A jazzdobolás kiemelkedő alakjai – 4. rész: Alan Dawson
Számomra kedves dobosokat bemutató sorozatom negyedik állomásához érkeztünk. Nem időrendi sorrendben haladunk, ezt kérem nézzék el nekem, próbálom leszűkíteni a kört, mivel 12 rész nem hiszem, hogy elegendő lenne, annyi fontos embert kellene bemutatnom, így aki hirtelen eszembe jut valami okán, az kerül sorra. Munkám elég nagy részét a tanítás teszi ki. A tanítás metodikája egy nagyon fontos dolog, mivel fiatal tehetségek karrierje múlhat a “koncepció mentes” oktatáson… Illetve nagyon sok, már korosabb, elhanyagolt technikájú dobost tudtam jó eredménnyel felhozni egy jó oktatási koncepció segítségével. Ezt csak annak okán írtam le, mivel a mai kiszemelt “áldozat” Alan Dawson lesz, aki dobosi karrierje mellett egy nagyon hatásos oktatási módszert alkalmazott tanárként.
Alan Dawson (1929-1996) afroamerikai jazzdobos, ütőhangszeres tanár.
1951-től aktív dobos, a “poszt-bop” stílus jellemzi játékát. Amiért számomra különleges, az a kristály tiszta technikája, muzikális gondolkodása, korát megelőző, modern technikai elemek használata játékában, szólóiban.
Nekem első hallásra kilógott a játékának hangzása a kor dobosai közül. Kiművelt, tiszta technika, kiegyenlített kéz-láb játék, ami az akkori, főként a kezek technikájára épülő dobolást megváltoztatta.
Kicsit az “akkori korszak Dave Weckl-je” lehetett. Sajnos elég kevés videóanyag áll rendelkezésre a játékának bemutatására, de kis kutakodással azért előbukkan pár régi (és nem annyira régi) felvétel.
A Dave Brubeck Quartet-ben Joe Morello-t váltotta 1968-ban. Itt látható a mellékelt videóban a dobszóló a „Take Five” című kompozícióban. Ami elsőre megfigyelhető különbség Joe Morello játékához képest az az, hogy sokkal nagyobb íveket, akár egész periódusokat tud átkötni egy-egy motívummal, míg Morello nem tudott elszakadni a szinte ütemenként kijátszott 5/4-től akár a kíséretében, akár a szólójában.
Persze ez nem von le semmit Morello értékéből, hiszen ő unicum volt a maga korában, a Dave Brubeck Quartet-tel úttörői voltak a páratlan ütemezésű zenék jazz zenébe való integrálásának. Dawson ezt fejlesztette tovább, emelte magasabb technikai szintre. A mai zenékben természetesen még komolyabbra fejlesztették ezt a fúziót, sokkal természetesebb a páratlan ütemezés a mai kortárs jazz muzsikában, a dobosok is sokkal jobban veszik az “akadályokat” és komfortosabban közlekednek manapság az ilyen zenei környezetben.
1957-1975 között tanított a Berklee College of Music-ban (Boston). Ezután magántanárként dolgozott tovább.
Diákjai voltak: Tony Williams, Terri Lyne Carrington , Julian Vaughn , Vinnie Colaiuta , Steve Smith , Kenwood Dennard , Gerry Hemingway , Jeff Sipe , Billy Kilson, és még sokan mások. Nem rossz a névsor…
Tanítási módszereit rengetegen használják-használjuk ma is, mivel egy olyan metodikát használt, ami kiállta az idők próbáját. Ted Reed - Syncopation of the Modern Drummer kottáját és Reed egyéb publikációt szokták Alan Dawson módszerként is említeni.
A mai vezető dobosok közül talán Benny Greb a legismertebb dobos, aki oktató anyagaiban erre a szisztematikus, úgynevezett “mindent-mindennel” módszerre épít és használja, sőt népszerűsíti azt. A rendszer lényege, hogy egy technikai helyzetet mind a 4 végtagra alkalmazni, az összes lehető kombinációjával együtt, ami felszínre hozza az esetleges koordinációs problémákat és megsegíti a 3, illetve 4 szólamú melodikus játékot.
Dawson remek technikája a mai napig példaértékű, bár sajnos sokan nem ismerik munkásságát, illetve úgy érzem, élete során sem kapta meg azt a megérdemelt elismerést, ami járt volna neki mind zenei munkássága, mint pedig pedagógiai eredményei okán.
A rudimental játék fontosságára hívta fel a figyelmet, ami bármilyen stílusú dobolás technikai alkalmazását teszi könnyedén lehetővé. Seprű technikája legendásan precíz volt, a rudimental technikát alkalmazva ott is.
Ismertebb zenekarai, illetve szólisták, akikkel dolgozott:
Dave Brubeck Quartet, Bill Evans Trio, Sonny Rollins, Jaki Byard, Sonny Stitt, Dexter Gordon, Lee Konitz, Quincy Jones, Charles Mingus, Tal Farlow.
Diszkográfája igen hosszú, érdemes az interneten kutakodni, zseniális előadókkal, megannyi remek lemezen találkozhatunk játékával.