Magyar jazzmuzsikus szülők és zenész gyermekeik – 20. rész: Barcza Horváth József-Szőke Nikoletta + Horváth Milán
A januárban indult új sorozatomban a magyar jazzmuzsikus szülőket (ha még élnek…) és zenész gyermekeiket kérdezem kéthetente csütörtökön.
Józsi: Volt a családban előzménye a muzsikálásnak?
Igen, zenész családból származom. Apám hegedűs volt, de mikor még kicsi voltam, akkor egy híres hangszerkészítőnél Kanadában Josef Kunnál kitanulta a hangszer készítő mesterséget, és elismert vonókészítő mester lett. Anyám családja, apja és testvérei is kiváló muzsikusok voltak! Anyám testvére Fehér József cimbalmozik 18 évesen Boross Lajossal, mikor készült Yehudi Menuhin „Az ember zenéje” című filmjében is szerepeltek.
Józsi: Mi volt az első hangszered?
Először hegedülni kezdtem, de nem szerettem, nem gyakoroltam és nem voltak benne sikereim… Tizenhárom éves koromban találkoztam először a jazz zenével. Elhatároztam, hogy ezt szeretném csinálni. Ehhez kellett hangszert váltanom. De azért maradtam a vonós hangszerek családjában…
Józsi: Milyen zeneiskolákba jártál és ott kik voltak a bőgő tanáraid?
Az I. István zeneiskolában kezdtem Axmann Péternél, ott már játszottam szimfonikus zenekarban, ami meghatározó élmény volt. Ide csak 2 évet jártam.
Utána a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában Váczi Lászlónál, majd Lukácsházi Istvánnál folyatattam a tanulmányaimat.
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Tanárképzőjében Járdányi Gergelynél diplomáztam. Néhány évvel ezelőtt pedig Fejérvári Zsoltnál csináltam a Mesterdiplomámat a zeneakadémián. Jazzt nem tanultam intézményes keretek között, csak klasszikus zenét.
Józsi: Mikor kezdtél el basszusgitározni?
A basszusgitárt a bőgővel együtt elkezdtem 13 éves koromban, de nem volt basszusgitár tanárom. A felvételekről, videókról tanultam, például akkor már hozzá lehetett férni VHS-en Jaco Pastorius „Modern Electric Bass” című oktató filmjéhez.
Józsi: És jazz témákat írni?
Jazz témák írásával is hamar elkezdtem foglalkozni, első kis szerzeményemet már zenekarunkkal eljátszottuk az első iskolai (nem zeneiskolai) fellépésünkön is. Az Off Course zenekarban kezdett el ez a tevékenység jobban előjönni belőlem.
Józsi: Nyertél bőgő, esetleg basszusgitár versenyt?
A krakkói Jazz Juniors versenyen 1995-ben kvartettünkkel (Fekete-Kovács Kornél, Szakcsi Robi, Botos Ferenc) minden díjat elhoztunk. És én is a “legjobb bőgős”-nek járó elismerést. A zsűriben nem kisebb nevek voltak, mint Namislomsky, Muniak, Stańko, Sczerański.
1997-ben a Debrecenben megrendezett, nemzetközi klasszikus bőgőversenyen második díjat kaptam.
Józsi: Kikkel kezdtél jazzt játszani? Hány éves voltál akkor?
Első partnereim Szakcsi Robi, Berki Karcsi, Juhász Gabi, Botos Feri, Hangya Józsi, Fekete-Kovács Kornél voltak, együtt kezdtük.
Józsi: Fel tudnád sorolni, hogy eddig milyen magyar jazz zenekarokban játszottál?
A teljes listát nem biztos, hogy fel tudom sorolni, de például: Gadó Gábor Quartet, Off Course, Kaltenecker Trio, Lantos Zoltán Open Source, Winand Gábor-Gadó Gábor Kvintett, Trio Yengibarian, Oláh Kálmán Septet, Szöke Nikoletta Quartet, Szalóki Ági Hallgató, Szabó Dániel Quintet, Modern Art Orchestra, Snétberger Trio.
Józsi: Milyen híres külföldi jazz zenészekkel volt alkalmad fellépni?
