A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazztanszékének tanárai: Berdisz Tamás
Berdisz Tamást (1969) -ha jól emlékszem- az akkor még Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola 35. évfolyamának jubileumi koncertjén láttam dobolni először a Zeneakadémia Nagytermében. Azóta hallottam a Bontovics Kati Group-pal, a Cotton Club Singers-szel, a Jazzretsh-csel, a Coolmen-nel, a Soul What-tal, a For Tunes-szal. Nomeg persze a Budapest Jazz Orchestra-val, a Sárik Péter Trióval és a New Soul Band-del is.
Mióta vagy dobtanár? És mióta tanítasz az LFZME Jazztanszékén?
1990-ben kezdtem tanítani egy vidéki zeneiskolában, azóta elég sok helyen dolgoztam már zenetanárként: Ráckeve - Zeneiskola, Dunaújváros – Zeneiskola, Budapest - Postás Erkel Ferenc Zeneiskola, Csepel - Egressy Béni Jazz Konzervatórium, Pálmai Dobakadémia, Etüd Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközépiskola.
2009 szeptemberétől tanítok a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékén.
Mik az idei célkitűzések? Van-e valami újdonság, különlegesség az idei tematikában?
A tematikámon nem szoktam változtatni, szerintem minden felelősen gondolkodó, oktató tanárnak megvannak a számára fontos ismeretanyagok, követelmények, amiket tanít. A végcél, a tudás megszerzése, hogy jó dobosok, zenészek legyünk, a legfontosabb dolog. Az oda elvezető út persze személyre szabott, bárhol is tanítok.
Különlegesség… hm… szerintem nincs. Talán annyi, már nagyon odafigyelek, hogy csak olyanok tanítását vállaljam el, akiken látom, érzem az elszántságot, a rátermettséget, de legfőképp az ALÁZATOT a zene iránt. Az artistaképzést meghagyom másnak.
Célkitűzések... talán annyi, hogy még legyen energiám és kitartásom ott maradni a jazztanszéken, annak ellenére, hogy egyre megalázóbb körülmények között vagyok/vagyunk kénytelenek tanítani kollégáimmal együtt, nem létező eszközökön, romokon próbáljuk a gyerekeket zenére tanítani…Már fogy a cérna nagyon, bevallom. Majd egyszer remélem, eljön valami „Fontos Ember” ide és körül néz, elszégyelli magát a mindenkori vezetés nevében…Isten ments, hogy ide tévedjen valaki egy külföldi hasonló intézményből…Bennem is csak a gyerekek tartják a lelket, hogy maradjak.. De szomorú, ne is essék erről több szó, magyarázkodjanak az illetékesek!
Hány dobos növendéked van?
9 növendékem van a főiskolán, 6 az Etűdben, 10 a Pálmai dobiskolában. Ennyire van időm. Sajnos sok jelentkezőt kell máshoz küldenem, mert képtelenség a nap 24 órájából többet tanításra fordítani a többi teendőim mellett.. (van vagy hat zenekarom, állandó próbák, és tán még egy kis magánélet is belefér, ha a hétvége szentségét meg tudom tartani..)
Hogyan tudod összeegyeztetni az oktatói munkádat az előadóművészi tevékenységeddel?
Aki tudja, csinálja, aki nem, az tanítja?? Szerintem összefér a két dolog, ráadásul van is benne egy öngerjesztő inspiráció: nem szerencsés, ha a növendék olyant tud kérdezni, amire nem tudok válaszolni, pláne megmutatni… Aztán a színpadon el is kell tudni játszani, hogy láthassa, hallhassa, „látod, ezt tanultuk, használom a zenében..” , tehát célszerű dolog, ha egy tanár napra kész..
Valahol talán még kicsit példaképek is vagyunk, az pedig pláne felelősség, és egy nagyszerű kihívás is egyben.
Van-e előkészültben új Sárik Péter Trió, vagy Budapest Jazz Orchestra CD?
A Budapest Jazz Orchestra-nak most készült el nemrég az új lemeze Butch Lacy közreműködésével, most ott egy kis szünet, aztán a következő anyag szerzői lemez lesz, a zenekar tagjainak kompozícióiból, de valószínűleg csak a következő évben kerül rá sor.
A Sárik Péter Trió is 2012-re tervezi az új lemez felvételét. Kétévente van realitása felvenni és játszani egy lemezanyagot, úgy érezzük.
A Tomistars zenekarral jelenik meg a közeljövőben lemezünk, de erről itt nem írhatok, hiszen ez egy jazzfórum, az pedig egy rock zenekar ..:)
Persze közben mindig akad alkalom, hogy az állandó zenekarok mellett, stúdiózenészként egy-egy zenekarral fel kell játszanom egy lemezt.