JazzMa

Friss Hírek

Hírek

Varga Márton vonós-pengetős hangszerkészítő- és javító (Fatia Negra – márkafüggetlen gitárszerviz és gitármanufaktúra) - A zenész legeslegjobb barátja – a hangszerész

Dr. Peller György sorozata – VI. rész.

02-2.jpg


Varga Márton a hangszerkészítésen és javításon túl a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Bartók Béla Konzervatórium Hangszerésziskolájának pengetős elméleti szaktanára, vizsgabizottsági tagja, illetve gyakorlati oktatója és gyakorlati vizsgáztatója. A Magyar Hangszerész Szövetség pengetős szakának tagja, felkért oktatásügyi szakértő, aktív zenész.

A Fatia Negra Gitármanufaktúra két telephelyen működik. Az egyik Budapesten van, a VII., Szövetség utca 45.szám alatt, ez egy márkafüggetlen gitárszerviz, itt folynak a javítási munkák. A másik pedig Székesfehérvár mellett, itt folynak a készítési munkálatok, ez egy kompletten felszerelt gépműhely, CNC-vel.


05-2.jpg


Az utóbbiban  főleg Szieberth Tamással, az előzőben pedig a kérdések megválaszolójával Varga Mártonnal lehet találkozni. Nagyobb javítási munkákat (pl. bundozás, lakkozás, stb.), mintahogy a készítés bizonyos fázisait is közösen csinálják.

Műhelyekről és az azt működtetőkről bővebb infó itt található:

http://www.fatianegraguitars.hu/rolunk/htmls/?gclid=Cj0KCQiA64GRBhCZARIsAHOLriK-f812C205YZ_WJofUhZayt-N3D9IuFCE7Sr87mV3AuSgxStO5eIEaAreIEALw_wcB


1. Kedves Márton, hogyan lett hangszerész, milyen iskolákat végzett, hol töltötte a gyakornoki éveket, mikor mestervizsgázott, kik voltak a mesterei? Kik voltak/kik a tanítványai?

Egy gyerekkori cimborámmal 17 évesen kitaláltuk, hogy rocksztárok leszünk, viszont egy fillér nem volt a zsebünkben, hogy gitárokhoz jussunk. Ekkor határoztuk el, hogy gitárokat készítünk magunknak. Természetesen az első majdnem használhatatlan volt, de mutogattuk mindenkinek, büszkén és játszottam is rajta közös zenekarunkban. Pár évvel később találkoztam Szieberth Tamással az akkor frissen nyitott Európa hangszerboltban, ők voltak a hazai Fender forgalmazó budapesti hangszerboltja. Bár már akkor sok mindenben nagy hatással volt rám az első beszélgetésünk, hangszerészkedéssel csak jóval később kezdtem el foglalkozni. Mindenféle szakma kipróbálás és megutálása után folyton ott találtam magam a fent említett később Fender Márkaszervizre átkeresztelt üzletben, rengeteg gitár között. Ekkor már jópár éve állítgattam be gitárokat és szívtam magamba a tudást a különböző konstukciók, márkák kapcsán, egyre több feladatot bíztak rám.

Aztán egyszer csak úgy döntöttem, hogy ideje, hogy legyen papírom és szakmám, úgyhogy jelentkeztem a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Bartók Konzival közös hangszerésziskolájába. Gyakornoki éveimet a Szövetség utcai műhelyben töltöttem, gyakorlati mesterem pedig Szieberth Tamás volt. Akinek nagyon hálás vagyok a sok gyakorlati és elméleti tudásért  (és még rengeteg minden másért is). Nem véletlenül a legjobb barátom, sőt azóta már a sógorom is. :)  De rengeteget tanultam az akusztikai szakember Papp Jánostól, vonós vonalon Mezei Jánostól, Lakatos Lászlótól és még sorolhatnám, mert sok komoly szakemberrel voltam és vagyok "összezárva" a mai napig. Tanítványunk jelenleg nincsen, viszont félévente jönnek hozzánk gyakorlati vizsgázni más műhelyben nevelekedő tanulók. Ami az elméletet illeti, jópár éve én tanítom a pengetős szakmai ismeretet a hangszerésziskolában és a szóbeli-, írásbeli vizsgáztatásban is részt veszek. Nem mellesleg tavaly felkért az Oktatásügyi Minisztérium, hogy írjam újra a pengetős tanagyag vázlatot és tételsorokat is. Ennek az volt az apropója, hogy végre sikerült elérni -többek között az én közben járásom is kellett hozzá- , hogy külön szakmává váljon a vonós és pengetős. Ugyanis a kezdetek óta össze voltak olvadva.