Kirk Lightsey, Erik Truffaz, Palle Mikkelborg, Frank London, Eivind Aarset, Chris Potter, Joshua Redman, Mike Moreno, Gerard Presencer, Rick Margitza, David Friedman, Gregory Hutchinson, Peter Erskine, Dianne Reeves, Alex Sipiagin.
Józsi: Eddig hány önálló CD-d jelent meg? És sideman-ként?
Két önálló lemezem jelent meg: a „Gardem of Myths” 2012-ben, és a „The Sky Beyond the Glass” 2022-ben. Mind kettő a Fonó Records gondozásában.
Sidemanként nem tudom megmondani hány lemezen játszom, de úgy saccolom, kb. 80-100 teljes lemezen játszom.
Józsi: Milyen külföldi országokban léptél fel eddig?
Klasszikus zenészként a Mahler Zenekarral és a Budapesti Fesztiválzenekarral nagyon sokat utaztam. Jazz zenészként valamivel kevesebbet. Nem tudnám felsorolni az összes országot, de például Egyesült Államok, Németország, Dánia, Olaszország, Hollandia, Skócia, Japán, Ukrajna, Marokkó, Horvátország, Oroszország, Belgium.
Viszont eddig nem jutottam el Izlandra és ez a legnagyobb vágyam!
Józsi: Most hol muzsikálsz?
Most a Modern Art Orchestra, a Szőke Nikoletta Zenekar, az Oláh Kálmán Septet, a Budapest Scoring Orchestra tagja vagyok, de előfordulok máshol is.
Józsi: Hol tanítottál eddig?
Az Egressy Béni Zeneművészeti Szakközép Iskolában 10 évig, a Rajkó Talentum Zene és Táncművészeti Szakközépiskolában 8 évig tanítottam. A Snétberger Zenei Tehetségközpontban 7 évig oktattam.
Jelenleg a Liszt Ferenc Zeneművészeti egyetem jazz tanszékének tanára vagyok harmadik éve.
Józsi: Hogy ismerkedtél meg a Nikivel?
A Thália Színházban volt egy ösztöndíjias gála a Romano Kher rendezésében. Én az unokatestvéremet, Czene Rudolfot (azóta zongoraművész, az LFZE tanára) mentem oda meghallgatni, de az ő előadását lekéstem, viszont odaértem a Nikiére. Akinek az első fellépése volt! Minden szempontból felkelltette az érdeklődésemet, és oda somfordáltam a végén gratulálni!
Niki: Te hogy emlékszel erre?
Az első olyan fellépésem volt a Thália Színházban az ösztöndíjas gálaest, melyen élőzenekaros kísérettel énekeltem. Pecek Lakatos László zongorázott, Plútó Józsi basszusgitározott és Pecek Andriska dobolt, akkor ők már elismert zenészek voltak. Nagyon izgultam, mivel csupa zenész ösztöndíjas volt a fellépők között és a nézőtéren egyaránt. A koncert utáni fogadáson találkoztunk először Józsival, rögtön jól éreztük magunkat egymás társaságában, és onnantól számítva 14 hónap múlva össze is házasodtunk.
Niki: Volt a családban előzménye a zenélésnek?
Születésemtől körbevett a zene, de mivel a zenész cigány dinasztiáknál elsősorban a fiúkat szánják zenei pályára, a szüleimnek pedig a húgommal együtt két lánya van, így nálunk nem merült fel ez a kérdés. Édesapám és apai nagyapám cimbalmos, anyai nagypapám prímás, de volt klarinétos, nagybőgős is a családban. A fiú unokatestvéreim közül is majdnem mindenki zenét tanult, de cigányzene mellett más könnyűzenei műfajokban is működnek páran, lett köztük rock dobos és pop zongorista is.
Niki: Te zalaegerszegi lány vagy? Amíg ott laktál milyen tanulmányokat folytattál?
Csak zeneóvodába jártam, nagyon kicsi voltam, amikor felköltöztünk Pestre.
Niki: Mikor költöztetek Budapestre?
Négy éves koromban.
