktethessenek is!

Hallgassunk csak bele a „Tegnap”-ba. Ez egy medium swing, ahol az egymást kergető gyors hangokhoz kellett olyanokat énekelni, mint „…egy ismerősnek tűnő kopott rézkopogtató, vagy régi faág...”  Sikerült. Zene és szöveg úgy meneteltek „straight ahead”, akárcsak a pattogó angolszász számokban. (Könnyű nekik, a rövid szavaikkal!) Egyébként az album teljes zenéjét az együttes tagjai komponálták: Váczi Eszter, Gátos Iván, Gátos Bálint és Schneider Zoltán.

A Váczi Eszter Quartet tagjai: Gátos Iván (zongora), Gátos Bálint (basszusgitár), Schneider Zoltán (gitár) és Mike Zsolt (dob) mellett, számos vendéget is hallhattunk. Meghívták az ismert francia színészt, Edouard Baer-t, a HSO vonósokat Bujtor Balázs koncertmester vezetésével, Weisz Nándor vibrafonistát és ütőhangszerest, valamint Csernus Katalin akusztikus gitárost.

A Váczi Eszter és a Quartet játékát elsősorban a nagyon kiegyenlített, halk dinamika jellemezte. Érdekes volt például megfigyelni, hogy amikor a dobos seprű helyett verőt használt, ez ugyanolyan diszkréten szólalt meg, mint amaz. (És mégis, érezni lehetett az ütések sokkal nagyobb erejét is!)

Edouard Baer nagyon hangulatos duettet énekelt Váczi Eszterrel a francia szövegű „Carrousel”-ben, amelyet a HSO vonósok dús, meleg tónusukkal nagyon szépen kísértek.

Apropos, tónus. Az album hangzása magyar viszonylatban szokatlanul szép és gazdag volt, ami egy további vendégnek köszönhető, a Grammy-díjas Helik Hadar-nak, aki vezető hangmérnökként és koproducerként vett részt az album elkészítésében. Úgy gondolom, hogy az ő számlájára is írandó a lemezen megszólaló énekhang tapintható elevensége éppúgy, mint a vonósok telt hangzása és az egész produkció magától értetődő egyensúlya.


Vissza a lemezhez