2. Milyen ismert külföldi és magyar zenésznek javította-javítja a hangszerét? Milyen országokból érkeznek még javíttatni gitárokat Önhöz?

Elég sok arc megfordult nálunk az elmúlt kb. 20 évben, úgyhogy nehéz felsorolni. Ráadásul eléggé undergorund srácok vagyunk (szó szerint, ugyanis egy pincében van a műhely), emiatt a mostani ismert embereket nem mindig ismerjük fel. :)) Szóval nehéz összeszedni, de a külföldiek közül, talán Alex Hutchings lehet ismerős fúziós jazz vonalon. Neki a Rolanddal közösen gyártott Fender Strato-it buncsiszoltuk és állítottuk be, amiket a japán turnéjáról küldött át ide, hozzánk, kaptunk is köszönő levelet tőle, nagyon elégedett volt a munkákkal! Magyarok közül Plutó, Horváth Gyuri, Barcza Horváth József, gitáros fronton pedig barátunk és mesterünk Mohai Tamás (ő egy általunk készített Fatia Negra gitáron is játszik), akik sűrűn lehetett nálunk látni. Mellettük azért elég sok pop, rock, metál zenei téren ismert arc is hozzánk jár egy jó ideje.


3. Mi a fő tevékenységi kör? Milyen típusú gitárok javítása? Milyen egyéb hangszereké? Esetleg erősítőké?

Erősítőkkel egyáltalán nem foglalkozunk, ötletünk azonban mindig van, hogy kihez érdemes fordulni. Húrozástól a restaurálásig mindenféle javítást bevállalunk és teljesen márkafüggetlenek vagyunk. Nem zajlik nálunk kereskedés, emiatt több időnk van a hangszerekkel-, vagy tudásunk fejlesztésével foglalkozni.


dscf6182.JPG


Mesterem Szieberth Tamás bejárta mindkét Fender gyárat az óceán túloldalán, járt az ottani Custom Shop-okban is (pl. Gretsch, Jackson, stb.), találkozott és beszélt sok Amerikában dolgozó hangszerésszel. A sok-sok év szervizelés miatt, megvannak a megfelelő eszközeink és tudásunk ahhoz, hogy szakmailag a lehető legmagasabb színvonalon folyjon a munka a műhelyeinkben. Elég jó kapcsolatot ápolunk különféle gyártókkal és szakemberekkel. Nemrég részt vettünk egy kurzuson, ahol pl. Lindy Fralin, Bare Knuckle hangszedők készítőivel lehetett beszélgetni. Nagyon tanulságos volt az is.


4. Milyen érdekes történetet tud felemlíteni a hangszerjavítás kapcsán?

Ó, hát egy szervízben mindig vannak érdekes történetek. A fickó, aki felvonatozott Debrecenből, megpróbála kifelé nyitni a befelé nyíló ajtót, mérgesen távozott, majd délután hívott minket, hogy miért nem voltunk nyitva, amikor végig ott dolgoztunk a műhelyben. Ez jut elsőre ilyenkor az eszembe, de azért voltak érdekes és ritka hangszerek is nálunk. Fémnyakú Travis Beam, ami igazi különlegesség, gyári Satriani signature, öreg Ibanez, amin maga a mester lenyomott egy olasz turnét, rengeteg öreg hangszer, amiknek hangjai etalonnak számítanak, sok-sok fura fickó, fura kérdésekkel, számtalan sztori van. Mi igyekszünk mindenkinek segíteni!


dscf6187.JPG


5. Milyen tanácsot adna a gitárosoknak, hogy mire figyeljenek a hangszer használata során, hogy elkerüljék a sérüléseket, illetve növeljék az élettartamot, javítsák a hangzást?

A gitár fából van, emiatt a páratartalomra és hőmérsékletre érzékeny, ezt érdemes figyelembe venni. Alapvetően, ha valaki minimálisan törődik a hangszerével, akkor élvente, vagy félévente megmutatja egy hangszerésznek. Évszakváltásnál például többnyire az összes hangszer nyakán kell állítani. Érdmes rendszeresen húrt cserélni és letakarítani a hangszert, erre rengeteg különféle ápolószert gyártanak már, a hangszerboltokban segítenek kiválasztani a megfelelő terméket. A különböző gitárkonstrukciókra, részleteiben különböző tanácsokat érdemes megfogadni, ezt viszont élőszoban kell a hangszerészünkkel megvitatni, mert elég hosszú lenne most itt az összes típust végig venni.


dscf6278-1.JPG


Köszönöm az interjút!

Vissza a hírekhez