Niki: Hogy lett belőled jazz énekesnő? Jártál jazz konziba? És ott ki volt az ének tanárod?
Tulajdonképpen Józsi fertőzött meg a jazz zenével, előtte nem is hallgattam. Amikor mi megismerkedtünk, az érettségi évében voltam. Előtte nem tanultam énekelni, nem jártam zeneiskolába. Nem egy szokványos zenész életút az enyém, csak az érettségi után döntöttem úgy, hogy elkezdek énekelni tanulni, mivel nagyon sok pozitív visszajelzést kaptam a Tháliás fellepésem után. Winand Gábor pont akkor vette fel első szóló lemezét, melyen Józsi bőgőzött és említette, hogy tanít egy újonnan indult magániskolában, az Etűd Zeneművészeti Szakiskolában. Jelentkeztem hozzá és ő lett a mesterem. Mellette négy évig klasszikus ének technikát is tanultam Bikfalvy Júliától, akinek szintén sokat köszönhetek.
Niki: Mikor és hol énekeltél először nyilvánosan jazzt?
A Jazz Garden étteremben, ami sajnos azóta már megszűnt. Az első nagyon fontos fellépés a pályámon viszont Hozzád köthető, mivel a Magyar Rádió 6-os stúdiójában történt a Klasszikus és Jazz sorozat keretén belül. Józsi koncertje volt, és a második részben, a jazz részben végig énekeltem, közben országos élő közvetítés is volt. Ma már óriási dolog kimondani, hogy felléphettem a legendás 6-os stúdióban, de szerencsére akkor nem tudatosult ez bennem, különben még jobban izgultam volna.
Niki: Indultál tehetségkutató versenyeken? Jazz-re gondolok…
Igen, Montreux-ben 2005-ben megnyertem a versenyt.
Niki: Az azóta eltelt időszakban a magyar mezőnyből kikkel énekeltél, illetve énekelsz most is?
Valószínűleg egyszerűbb lenne leírni, hogy kikkel nem, és ez számomra egy igazi adomány. Ilyenkor mindig zavarban vagyok, mert szeretem és tisztelem a kollégáimat, és nem akarok senkit kihagyni. A kezdeteknél ott volt Józsi természetesen, Szakcsi Béci és Robi, Pecek Lakatos Géza és Mohay Andris. Arra is jó szívvel emlékszem, hogy Egri János volt az első, aki elhívott engem a zenekarába énekelni, és olyan szakmai kihívásokat bízott rám, amelyeknek köszönhetően rengeteget fejlődtem. Ma leggyakrabban a saját formációmon kívül a Sárik Péter Trióval és a Swing á la Django-val lépek fel, de nagyon sokat vendégeskedem Bereczki Zoltánnal. Egy fiatal nótaénekessel, Berki Patrikkal és Nyári Károllyal 10 állomásos európai turnéra indulunk novemberben.
Niki: És voltak külföldi világsztárokkal is fellépéseid?
Hála Istennek többször is volt alkalmam világsztárokkal fellépni. Nem teljes lista, de jópár név: Michel Legrand, Tony Lakatos, Rick Margitza, Gregory Hutchinson, Gerard Presencer, Gilad Hekselman. És persze Bobby McFerrin az általad szervezett budapesti koncertjén a Syma Csarnokban, és Nagykanizsán Kurt Elling-gel, amit szintén Te intéztél.
Niki: Eddig hány önálló lemezed jelent meg?
Hét szólólemezem jelent meg eddig.
Niki: És közreműködőként?
Őszintén szólva nem tudom pontosan, a Balázs Elemér Grouppal kettő teljes lemez, de rengeteg single jelent meg például a Szabó Dániel Trióval, Takács Nikolasszal, Bereczki Zoltánnal, Kökény Attilával, a Swing á la Django-val, és saját is jópár.
Niki: Mely országokban szerepeltél?
Japánban, az Egyesült Államokban, Belgiumban, Nagy-Britanniában, Németországban, Ausztriában, Romániában, Szerbiában, Dániában, Szlovákiában, Lengyelországban, Csehországban, Marokkóban, Svájcban, Olaszországban, Koszovóban, ahogy így most beugrik. Most megyek algériai turnéra, amit nagyon várok.
