Sárik Péter – László Attila – Fonay Tibor – Kaszás Péter All Stars a BJC-ben 2014.12.28-án Fénykép és szöveg: Sztraka Ferenc
Karácsony után két nappal koncertet rendezni csöppet sem veszélytelen vállalkozás a kelet-európai kalóriakombinátok földjén. A december 28-i koncert megálmodói mertek merészek lenni, és tizenegyre lapot húzván, nyertek a tizenkét ütemes zenés társasjáték félvilági vidékén.
A zsúfolt házas koncert nagyérdemű közönsége a jelek szerint, már sikerrel küzdötte le a karácsonyi bejglik okozta disszonanciát és kakofóniát, nem úgy az est házigazdája, Sárik Peti, aki a “megfogyva bár, de törve nem” attitűddel a vállán, hősiesen kúrálta magát citromlével, meg ráolvasással a hangbeállás után, meg a szünetben. De a híres pacsulis, akarom mondani, Köln-is koncert óta köztudomású, hogy a gyomorrontás és a kialvatlanság nem feltétlenül akadályozza meg a remekművek világra jöttét, sőt, talán még az ekkor evilágra vergődő újszülött kis szinkópé ordítása is jól behangolt.
Ezzel a cizellált felvezetéssel csak azt akartam megfogalmazni, hogy Peti játékán és az egész zenén nem látszott a karácsonyi kulináris atrocitás. Mivel Robi karakterenként honorál, ezért mégsem intézhetem el a koncertet annyival, hogy jó volt, és kész, kalap, kabát.
Komolyra fordítva a szót, a tegnap este igazi randi volt a zene és a közönség viszonylatában. Valahogy nagyon lejött a színpadról a jazz hangulata, ott tartottunk, hogy a legkisebb rezdülést is azonnal értőn vette a hallgatóság. A valódi All Stars nagyágyús felállás ráérzett erre a légkörre, ők megtehették, hogy nem a könnyebbik ellenállás felé mozdulnak. Nem műanyagokból összebugázott generálszószt döntöttek a nyakunkba a színpadról modern korunk látványpéksége néven, hanem gyönyörű dallamokból mesterien kicsiszolt, nemes ízekkel kábítottak bennünket, teljes sikerrel. Egészpályás letámadás, a durr bele, nagyhangú, gyors tempójú nehéztüzérség helyett a BJC közelkörzetében ügyeletes légi irányítás szabad pályát biztosított a lágyabb, elsőre kicsit visszafogottabb, de ugyanakkor nagyon meghitt harmóniáknak. Az igazi randi romantikus, nem biztos, hogy a köszönés után már azonnal vetkőztetni kell a szinyórát.
Tényleg totál telt ház volt, még az előtérben is álltak, akik nem fértek be a terembe. Abból is látszott, hogy a muzsika pontosan célba ér, hogy ezúttal, mintha kevesebben ujjazták volna a hordozható társalkodónőjüket telefonjaikat a koncert közben.
Jól illeszkedtek a fősodorhoz Peti és Attila konferálásai is. Például, megtudtuk, hogy ezen az estén sem kell nélkülöznünk a manapság megkívánt és kihagyhatatlan szakralitást. Peti elmesélte, hogy középiskolás korában Cegléden esküvőkön muzsikált, de nem ám az esti bulikon, hanem a szertartások alatt, amikor még mindenki karót nyelten feszeng a puccparádéban, ráadásul a megjelentek többsége még józan is. Ekkor jött ki László Attila 1995-ös “The Only One” című CD-je, amelyen szerepel a “Basking Tiger” – „Napozó tigris” című szerzemény. Peti úgy találta, az esküvői rituálé teljesebbé válik a napozgató tigrincstől, ezért felvette a repertoárba, és ettől a nagyívű pillanattól kezdődően a muzikálisabb ceglédi ifjú párok pallérozottabban próbálták elütni a nászéjszakáig hátralévő órákat.
Szó esett még a zenék címadási nehézségeiről is. Hát igen, nem egyszerű ügy. De a mostani körülmények hatására, szeretném, ha a 2015-ös karácsony utáni koncerten már felcsendülne a „Bejgli-blues”. A régi, még a King Oliver előtti időkből kiásott ős-standard-et, a Hammerklavier-szonátát miért ne űberelhetnénk a korszerű Katzenjammer-szonátával?
Felváltva hangzottak el Sárik Peti és László Attila dalai, ebben a sorrendben:
“Soul to Soul” – László Attila
“Always Back to You” – Sárik Péter
“Stream” – Sárik Péter
“Basking Tiger” – László Attila
“I’ll Catch You” – Sárik Péter (A Belügyminisztérium támogatásával, amúgy gyilkos kis blues)
A szünetben elhangzott némi pohárcsörömpölés a büfé környékéről - igazi sztereó hangzás! -, az is elment.
A második szettben pedig az alábbiakat hallgathattuk:
“Smart Kid” – László Attila
“A Dance We Are Waiting for” – László Attila
“A New Day’s Morning” – Sárik Péter
“The Only One” – László Attila - A dalhoz gyönyörűen passzolt a “Like Someone in Love” standard is.
“Waterloo” – László Attila
A ráadás is illett az estéhez: “Sounds of My Heart” – László Attila.
A zenekar, csúcsformában ám, ahogyan köll:
Sárik Péter – zongora
László Attila – gitár
Fonay Tibor – basszusgitár
Kaszás Péter – dob.
Hazafelé, még a koncert hatása alatt, vigyorogva csúszkáltam a Budakeszi út tetején, de nem zavart, még kitartott a mámor, szerencsére szondamentes időt fogtam ki.
Lábjegyzetként ide kívánkozik, az egyetlen disszonáns dolog, miszerint a fényképeken a zenészek fejét (Kaszás Petiét leszámítva, ő szerencsére megúszta) egy frivol neccharisnya, valamint egy kevésbé vágyfokozó hatású, ritka szövésű egérháló mixtúrája borítja. Nem tudom, mi lehet a reflektorokkal, de az éles, jobb minőségű képek emiatt teljesen használhatatlanok, már nem először. Lehet, hogy szólok az Interpolnak, intézkedjenek már valamit. Jó lenne kideríteni, mi okozza ezt a zavaró jelenséget. Ettől függetlenül, a koncert marha jó volt.
A Sztraka Ferenc-díjas László Attila
A Sárik Péter-díjas László Attila
László Attila
A Fodor Péter-díjas Sárik Péter
Sárik Péter
A Junior (nagyon) Prima-díjas Fonay Tibor
Fonay Tibor
Az Al DiMeola-díjas Kaszás Péter
Kaszás Péter