JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2019. november 15.
Olvasói Szavazólista2019. november 14.
Muzsikusi Szavazólista2019. november 14.
Redman, Joshua: Sun on Sand2019. november 13.
Organ Jazz Review a BJC-ben2019. november 09.
Elias, Eliane: Love Stories2019. november 09.
Takase, Aki: Thema Prima2019. november 08.
A FIRST LADY ÉLETE2019. november 07.
Głyk, Kinga: Feelings2019. november 07.
Blaho Attila: Bíborszív2019. november 06.
Játék – 2019 november2019. november 03.
Pozsonyból jöttünk2019. november 01.
A NAGY VISSZATÉRŐ2019. október 25.
Az év fiatal jazz-zenésze V.2019. szeptember 14.

JazzUp

Interjú - Karosi Júlia

Interjú Karosi Júliával

JazzUp – Karosi Júlia


M.R.:  Julika, hányadik interjúja ez a mostani?
K.J.:  A harmadik.

M.R.: Örömmel hallom, hogy ösztöndíjat kapott. Elmesélné ennek a történetét?
K.J.: A program egy EU-s tehetséggondozó pályázat, mely nem anyagi támogatást jelent, hanem egy speciális képzés. A pályázatra minden főtárgy tanár egy növendéket jelölhetett, akik egy független zsűri előtt lettek megmérettetve. A bírálók nem csak a hangszeres tudást értékelték, hanem külön szempont volt a színpadi megjelenés, kisugárzás, és a mind anyanyelven, mind idegen nyelven való kommunikáció.

M.R.: Kik voltak a zsűri tagjai?
K.J.: Szabó Dániel, Bacsó Kristóf és Bércesi Barbara. A pályázat kiírása szerint a zsűri tagjai nem kerülhettek ki a Zeneakadémia tanárai közül, csak kizárólag az intézménytől független bírálók lehettek.

M. R.: Mit jelent pontosan ez a tehetséggondozó pályázat, és mire lett Ön kiválasztva?
K. J.: A meghallgatások alapján az egész Zeneakadémiáról kiválasztottak öt kiemelt tehetséget, engem egyedüliként a Jazz Tanszékről, további négy növendéket a klasszikus szakokról, akik mentorálást kapnak, valamint elkészül bemutatkozó anyagunk. Rajtunk kívül további tíz hallgatót is kiválasztottak, velük együtt fogunk részt venni egy éven keresztül a tehetséggondozó pályázat kurzusain. Ezek az órák olyan értékes információkkal látnak el bennünket, melyek nagyon fontosak egy ma élő zenész számára, de sajnos a tantervbe nem férnek bele. Kapunk nyelvórát, színpadi mozgás órát, jogi alapismereteket és egyéb hasznos útmutatást. A képzés a napokban fog elindulni, az órákat hétvégenként, tömbösítve fogják megtartani az előadók. A program befejezéseként (várhatóan 2012 januárjában) a kiválasztott hallgatók egy koncerten fognak bemutatkozni neves nemzetközi koncertszervezők, impresszáriók előtt. 

M. R.: A Jazz Tanszékről egyedül Önt választották ki?
K. J.: A kiemelt öt hallgató közül, kiknek bemutatkozó anyagát is magában foglalja a pályázat, egyedül én vagyok. A csoportos képzésben azonban többen is részt veszünk: Komjáti Áron gitáros, Fónay Tibor basszusgitáros, valamint Varga Gergely szaxofonos.

M. R.: Zenész felmenőkkel rendelkezik, nevezze meg őket!
K. J.: Édesanyám Pászthy Júlia operaénekesnő,  bátyám (amennyiben ő is a felmenőim közé sorolható) Karosi Bálint Bostonban élő orgonista. Édesapám nem zenész, de ő is zeneértő, zeneszerető ember.

