JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 19.
Névnaposok – Emma2024. április 19.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.
Rafael Mário: Out of Zone2024. április 08.

Hírek

WOMEX - Liber Endre interjú

Az Előadóművészi Jogvédő Iroda (EJI) Liber Endrével, a WOMEX világzenei fesztivál fő szervezőjével, a Hangvető művészeti igazgatójával készített interjút. Ezt alább olvashatják!

liber-endre-barcsik-geza-foto.jpg

Fotó: Barcsik Géza


Liber Endre: „A WOMEX közönsége nagyon összetartó: szívesen fejezi ki szolidaritását a nehéz helyzetekben”.

Október 21-25. között rendezik meg a világ egyik legrangosabb zenei eseményét, a World Music Expót (WOMEX), amely egyszerre világzenei bemutató, konferencia és showcase fesztivál, a szakma éves találkozója. Az eseménynek, amelyet évente Európa valamelyik kulturális központjában tartanak, idén a Hangvető szervezésében Budapest adott volna otthont. A járványhelyzet miatt azonban a fesztivál nagyrészt online felületen zajlik majd. Liber Endre népzenészt, producert, a Hangvető művészeti igazgatóját a többi között a szervezési és előkészítési feladatokról kérdeztük.


Mi a legnagyobb kihívás egy ilyen nagyszabású online rendezvény megszervezésében, lebonyolításában?

Az egész világon mindenki az online térben kénytelen megoldani sok mindent, amiről korábban fel sem merült, hogy ott az egyáltalán lehetséges. A WOMEX esetében ez rendkívül komplex feladat, hisz a zenei vásárhoz, a koncertekhez, a konferenciához, a szakma legújabb dokumentumfilmjeihez ugyanúgy hozzá kell férnie a világ 90 országát képviselő közel háromezres szakmai közönségnek, mint normál esetben. Könnyebbség, hogy a WOMEX berlini stábjával megosztva dolgozunk a feladaton.


A WOMEX-et a magyar zenei élet sok neves szereplője, köztük az Előadóművészi Jogvédő Iroda (EJI) is támogatja. Hogyan alakultak a megrendezéssel kapcsolatos hozzájárulások jelen helyzetben?

Örülök, hogy ez szóba került, és ezúton is megköszönhetem az EJI vezetőségének és tagságának, hogy támogatják a magyarok és a régiós szereplők részvételét a világzene legjelentősebb szakmai eseményén.

Egy éve dolgozunk azon, hogy Budapest a 2015-ös WOMEX-hez hasonlóan kiemelkedő színvonalú zenei expónak adhasson otthont. Nyár vége felé dőlt el, hogy a járvány dacára is meg tudjuk rendezni a WOMEX-et, csak nagyrészt online formában. Hiába volt már rengeteg minden leszervezve, az egész rendezvényt újra kellett gondolnunk.  Az adminisztrációs teher nem csökkent, és igaz, hogy a delegáltak, zenekarok személyes jelenlétével járó teendők egy jelentős része kiesett, viszont egy rakás, a WOMEX digitális kiadásával járó új feladat keletkezett helyettük. Sőt, mivel a magyar közönségre való tekintettel élő koncertekre is sor kerül, így az azokkal kapcsolatos szervezési, technikai feladatok ellátására, a koncerthelyszín felkészítésére, a profi stáb fizikai jelenlétére ugyanúgy szükség van, mint máskor.


Tehát a kiválasztott magyar zenészek mind színpadra állhatnak? Mi a helyzet a külföldi előadókkal, ők hogyan mutatkoznak be?

Igen, a hazai közönség számára igazán jó hír, hogy jelen állás szerint élőben, a Müpa színpadain is megnézhetők lesznek a magyar fellépők koncertjei. A zsűri által beválogatott Magos Együttes, Ötödik évszak, Dalinda és Babra mellett a WOMEX korábbi fellépői közül a Parno Graszt és Lajkó Félix is koncertezik majd.

A több mint 1500 jelentkezőből kiválasztott mintegy 60 koncertet adó zenekar és szólista sem marad hoppon, gőzerővel folyik a zenéjüket bemutató videóanyagok készítése. Így a koncertszervezők idén sem maradnak le a legújabb tehetségekről, a jövő fesztiválfellépőiről.


Idén Lakatos Mónika énekesnő nyerte el az Artist Award életműdíjat. Hányadik alkalommal jutalmaztak magyar művészt a fesztiválon?

