Szombati kavalkád
A fesztivál harmadik napján 18 formáció mutatkozott be Debrecenben – lássuk közülük a Stég színpad programján szereplőket!
A 20 évvel ezelőtt a Bartók Rádióban rendezett Garai Attila Jazz Ének Tehetségkutató Verseny 2 helyezettje és az egyik zsűritag lépett fel a Stég Színpadon.
Elsőként az Enyedi Sugárka Jaztett játszott. Műsoruk spanyol és angol nyelvű, latinos hangvételű számokból állt, melyek az énekesnő elmondása szerint többségében saját szerzemények. A zenekarban Takács Donát basszusgitározott, Schmidt Misi billentyűzött, Molnár Matyi dobolt és Zsoldos Dániel ütőhangszereken játszott. A dupla ritmushangszerek használata felerősítette a stílusra egyébként is jellemző táncosságot, a zenészek pedig üde, könnyed játékukkal bizonyították, hogy nem csak hallgatni jó az együttest, de muzsikálni velük is nagy élmény.
A második rész az Antal Gábor Trióé volt. A névadó billentyűs-zeneszerző mellett Molnár Matyi dobokon, Éder Ferenc "Lá" basszusgitáron játszott, és vendégként Kutzora Edina, aki a verseny legjobb ballada-énekese volt, lépett fel még a szombati koncerten. A zenészek jó dramaturgiával építették fel a műsort, ügyesen váltogatták az instrumentális és énekes számokat, illetve az Antal- és Kutzora szerzeményeket. További lehetőségeket biztosított az is, ahogyan az ének szólam részt vett a dal felépítésében: ez lehetett csak egy hangszín a meglevő hangszeres szólamok kiegészítésére, de készültek eleve énekszólammal is művek.. Izgalmas, színes, pergő műsor kerekedett a trió órájából, amit mindenki szívesen hallgatott volna még tovább is.
Tisza Bea, az egykori zsűritag és zenésztársai következtek, akik a műsorfüzetben trióként szerepeltek, a valóságban azonban négyen foglaltak helyet a színpadon: Tisza Bea billentyűzött és énekelt, Birta Miklós gitározott, Hárs Viktor basszusgitározott, Pusztai Csaba pedig dobolt. Magyarázatul szolgálhat erre az ellentmondásra, hogy Bea évekig visszavonult a művészélettől és itt tért vissza a színpadra. Az együttes erre az alkalomra állt össze, s bár régi ismeretségekről, barátságokról beszélünk, de állandó társulatról nincs szó esetükben. A saját szerzemények a mainstream jazz és a poposabb hangzásvilág között ingadoztak, de igényesen összerakott, szépen kidolgozott, örömmel játszott műsor élményével gazdagodhattunk.
A negyedik fellépő a Kollmann Gábor vezette Budapest Jazz Orchestra volt. Kicsit aggódtam, hogy meddig fog tartani a beállás, mennyi idő lesz, míg az összes zenész a helyére ülhet és a hangosítás is elkészül… De nagyon profinak bizonyultak a segítők, példás gyorsasággal kezdődhetett a koncert. A műsornak szomorú apropó adta a tartalmát: Idén februárban hunyt el Zakar Zoltán - aki a debreceni jazz-élet motorja volt-, akivel a zenekar évtizedes munkakapcsolatot ápolt – az ő emléke előtt tisztelegtek a zenekar számára komponált vagy arranzsált számok eljátszásával. Két vendéget is köszönthettünk a BJO társaságában: Galyas László trombitált - akivel ZZ évtizedeken keresztül játszott - és Urbán Orsi énekelt. A megszólaló művek igen sokféle stílust képviseltek, Fényes Szabolcstól a Queen-ig, a hangszerelések azonban meggyőzték a hallgatóságot, hogy mindegyik szám a helyén van ebben a zenekari közegben is. A muzsikusok tökéletes összhangban játszottak, a ritmika, az intonáció és a frazír is abszolut a helyén volt, a szólókban reflektorfényt kapó izgalmas egyéni megszólalások is figyelmet kívántak. A közönség hangos tapssal jutalmazta a pompás koncertet.
Bőven éjfél után kezdett a Barabás Lőrinc Quartet, de megérte kivárni a kései időpontot, igazi ínyencség maradt a nap végére! A négy hangszeres és aztán a hozzájuk csatlakozó fiatal énekes, Urbányi Zóra olyan erős zenét játszott, amely hatása alól lehetetlenség kimaradni. A saját szerzemények stílusát meghatározza a jazz, megfűszerezve a rock erejével – és négy kirobbanó egyéniséggel. A különleges énekhang csak további vonzerőt adott a már önmagában is lenyűgöző teljesítményhez, a hallgató egyik ámulatból a másikba esett – s amikor azt gondolta, tovább már nem fokozható a csoda, mindig jött még valami meglepetés. A zeneszerző trombitás Barabás Lőrinc mellett a quartet további tagjai Premecz Mátyás, Ajtai Péter és Klausz Ádám voltak, mindegyikük kirobbanó energiával tette bele a részét a produkcióba; Ádám rockos dobolása, Mátyás hangszínekben is bővelkedő billentyűzése és Péter frenetikus bőgőszólója mind-mind önálló kiemelést érdemelnek. A fiatal énekes lány abszolút egyenrangú partnerként vett részt a zenélésben, mintha a kezdetektől fogva része lett volna az együttesnek, mintha eleve így lettek volna kitalálva a számok. Az éjszakába nyúló koncertnaphoz jobb zárást elképzelni se lehetett volna, alig várjuk az esti folytatást.