Niki: Tanítottál is?
6 évig tanítottam a Snétberger Zenei Tehetségközpontban.
Józsi és Niki: Mikor fedeztétek fel, hogy Milán fiatok nagyon tehetséges?
Egészen kiskorában észrevettük már, tulajdonképpen még nem is nagyon beszélt egész mondatokban, amikor már kristálytisztán dúdolgatott. A hangszerek két éves korától érdekelték, játékokban is leginkább a hangszereket szerette. Először a hegedű tetszett meg neki, kapott is egy kisméretű hegedűt, kb. 3 éves korától 7 éves koráig hegedülgetett otthon magától. A gitárt később szerette meg, ezzel a hangszerrel irántuk be végül zeneiskolába 9 éves korában. Ott nagyon hamar kiderült, hogy kiemelkedő képességei vannak. Élete első megmérettetése a Szegedi Nemzetközi Gitárverseny volt, amelyet meg is nyert a korcsoportjában 10 éves korában.
Milán: Te hogy emlékszel erre?
Nagyon kicsi koromtól vonzott a zene, de nem foglalkoztatott, hogy tehetséges vagyok-e, vagy sem. Annyit tudtam, imádom a zenét, és nagyon szerettem gitár órára járni, mert nagyon szerettem a tanáromat, Papp Józsi bácsit. Alig vártam mindig, hogy mehessek hozzá órára.
Milán: Apukád bőgős, Te hogy hogy gitáros lettél?
Először a hegedű tetszett meg, és kaptam egy hegedűt, amit még a homokozóba is magammal vittem. Közben a nővérem tanult gitározni egy ideig, így volt itthon gitárunk. Aztán megnéztük a Rocksuli című filmet, és abban annyira megtetszett a gitár, hogy kipróbáltam. Elkezdtem apuval tanulgatni dallamokat, egyszerű dalokat, és amikor eljött a zeneiskolai beiratkozás ideje, már tudtam, hogy gitározni szeretnék tanulni.
Milán: Milyen zeneiskolákba jártál/jársz, és ott kik voltak a gitár tanáraid?
Először a Rajkó Tálentumba jelentkeztem, ahol Tóth Mátyás tanított egy évig, utána a Molnár Antal Zeneiskolába jártam 6 évig Papp Józsi bácsihoz klasszikus gitár szakra. Most a Bartók konziba járok, idén kezdtem el. Seres Borbála tanárnő növendéke vagyok, ő szintén Papp Józsi bácsinál tanult, úgyhogy nagyon szerettem volna hozzá kerülni.
Milán: Hány éves voltál az első verseny győzelmedkor?
10 éves voltam.
Milán: A jazz egyáltalán nem érdekel?
De igen, nagyon szeretem hallgatni is és játszani is. A Snétberger Zenei Tehetségközpontban volt lehetőségem kipróbálni magamat ebben a műfajban. A klasszikus gitár szóló műfaj, nagyon élveztem, hogy együtt muzsikálhattam zenekarban és nagyon jó barátokat is szereztem ott. Azóta is folyamatosan gyakorlok jazzt itthon.
Józsi-Niki-Milán: Nem terveztetek még közös családi koncertet?
Niki: Egyre többet beszélünk róla. Volt olyan koncertünk már, ahol Milán is adott elő darabot szólóban, de a közeljövőben tervezzük, hogy a zenekarba becsatlakozik hozzánk. Az egyik hamarosan megjelenő saját dalomban is fog játszani.
Józsi-Niki-Milán: Mikor és kivel léptek fel a közeljövőben?
Józsi-Niki: Legközelebb egymással muzsikálunk, mivel 19-én indulunk Algériába, ahol 6 nap alatt három koncertünk lesz a Sounds of Europe Festival meghívására. Algírban, Constantine-ban és Briska városában is fellépünk Stummer Márton gitárossal hármasban. Küldünk képeket és videókat a JazzMa.hu olvasóinak!:)
Milán: Legközelebb a konzis tanszaki koncerten fogok fellépni, utána pedig édesanyám közelgő dalában játszom.