M. R.: Rögtön énekléssel kezdte, vagy volt más hangszer előzmény?
K. J.: Hat évesen kezdtem zongorázni és tizenkét éven keresztül a XII. kerületi Solti György Zeneiskolába jártam, először Gáspár Tiborné, majd Bartai Ariadne növendékeként. Tíz éves koromban felvettem második hangszerként a hegedűt is. Az általános iskolám ének-zene tagozatos volt, ahol a kóruséneklésre különös hangsúlyt fektettek, és az iskola mellett zenekarban is játszottam.

M. R.: A középiskola után rögtön jelentkezett a Zeneakadémiára?
K. J.: Nem, először a Bölcsész Karra jelentkeztem esztétika-filozófia szakon, és az egyetem mellett kezdtem el foglalkozni az énekléssel és a jazz-el.

M. R.: De hogy jött egyáltalán a jazz a képbe?
K. J.: Édesapámnak nagy gyűjteménye van otthon bakelit jazzlemezekből, és ezeken keresztül ismerkedtem meg a műfajjal. Hallgattam még gyerekként az Oscar Peterson Trio-t, Ella Fitzgerald-ot, Sarah Vaughan-t, Shirley Horn-t, és még sorolhatnám.

M. R.: Hol kezdődött jazzénekesi képzése, és kik voltak a tanárai?
K. J.: Az Etűd Zeneművészeti Szakközépiskolában kezdtem jazzéneket tanulni Winand Gábornál. Majd a Bölcsészkar elvégzése után 2008-ban felvételiztem a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékére, ahova felvételt nyertem Lakatos Ágnes és Berki Tamás osztályába. Jelenleg itt vagyok harmadéves hallgató.

M. R.: A Nyitott Műhelyben évekkel ezelőtt megrendezett Jazz Tehetségbörzék egyikén is mintha láttam volna…
K. J.: Így van, még egész kezdő koromban részt vettem rajtuk. Oláh Dezső hívott meg. Ő bíztatott, hogy énekeljek a jam session-ökön.

M. R.: Nem okozott nehézséget átállni a Jazz Tanszék keményebb követelményeire?
K. J.: Az iskola abból a szempontból valóban kemény, hogy elég sokat kell bejárni, az órákról nem lehet hiányozni. Emellett nehéz időt szakítani a gyakorlásra, és az otthoni, háziasszonyi teendők ellátására.

M. R.: Meg szabad kérdeznem, hogy ezek szerint férjnél van?
K. J.: Igen, férjem Varga Bendegúz jazzdobos.

M. R.: Nekem ez a név először a Trio Minor kapcsán jut eszembe, de most már tudom, hogy hogyan került a Karosi Júlia Quartet-be. Kik a zenekar további tagjai?
K. J.: Balázs Tamás zongorista és Horváth Balázs nagybőgős.

M. R.: Mikor alapította a zenekart?
K. J.: 2009-ben. Bemutatkozó koncertünk épp a Nyitott Műhelyben volt 2010 februárjában, ahol idén egy éves születésnapunkat ünnepeltük február 3-án.

M. R.: Mi a zenekar főprofilja, és hol voltak eddigi fellépéseik?
K. J.: Repertoárunkon egyre több saját szerzeményem szerepel. Szeretném, ha ez lenne hangsúlyos, de játszunk jazz standard-eket és magyar sanzon-feldolgozásokat is.

M. R.: Mikorra várható az első lemez?
K. J.: Nyárra tervezem első saját lemezem stúdiómunkálatait, de egyelőre nincs még sem konkrét támogatói szerződésem, sem pedig kiadó, akit érdekelne a zeném. Minden jelentkezőt szívesen várok a myspace oldalamon: www.myspace.com/karosijulia .
M. R.: Sok sikert kívánok hozzá!



Karosi Júlia  márciusban a következő helyeken lép fel:

március 27. 19 óra Budapest Jazz Club - Nagyszínpad: Magyar Jazz Ünnepe

március  29. 21 óra Mika Tivadar Mulató: Kőleves Jazz Kedd

Vissza az összes interjúhoz