A zenei alkalmazkodóképesség mesterfokán
Col Legno évek óta publikál nálunk! - A szerk.
BJO mögötte a jégtorlaszos folyam
A "Ki, mit, miért, hogyan, mennyire..." kezdetű kérdések azok, amelyek mindegyikére egyetlen ember tudhatja elvileg a teljeskörű választ. Amennyiben egy zeneműről van szó, ez jellemzően a zeneszerző. Ezért is írja ezt a beszámolót "A Duna" megálmodója, zeneköltője és egyben hangszerelője.
BJO a szobi Ipoly-Duna torkolattal
A Budapest Jazz Orchestra egy alapvetően tradicionális bigband muzsikát játszó zenekar, amelynek jól áll ez a fajta zene. Így szerettem magam is bele a játékukba, ezért is látogatom immár többszázadik koncertjüket közönségként. Mindenféle hatások érték, és érik a bigband-et napi munkájuk során. A populárisabb, közönségcsalogató hangszerelésektől, a nem hagyományos fafúvós felállást igénylő, elmerengőbb mai zenékig a skála igen-igen széles. Hacsak az elmúlt 5 évét pörgetjük vissza a Kossuth-díj kapujában mozgolódó bandának, érzékelhetjük a teljes spektrumot.
BJO középső szekció
A bigband apparátus zenéjét imádó közönségbéli, és zeneköltői tapasztalataim szerint "Col Legno: A Duna" ennek a teljes skálának a szlovákiai Füleken most vasárnap eljátszott 10 tételben való leképeződése. Mert a zene a bigband (h)őskorszakát felidéző (A Duna, a Római Birodalom védvonala; Komáromi csaták; Kossuth híd) megoldásoktól,
BJO a komáromi csatákkal a háttérben
a populárisabb - egyébként funkys - hangzásvilágon (Padok a Duna Partján; Szent Tamás-hegy, Esztergom) át,
Birta gitározik, mögötte a dobos Serei látszik
a dobolásban szambás élményekkel tarkított (Jégtörő hajó a Dunán) tételt érintve,
A BJO és dobosa hátulról
a jazz eszköztárában gyakran előforduló tempóduplázásos/felezős, ha úgy tetszik lazulós vs. feszítős (Az érsek költöztet) élmények bevonásán keresztül,
Zana improvizál (Érsek)
az egészen modern, finom, már-már a klasszikus kamarazenei megszólalásokig ér (Gemenc; A szobi Ipoly-Duna torkolat; Csónakázás a Dunán).
Schreck Feri harsonán a középpontban
T
ermészetesen a stílusok időnként adott tételen belül is átfolynak egymásba, vagy markánsan elkülönülve váltanak, a mai napig a muzsikusok, vagy a közönség részéről ízlésficamra utaló visszajelzések nélkül.
BJO a csónakázós Sió-Duna torkolat környékével a háttérben
A korunkhoz időben közelebbi érzetű tételek zenéjébe a disszonancia eszközként és nem célként, szinte észrevétlenül, természetesen lopódzik be.
Kollmann szopránszaxofonos improvizáció
A metrumváltásokban bővelkedő részeknek a célja nem a zenészek újrafelvételiztetése a jazz tanszakra, vagy valamilyen szimfonikus zenekari próbajátéknak kitenni őket, hanem a Duna természetes - ugyanakkor a zenébe "szó szerint" látszólag nehézkesebben átültethető - hullámzásának, pulzálásának bemutatása.
BJO a Széchenyi jégtörő hajóval a háttérben
A Budapest Jazz Orchestra-t és 17 tagját vasárnap óta a zenei alkalmazkodás nagymestereinek is tartom, mivel a Duna ihlette zenei fantáziám mára már nem egy zeneszerző látomása/hallomása többé, hanem 120 ember által megtapasztalt, valós élménnyé vált. (A 2019-es bajai premierhez képest három új tétel is megszólalt, így ez a műsor Füleken debütált.)
A gemenci szürke gém a BJO mögött
S nem győzöm hangsúlyozni: egy koncerten belül kellett - a Duna sokszínűségéhez igazodva - a stílusbéli és hangszerparkbéli változatosságot professzionálisan, átadni a színpadról. Sikerült! A bigband állandó hangmérnöke nem különben alkotott nagyot - ha kizárólag az egymás utáni tételek közötti jelentős dinamikai eltérésekre, a fafúvós váltóhangszerek okozta problematikára utalok.
Szaxofonsor, Csejtei improvizációja tenorszaxofonon
László Enikő korcertfotóin, László Enikőnek a zeneszerzővel közösen bejárt, 400 km-nyi honi Duna-szakaszról készített fényképei, videói is láthatóak. A Füleki Városi Művelődési Központban 2021. június 20-án tartott idei első közös koncertünkön a Budapest Jazz Orchestra okozta varázslathoz a vetített háttér is épp annyit tett hozzá, amennyit kellett. (Nem reprezentálta túl, vagy alul a zenét. Látvány és muzsika erősítették egymást)
Trombitasor, Ducsai játszik
Folytatás a jövő heti lemezfelvétel koncertjén, amely regisztrációhoz kötött. A június 29-i ingyenes program a B32 Galéria és Kultúrtér-ben a hangrögzítés okán egy egészen újszerű és egyedi teremberendezés mellett valósul meg, amelyre regisztrációt követően szeretettel várjuk az érdeklődőket.