JazzMa

Friss Hírek

BJC 11!2019. január 17.
Shorter, Wayne: Emanon2019. január 16.
Játék – 2019. január2019. január 06.
Gone but Not Forgotten 20182018. december 31.
A JAZZ ESSZENCIÁJA2018. december 30.
RÁKFOGÓ LEMEZFELVÉTEL2018. december 15.

Hírek

PESTRE ÉRKEZETT A WIENER WALZER

Nem a híres vonat futott be a Hollán Ernő utcába, csütörtökön az utóbbi években Bécsben élő dobos, Juhász Márton érkezett a Budapest Jazz Clubba, és adta idei első fővárosi koncertjét. Hagyományos zongora, bőgő, dob felállású, akusztikus formációval látogatott haza. Mindhárman az osztrák jazzélet jeles képviselői, Juhász Márton a zongorista Bartha Mátyást, és a bőgős Hofecker Mátyást hozta magával Bécsből.

Juhász Márton fúziós dobosként lett a közönség kedvence, legtöbben talán az általa 2011-ben alapított Euro-African Playground zenekarban ismerték meg. Az afrikai ritmusokon alapuló lüktető zene, a három gitárossal, billentyűssel, szaxofonos-fuvolással, basszusgitárossal, és az elképesztő ütőhangszeresekkel hamar népszerűvé vált. Ahogy annak idején az én generációmat a Syrius terelte a jazz irányába, a mai fiatalok közül sokan az ő zenekarának köszönhetően tették meg az első lépéseket a jazz felé. 2014-ben az év jazz együttesének választották a JazzMa.hu olvasói, Marcit pedig az év dobosának. Rá egy évre megjelent lemezük is, és 2015-ben újra Juhász Márton kapta a legtöbb „Reader’s poll” szavazatot a dobosoknál, a Playground pedig a harmadik lett minimális különbséggel az akkor berobbant Syrius Legacy, és az újjá alakult Balázs Elemér Group mögött.

Természetesen a híres bostoni Berklee egyetemen végzett dobos közben a „klasszikus” jazz zenéhez is mindvégig hű maradt, a swingtől az avantgárdig otthonosan mozogva. „Úgy érzem, mostanra értek össze bennem a különböző műfajok. Régebben néha elbizonytalanított, hogy egymástól távol álló zenéket szerettem, de mára már látom, hogy mi a közös bennük. Sokat segített a saját stílusom kialakításában, hogy megtanultam felismerni, mit szeretek egy-egy műfajban.” – mondta lapunknak adott interjújában két évvel ezelőtt. Azóta Bécsben élve kicsit eltűnt a hazai rajongók szeme elől, de hazalátogatásai során adott koncertjei mindig emlékezetesek maradtak. Mostani triójában Bartha Mátyás zongoristához több mint 10 éves szakmai és baráti kapcsolat fűzi. A Balogh Csibe Jenő Jazz Zongora Tehetségkutatón feltűnt szentendrei fiút zenekedvelő édesapja íratta testvéreivel együtt zeneiskolába. 14 éves koráig klasszikus zongorát tanult szülővárosában, közben egyre többet hallgatta a rádió jazzműsorait (vajh, ki lehetett akkoriban a Bartók Rádió jazz szerkesztője?), és végül úgy döntött, hogy a klasszikus helyett, a jazz-zongora szakon folytatja tanulmányait. Szerencséjére a közeli Pomázon indult ilyen szak, ahol ráadásul Nagy János tanította. A tanár úr alaposan felkészítette, így 2010-ben felvették a grazi művészeti akadémiára. Jelenleg Bécsben él, ahogy a trió bőgőse, a Pécsett született Hofecker Mátyás is. Ő öt éve, 2012-ben került a zenekarvezető látókörébe. A középiskola befejezése után sikeresen felvételizett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékére ahol, Csuhaj Barna Tibor növendéke lett. 2012-ben elnyert egy ösztöndíjat, melynek keretein belül fél évet tanulhatott a Kunstuniversität Graz jazz tanszéken. 2013 júniusában sikeresen diplomázott a Zeneakadémián, majd a következő évben felvételt nyert a bécsi Konservatorium Wien Privatuniversität mesterképzésére.

A bécsi magyar fiúk öt éve játszanak együtt, ezalatt nagyon összeszokott, összecsiszolódott hármassá váltak.

Csütörtöki koncertjükön repertoárjukban főleg standard feldolgozások szerepeltek. A „Great American Songbook” örökzöldjeiből többnyire az 1950-es és 60-as évek legendás zongoristáinak darabjait válogatták, Ahmad Jamal, Hank Jones, Sonny Clark, Bud Powell, George Shearing, Red Garland, Tommy Flanagan, Bobby Timmons kompozícióit. Jól szerkesztett, remek szólókkal tarkított műsorukat a közönség kitörő lelkesedéssel fogadta, a végén annak rendje-módja szerint vissza is tapsolta őket. A ráadás meglepetést tartogatott, a közönség soraiból a szintén Bécsben játszó Gayer Mátyás is felpattant a színpadra, és Bartha Mátyás mellé a zongorához ült. A négykezes közben egyszer helyet cserélve osztoztak a billentyűkön. Marci és a három Mátyás boldogan utazhatott vissza Bécsbe. Muzsikájukkal bizonyították, hogy a hagyományokhoz hű jazz is eljut a mai közönséghez, ha azt olyan frissen, szellemesen játsszák, mint ők. Az öt éve alakult trió mindhárom tagja, és a negyedikként beugró társuk is aktív résztvevője a bécsi és a grazi jazzéletnek, ezt a koncertet hallva remélhetőleg Budapesten is egyre többször találkozunk majd velük.


01.jpg


02.jpg


03.jpg


04.jpg


05.jpg


06.jpg


07.jpg


08.jpg


09.jpg


10.jpg


11.jpg


12.jpg


Legközelebb május 11-én lépnek fel itt a Budapest Jazz Clubban, Marcit pedig már februárban viszontláthatjuk az Opusban, a Bacsó Triad feat. Lionel Loueke lemezbemutató koncertjén.

Vissza a hírekhez