Igen, az idei WOMEX magyar szempontból kiemelkedő sikere, hogy az életműdíjat Lakatos Mónika, a Romengo és a Cigány Hangok énekesnője kapja. Az is jelzi a magyar népzene-világzene erejét, hogy Mónika a második magyar díjazott a Muzsikás 2008-as sikere után. A díjátadásra és a díjazott koncertjére október 24-én kerül sor a Müpában.


Át lehet adni digitális úton a rendezvény üzenetét, hangulatát?

A regisztrált részvétel ugyanazokat a lehetőségeket nyújtja majd, mint minden évben. Persze mindenkinek nagyon fog hiányozni a személyes találkozások varázsa, a korlátozásoktól mentes helyszíni koncertélmény és az esték felszabadult bulihangulata, de az idén ezt el kell tudnunk engedni. Azt pedig csak a rendezvény lezárultával látjuk majd pontosan, hogy az eredeti költségtervet a digitális kiadás milyen mértékben befolyásolja.


Hányan regisztráltak az eseményre? Befolyásolta az érdeklődők számát, hogy a járványhelyzet miatt online lesz megtartva a WOMEX?

A járvány miatti folyamatos bizonytalanság óvatossá tette az embereket, és érthető okokból az első félévben nem volt olyan mértékű a jelentkezések száma, mint korábban. Ennek ellenére, mire kiderült, hogy hagyományos módon nem lesz lehetőségünk megrendezni az eseményt, sok regisztráltunk volt már, és a standbérlések száma is meghaladta a százas nagyságrendet. Ez persze a befizetett regisztrációs és standbérleti díjak visszafizetésével járt. Szerencsére gyorsan eldőlt, hogy át tudjuk terelni a rendezvényt digitális térbe. Újra indulhatott hát a regisztrációs folyamat is az új viszonyokra szabott árszabással.

A WOMEX közönsége nagyon összetartó: szívesen fejezi ki szolidaritását a nehéz helyzetekben. Ha ehhez hozzáveszem, hogy a delegáltaknak idén nem kell utazásra és a szállásra költenie, így kifejezetten nagy részvételi hajlandóságra, a korábbi évekhez hasonló mennyiségű regisztrációra számítok.


Konferencia keretei közt hány magyar résztvevő ad elő? Milyen témákat érintenek?

Lesz egy panel a népzene és a – nyugati terminus szerint – folknak nevezett, népzenei gyökerű zenék oktatásával kapcsolatos kérdésekről, adatbáziskezelésről, komplex audiovizuális oktatóanyagokról, technológiai lehetőségekről Both Miklós, a Polyphony Projekt lelke, és Bolyki Sára énekes, a Zeneművészeti Egyetem Népzene Tanszékének oktatója mellett három külföldi résztvevővel.

Egy másik beszélgetés többek között a zeneipar szereplőinek Európai Unión belüli lehetőségeiről, kilátásairól, a zeneipari uniós pályázatokról szól majd. Ebben a három külföldi szereplő mellett a téma két magyar szakértője, a Kreatív Európa Program Kultúra alprogramjának vezetője, Mondik Gábor és a Music Hungary szövetség elnöke, Weyer Balázs is részt vesz. Ő egyébként egy másik panelben, a zenei exportirodai hálózat tagjainak interaktív találkozóján is hallható lesz.

A WOMEX műfaji sokszínűségét bizonyítja az a konferenciabeszélgetés, amely a jazz és a világzene érintkezési felületeiről, a jazz egyes országokon belüli sajátos fejlődési irányairól szól majd, angol, izraeli és magyar résztvevőkkel. Magyarországot a témában Harcsa Veronika énekesnő képviseli majd.

Ezeken kívül lesz még egy ún. networking panel magyar szereplőkkel, amely a világzene közép- és kelet-európai előadóit fogja össze. Ebben az összefogás egyik kezdeményezőjeként a külföldi partnerek képviselői mellett Lelkes András, a Hangvető ügyvezetője is részt vesz.

(Az interjú elolvasása után többen is megkérdezhetnék, hogy mi köze a www.jazzma.hu-nak a WOMEX-hez? Nos, egyrészt a népzenészként említett Bolyki Sára kitűnő jazzénekesnő (Jazzation), Harcsa Veronika érdemeit pedig nem kell olvasóinknak részletezni. Másrészt, Liber Bandit pedig több mint 10 éve ismertem meg, azonos korú lányaink gimnáziumi tanulmányai során. Nem beszélve arról, hogy a Hangvető által Magyarországon forgalmazott jazz CD-k kiemelt kritikáit –ők kerestek meg bennünket még 2011 novemberében- a JazzMa.hu lemezkritikusai írják! – A szerk.)

Vissza a hírekhez