A D.A.S. Trio koncertje a Jókai Klubban
Január 24-én a D.A.S. Trio lépett fel a „JazzPéntekek a Jókai Klubban” koncertsorozat keretében, velük indult a projekt 2020-as évadja.
Nem sok ennyire elkötelezett képviselője van hazánkban a fusion jazz műfajának, főleg nem ezen a színvonalon. Az előadás gond nélkül megállja a helyét bárhol a világ ismert jazz színpadain, a hangzás, a kompozíciók, a lehengerlő virtuozitás leginkább a Weather Report-ot juttatja eszébe a hallgatónak, ha idősebb, vagy Vinnie Colauita-t, Dave Weckl-t, ha a későbbi generációkhoz tartozik – akárhogyan is, egy zavarba ejtően érett, kidolgozott, ugyanakkor friss, abszolút mai koncertet hallgathattunk.
A billentyűs Nagy Ábel (1997) jelenleg a bécsi zeneakadémián tanul, nagyrészt emiatt csaknem fél év után most péntek este találkozott újra a színpadon ez a trió, és ebben a találkozásban benne volt minden, ami ilyenkor lenni szokott, legfőképpen az együtt zenélés mindent vivő öröme.
A trió, mint felállás nem véletlenül nagyon kedvelt forma, nagyon szoros, nagyon őszinte zenei és emberi közösséget jelent, olyan, mint védőháló nélkül a cirkuszban – nincs hová bújni, csak a társakban bízhatok. Jelen esetben pedig senki nem is szorult semmilyen bújócskára, a három muzsikus hangszeres képzettsége azt a benyomást keltette, minthogyha mindegyiküknek valamiféle extra testrésze lenne a hangszer, amivel éppoly természetességgel bánik, mint más a kezével, lábával... Számomra kivételes élményt jelentett, amikor a trió időről időre érzelmesebb, líraibb vizekre evezett, ez eleve nem túl gyakori ebben a műfajban, viszont annál inkább üdítő jelenség volt.
A szinte csak néhány hang által felvázolt gyönyörű hangzó terek, gömbölyű, lágy basszusok és Nagy Ábel precízen kidolgozott, sokszor Hammond-os, Moog-os ízű hangszínei varázslatos pillanatokat teremtettek.
A doboknál Fábry Adonisz (2000) személyében egy egészen kivételes muzsikust hallgathattunk, nagyon kevés olyan dobost ismerek, aki ennyire színesen, ennyire változatosan játszik.
Sárdi Ádám játéka pedig a legjobb példája annak, hogy a basszusgitár alighanem az a hangszer, ami a legnagyobb fejlődésen ment keresztül az elmúlt 20-25 év során, avatott kezekben immár teljes értékű szólóhangszer, ahogyan ezt péntek este is hallhattuk.
Ha jól tudom, legközelebb nyár elején láthatjuk, hallhatjuk őket Budapesten. Érdemes figyelni a trió karrierjét, hiszen minden adottságuk megvan hozzá, hogy nemzetközi szinten is ismertté váljanak.