JazzMa

Friss Hírek

Gyakornokokat keresünk2022. szeptember 30.
Lakatos Ágnes 60!2022. szeptember 30.
Kay, Helena: Golden Sands2022. szeptember 28.
Justyna, Wojtek: Thrice2022. szeptember 18.

Hírek

Debreceni Bor és Jazz Napok - harmadik nap

A Jazzma színpadon is szuper koncertekkel folytatódott a sorozat.

17:00 - 18:00 Gáspár Károly – Jónás Géza and the three young drummers

A három fiatal dobosból végül kettő működött közre Gáspár Károllyal (zongora) és Jónás Gézával (nagybőgő), a 17 éves Szigeti Mátyás, aki Váci Bartók-Pikéthy Zeneművészeti Szakgimnázium és Zeneiskola tanulója, és a 19 éves Éles Máté, akik fiatal koruk ellenére mindketten kiforrott zenészek.

A koncert Gáspár Károly szóló zongoradarabjával kezdődött, az idén megjelent „Centuries Suite” szólólemezéről Charlie Chaplin „Smile” című szerzeményét adta elő saját hangszerelésében.

Ezután elősként Szigeti Mátyással alkottak zongora-bőgő-dob triót és adtak elő három standard-et, az „If I Were a Bell”-t, amely eredetileg egy musical betétdal, szerzője Frank Loesser, de Miles Davis előadásában vált standard-dé. Ebben Szigeti Mátyás „négyezés” közben csillogtatta meg tudását.

Másodikként Benny Golson „Whisper Not” című kompozícióját játszották, a téma után rögtön Jónás Géza nagyszerű bőgőszólójával, majd pedig a „Green Dolphin Street” követezett latin lüktetésben, amelyben Szigeti Mátyás kiváló dobszólót játszott.

Ezután a dob átszerelése következett, mivel Szigeti Mátyás balkezes, Éles Máté viszont jobbkezes, így meg kellett fordítani a dobot, de ez nem vett túl sok időt igénybe. Utána azonban beindult a „stenk”, mert Máté teljesen egybeforrt Gáspár Károllyal és Jónás Gézával, az volt az ember érzése, hogy egymást egyre jobb, virtuózabb játékra ingerlik a zenészek.

Ebben a felállásban is három standard-et adott elő a trió, elsőként a „You Don’t Know, What Love Is” címűt, amelyben Gáspár Károly modern hangzásvilágot is érintett a zongorán, majd a szám végén a Tőle megszokott szabad átvezetés után tempósan kezdődött a „So What”, amelyben minden zenész egyre magasabb színvonalat nyújtott. Éles Máté nagyszerű dobszólót játszott, majd Jónás Géza visszahozta a témát, de különféle variációkban. Az utolsó szám pedig a „Straight, No Chaser” című blues volt. Gáspár Károly és Jónás Géza a koncert alatt mindvégig „menedzselték” az ifjú dobosokat, egy-egy produkciójukkor külön kiemelve őket, nagyon jó hangulatú koncertet adtak.

img-20220806-1706092.jpg

img-20220806-1711232.jpg

img-20220806-1711302.jpg

img-20220806-1711303.jpg

img-20220806-1743442.jpg

img-20220806-1715252.jpg


19:00 - 20:00 Oláh Krisztián Quartet

A másodikként a quartetjével fellépő Oláh Krisztián főként a 2022 márciusban megjelent szerzői albumáról, a „Crescendo”-ról mutatta be kortárs jazzkompozícióit, amelyekben a magas szintű jazz mellett erősen érződik a komolyzene hatása. A quartet további tagjai: Oláh Kálmán Jr. - szopránszaxofon, Orbán György - bőgő, és Serei Dániel (a Bartók konzi jazz-dob tanára) - dob.

A koncert első száma a kimondottan erre a quartetre írt „From Zero to One” című szerzemény volt. Másodikként a Beethoven azonos című „Bagatel No 2.” című darabja által inspirált darab következett, amely a karantén ideje alatt íródott. Majd Serei Dániel dob átvezetőjével a lemezről a „Peaceful” hangzott el. A „Farewell” című szám után Oláh Krisztián elmondta, hogy az új lemezen – mivel az elektronikus formában való megjelenés miatt nincsen lehetőség fülszövegek hozzáfűzésére az egyes művekhez – a youtube csatornáján „Crescendo InSight” címmel rövid pár perces videókban beszél a kompozíciókról.

A csatorna az alábbi linken érhető el:

https://www.youtube.com/c/Kriszti%C3%A1nOl%C3%A1h

A koncert utolsó száma Oláh Kálmán szerzeménye, a „Reflections On Goldberg 21” volt, amely Bach „Goldberg 21” variációinak nyomán született.

img-20220806-1907492.jpg

img-20220806-1915082.jpg

img-20220806-1915083.jpg

img-20220806-1916102.jpg

img-20220806-1920032.jpg

21:00 - 22:00 Bende Zsolt Perspective Trio

A szombati nap utolsó koncertje a Jazzma színpadon a Bende Zsolt gitáros nevével fémjelzett Bende Zsolt Perspective Trio volt. Orbán György nagybőgőn játszott, de a kiadottól eltérően Hodek Dávid helyett Serei Dániel ült a dobok mögött. A trió hangzásvilága letisztult, kellemes, túlzások nélküli jazz. Ezen a koncerten elsősorban standard-eket játszottak, pl. Billie Stayhorn „Upper Manhattan Medical Group”-ját, vagy az igen aktuális, majd minden jazzkoncerten elhangzó Horace Silver dalt, a „Peace”-t, de előadtak egy szerzeményt a jelenleg a világ egyik legjobb jazztrombitásának tartott Ambrose Akinmusire-től is, amely a „Henya” címet viseli.

A koncert utolsó száma egy Bende Zsolt szerzemény volt, „Hymn”, azaz "Himnusz" címmel, amely a gitáros legutóbbi „Cycle of Change” című lemezén szerpel.

img-20220806-2124222.jpg

img-20220806-2121002.jpg

img-20220806-2120432.jpg

img-20220806-2112372.jpg

img-20220806-2109502.jpg


hangfoglalo.jpg


nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez