JazzMa

Friss Hírek

Thursday Afternoon2024. május 16.
Névnaposok – Botond2024. május 16.
AMP – 20242024. május 12.
Koncert ajánló2024. május 11.
Takase, Aki: Forte2024. május 06.
ConnecTrio: Luminosity2024. május 04.

Lemezpolc kritika:
Tálas Áron - NEW QUESTIONS, OLD ANSWERS

Tálas Áron: NEW QUESTIONS, OLD ANSWERS 2023. július 03., Hegedüs Zsuzsanna

talas-aron-trio-new-questions-old-dreams.jpg

Tálas Áron Trió - NEW QUESTIONS, OLD ANSWERS (BMC Records)


Megjelent: 2023 június 23.

Briliáns mestermunka.

Az előző két lemezét is nagyon szeretem, mondhatnám rongyosra hallgattam.

Szeretem Áron semmi és senki máshoz nem hasonlítható, egyedi zenei világát, no meg hallatlanul gazdag zongorajátékát!

Mese és valóság, álom és ébrenlét, fény és árnyék, szenvedély és líraiság csodálatos vegykeveréke Tálas Áron zenéje.

Ám ez a lemez sokkal több ennél.

Perpetuum Mobile.

Tálas Áron multiinstrumentalista harmadik Trió albuma rettentő szépen megkomponált és előadott album.

Az előző két album "történetei" folytatódnak 11 pazar szerzeményben; nyilván úgy, ahogyan változik az élet és változik a szerzeményeket lelkében meghalló és lejegyző zongoraművész. Változtak a zongorista-komponista kísérők, változott az életkor, változott a hangzás. Tulajdonképpen az album egyetlen bizonyossága, azaz mottója: "Az egyetlen állandó a változás maga." Hérakleitosz

Az album ismét telis-tele kiváló zongora dallamokkal, népzenei ívelésekkel, groove-okkal.

Áron semmi máshoz nem hasonlítható igényessége, tisztasága, fényessége egyre erősebben jön át szerzeményein.

Bár az albumon a zongora egyetlen pillanatra nem adja át a főszerepet senkinek, erőszakosságról szó sincs. Zenésztársai szinte barátként viszik a zeneszerző-előadót a vállukon. Érzik és követik minden rezdülését.

Elképesztően egyedi a lemez. Hihetetlen ugrások a zenében, akár egy nótán belül is. Tempóváltások, hangulatváltások; egyetlen percre sem lehet belekényelmesedni, mert a változás állandó figyelemre hangolja zenei adóvevőnket.

Az egész album tökéletes, összhangja kiemelkedő; a Trió összjátéka verhetetlen.

A címadó, nyitó nóta már megmutatja a változás útját. Ebben a számban hallhatjuk meg a változásban az új nagybőgő és az új dob lenyűgöző virtuozitását. Ugyanakkor ráébredünk arra is, hogy bár új utak felé közelítünk, lehetetlen a "jófajta régit" nem hozni magunkkal.

Mi lehet ez a „jófajta régi”? Zenészként nyilván az elődök sora, legyen az Roy Hargrove, vagy Eric Satie. Emberként azok a tulajdonságaink, amiket eleink örökítettek át. Áronra hangolódva ez az alaposság, a bátorság, a barátság és a nyitott szív!

Álomszép zongora emelkedettség a második szerzemény, így mozdulunk a tökéletes swing érzésre a „Hargrove” című dalban. Áron valóban játszott Roy-jal, aki minden este lement a New York-i Smalls-ba, és bármilyen zenekar játszott is, bárkikből is állt a formáció, ő mindig beállt jamelni közéjük. "Valahogy felkerültem a színpadra -nyilatkozta egyszer Áron- és egyszer csak látom, hogy ő fúj. Egyből úgy éreztem magam, mintha betettek volna egy Blue Note lemezt, amit mindig úgy hallgattam, hogy "de jó lenne olyan szinten játszani". Azon túl, hogy zeneileg felülmúlhatatlan élmény volt, olyan dolgokat is felszabadított bennem, amit nem is tudtam magamról."

Az „Old Soul” című kompozíció számomra Tálas Áron első trió albumán szereplő „Lights” című dal egy férfikorba lépett változata. Mintha egy egészen más ember ülne a zongoránál, hét év telt el a „Floating Island” lemez megjelenése óta, ám pregnánsan érezhető a változás: az előadó hihetetlen lendülete, sodró energiája.

Ismét egy jellegzetesen Tálas szerzemény, gazdag és virtuóz zongorázással, az „Elastico” című dal, klasszikus blues-os befejezéssel, hiszen -hogy visszautaljunk az előző dalra- Áron személyében mégiscsak egy zeneileg öreg lélekről beszélünk.

A „The Choice You Never Had” című ballada békés szépsége a címe ellenére egyáltalán nem azt sugallja, hogy valami a végéhez érne itt, inkább csak elrévedünk és felkészülünk általa az újabb változás, változtatás lehetőségére.

Ezután kedvenc szerzeményem a „Tevemenet” következik. Az egyedül Tálas Áronra jellemző dallam teljesen misztikusan vezet a jazz világának mélyebb és mélyebb rétegeibe.

Majd egy légiesen könnyű dal következik, a „Rain”, amely oázisként oldja ezt a mélyenszántó zenei gondolatmenetet.

Újabb hatalmas ugrással egy egészen más hangulatba cseppenünk, jön a „Cnile Knilu”. Az ember álla leesik ettől a pimaszul csínytevő dallamtól! Egyszerűen azonnal vidámságot hoz, magával ragadó nyugat-afrikai groove-ja máris együttdúdolásra hív.

Továbblépünk újra, a „Satie” című dal következik. Drámai lendületű ugrással, egy speciális hangzás váltással termünk ebbe a kompozícióba. Áron szinte dobként használja a zongorát! A szerzemény erőteljes áramlás és tisztelgés valami olyan zene felé, ami anno korát messze megelőzte. Klasszikus zongoramotívumok és rockos bevezető. Milyen szép így együtt!

Haladunk tovább, tisztelettudó látogatóként mozdulunk a zongora hangjaiban, mintha óvatosan tárná fel magát az utolsó előtti dal, a „The Visitor”.

„Sokáig szerettem volna jól zongorázni, ma már csak jó dalokat akarok írni.” - mondta Áron a BMC-nek adott interjúban. „Fontos az is, hogy pontosabbak legyenek a ritmusok, vagy jobban tudjak játszani tizenötben, de a legfontosabb, hogy sikerüljön emlékezeteset írni. Valahol hiszek abban, hogy ugyanabból a hangkészletből lehet objektíven erősebb dallamokat építeni. Ennek a módját próbálom megfejteni az életem hátralévő részében.”

Áron interjújának eme mondanivalója legyen az utolsó dal, a „To Be Continued” ígérete: személy szerint én nagyon-nagyon várom a negyedik lemezt! Addig rongyosra hallgatom ezt is.

Számlista:

01. New Questions, Old Answers 4.30

02. Hargrove 4.52.

03. Old Soul 4.25.

04. The Choice You Never Had 3.05.

05. Elastico 3.39.

06. Tevemenet 4.42.

07. Rain 4.05.

08. Cnile Kinlu 5.16.

09. Afrosatie 4.31.

10. The Visitor 3.47.

11. To Be Continued 2.42

Közreműködnek:

Tálas Áron – zongora

ifj. Tóth István – bőgő

Csízi László - dob


Vissza a lemezhez