Jég dupla whiskyvel, avagy a tatabányai Black Diamond Big Band és Charlie A Vértes Agórájában
Nem szakítva a hagyományokkal, az utóbbi időkben a régi-új nevén szereplő Tatabánya, azaz Black Diamond Big Band idén is vendégénekessel lépett fel a Tatabányai Tavaszi Fesztiválon. Írhatnám, hogy megint „sztárvendéget” hoztak, de manapság olyanokra is használják a „sztár” szót, akik egyáltalán nem azok – ellentétben Charlie-val, aki méltán és abszolút pozitív értelemben „húzónév”.
Ugyanakkor valamennyire mégis megszakadtak a hagyományok, mert mindjárt az első számban az első sor, azaz a szaxofonosok mindegyike játszott egy rövid szólót, a zenekarvezető Ludányi Tamás baritonon, amire emlékeim szerint még nem volt példa, mert inkább klarinétszólókat szokott játszani, de ez a szerep most Kiss Andrásnak jutott.
A zenekar (régi, új és visszatérő tagokkal) ezúttal így állt fel:
– szaxofonok (+ klarinét és fuvola): Elek István, Kiss András, Ludányi Tomi, Laskay Zsolt, Ludányi Tamás
– harsona: Hancsók Bulcsu, Schreck Ferenc, Nagy Veronika, Molnár Lajos
– trombita: Juhász Csaba, Kónya Róbert, Román Géza, Könyves Norbert
– zongora: Wolford Benjamin
– gitár: Fatuska Benjamin, Molnár Kristóf
– bőgő: Fonay Tibor
– dob: Laskay Péter.
Amint az alábbi listából kiderül, a továbbra is nagyszerű hangzást nyújtó Big Band teljesen megújult repertoárját javarészt filmzenék és a Horváth Charlie által sikerre vitt dalok alkották.
Charlie első színpadra lépése előtt, a „Hello, Dolly”-ban Juhász Csaba, a Rocky zenéjében pedig Kónya Róbert fújta a szólót.
Charlie-nak nemcsak egyszerűen jól áll a blues, hanem az ő hangjával hitelesen is szól. László Attila Charlie által jó bejáratott szerzeményeinek köszönhetően Fatuska Benjamin is a szokottnál jóval több szólót vállalt. Az „Egyszemélyes földrész”-ben Charlie és a gitáros mellett Schreck Feri és Wolford Benjamin emelkedett ki a zenekarból.
A BDBB kedvence, azaz a „Hunting Wabbits” sorozatból most a 3. részt adták elő – érzésem szerint ez lehetett a legtöbb próbát igénylő darab, mégsem bizonyult „lehetetlen küldetésnek” (merthogy a „Mission Impossible” se maradt ki a filmzenék közül).
A nagyzenekari hangzást egy combo váltotta fel egy dal erejéig (The Flintstones), amelyben a ritmusszekció, azaz Fonay Tibor, Laskay Péter és Wolford Benjamin mellett a művészeti vezető Elek Pista, továbbá Schreck Feri és Ludányi Tomi játszott, majd egy szám erejéig („On Broadway”) Molnár Kristóf lépett a színpadra. Vele háromra nőtt a Black Diamond Big Bandben az „apák és fiúk” párok száma.
Az egyébként is jó hangulatot a színpadra visszatérő Charlie fokozta, éneklésre és ütemes tapskíséretre, majd egy kis ráadásra és vastapsra ösztönözve a közönséget.
Remélem, sikerült a valódi sorrendbe rendeznem a Ludányi Tamástól kapott műsort:
01. Four Brothers (Jimmy Guiffre-1947/Macskafogó-1986)
02. James Bond Theme (Monty Norman-1962)
03. Pink Panther (Henry Mancini-1963; Oscar-díj nominee)
04. Hello, Dolly! (Jerry Herman-1969; zenei Oscar-díj-1970)
05. Gonna Fly Now - Rocky (Bill Conti-1977)
06. Let the Good Times Roll - Charlie (Sam Theard)
07. Egyszemélyes földrész - Charlie (László Attila)
08. Hunting Wabbits 3 (Gordon Goodwin-2013; Best Instrumental Composition-nominee).
09. The Windmills Of Your Mind (Michel Legrand-1968; The Thomas Crown Affair, zenei Oscar-díj-1968)
10. The Flintstones-combo (Hoyt Curtin, Joseph Barbera and William Hanna-1961)
11. On Broadway – Molnár Kristóf (Barry Mann-1963; All That Jazz-1979; American Beauty-’99)
12. Mission Impossible (Lalo Schifrin-1966/1996)
13. West Side Story (Leonard Bernstein-1957/1961; 11 Oscar-díj-1962)
14. La Mer – Beyond The Sea - Charlie (Charles Trenet)
15. Egy szippantás a jóból – Charlie (László Attila)
16. New York, New York – Charlie (John Kander-1977; Frank Sinatra-1979)
17. Jég dupla whiskyvel - Charlie (Lerch István)