JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. március 28.
New Fossils: II2024. március 26.
Iyer, Vijay: Compassion2024. március 24.
Rottmayer, Chris: Being2024. március 23.

Hírek

TURI GÁBOR: AMERIKAI JAZZNAPLÓ

Hétfőn délután került sor Turi Gábor „Amerikai jazznapló” című, a Gramofon Könyvek sorozatában megjelent új könyvének bemutatójára a Budapest Jazz Clubban. A szerző 1991-től különböző időszakokban csaknem öt évet töltött az Egyesült Államokban, és amikor csak tehette, kereste a kapcsolatot a jazz-zenével, legutóbb 2013-ban, Fulbright-ösztöndíjjal három hónapon át a Rutgers Egyetemen,az USA legnagyobb jazzarchívumában végezhetett szerteágazó kutatómunkát. Könyvében a csaknem negyedszázadnyi idő alatt különböző helyeken és módokon történt találkozásait naplószerű feljegyzésekkel, interjúkkal, elemzésekkel, valamint az előadók koncertjeiről és lemezeiről írt beszámolókkal, kritikákkal foglalta össze amerikai tapasztalatait.

01-60.jpg


Mikor gimnáziumi éveim alatt találkoztam a jazz-zel rendszeresn felkerestem a családomban következetesen Andrássynak emlegetett, Népköztársaság út Nagymező utca sarkán található Lengyel Kulturális Intézet boltját. A „Polish Jazz” nagygenerációjának lemezei mellett, ugyanis itt jutthattam hozzá kemény 12 forintért az 1976-tól, már nemzetközivé átminősült, de akkor még Európai Jazzszövetség nevet használó szervezet Varsóban, a lengyel mellett angol és német nyelven kiadott Jazz Forum magazinjához. Abban az időben már havonta megjelenő, ez a könnyen elérhető orgánum volt az egyetlen, amelyből rendszeresen nyomon követhettem a jazzvilág eseményeit a vasfüggöny mögött, így bibliaként kezeltem.. Turi Gábor első angol nyelvű tudósítása 1981-ben, a 69. számban jelent meg, és hivatalosan 1983-ban, a 83. számban jegyezték be az impresszumba magyarországi tudósítóként. A közreműködésért, mint oldalunkon írta, nem járt tiszteletdíj, de minden évben meghívást kapott a Varsói Jazz Jamboree-ra, ahol szállodai elhelyezést és belépőket biztosítottak a számára, és részt vehetett a fesztivál nemzetközi szakemberek részvételével rendezett fórumain, kiállítás-megnyitóin, így bekapcsolódhatott a jazz nemzetközi vérkeringésébe. Ebben, az idegennyelvű kiadványait a közép-kelet-európai rendszerváltozások után megszüntető magazinban találkoztam alőször az 1951-ben Nyíregyházán született, a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen történelem-angol szakán diplomázott, és a MÚOSZ újságíróiskoláját is elvégző Turi Gábor cikkeivel, fotóival. Aztán az évek során több száz jazztémájú írása, tanulmánya jelent meg hazai és külföldi lapokban, folyóiratokban, és írásait a Jazzma.hu oldalán is olvashatták. Eddig két könyvet írt a jazzről, „Azt mondom: jazz” (Zeneműkiadó, 1983) és „A jazz ideje” (Osiris, 1999) címmel. A tavaly Angliában megjelent, „The History of European Jazz” című, európa jazztörténetét feldolgozó kötet szerkesztője, Francesco Martinelli olasz jazztörténész a magyar fejezet megírására őt kérte fel. Eseményekben bővelkedő pályafutása során volt a magyar nagykövetség kulturális attaséja Londonban 1992-95 között, sajtóattaséként teljesített diplomáciai szolgálatot 1998-2002 között Washington, D.C.-ben, majd 2002–2006 között Debrecen kultúráért és külügyekért felelős alpolgármestere volt, és éveken át tartott jazztörténeti kurzusokat a Debreceni Egyetem Észak-amerikai Tanszékén. 2004-ben New Orleans tiszteletbeli polgárává fogadták, és két periódus alatt a Magyar Jazzszövetség alelnökévé is megválasztották. Számos kitüntetése mellett, munkásságát Pernye András-életműdíjjal ismerték el.


02-60.jpg


Retkes Attila, a Gramofon Könyvek főszerkesztője köszöntője után a könyvet a Liszt Ferenc Zeneakadémia, majd a Conservatoire de Paris és a bostoni Berklee College of Music elvégzése után, öt és fél éven át Franciaországban, később az Egyesült Államokban élt és dolgozott Bacsó Kristóf, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem adjunktusa ismertetette. Kiemelte, nemzetközi téren sem született ennyire átfogó, a jazz világát sokféle szempontból taglaló mű, amely a zenészek érdeklődését is felkeltheti. A könyv fejezeteiben a szerző sorra körüljárja a fellépési lehetőségeket, a zene megjelenési formáit a lemezektől a mai hanghordozókig, vizsgálva a hallgatási szokások változását, és bemutatja többek közt a jazzt közvetítő médiumokat is. Olvashatunk az oktatási módszerek változásáról, és természetesen találhatunk interjúkat a kortárs amerikai jazz jó néhány kiemelkedő muzsikusával, az elmúlt negyedszázad kínálatából merítő koncert- és lemezkritikákat, zenészportrékat.


03-57.jpg


Emellett Turi Gábor alaposan feltérképezte az országot, megismerhetjük a jazz kialakulásában fontos szerepet játszó városok, New York, Chicago, Washington, Kansas City, St. Louis, New Orleans történetét, jazzhelyszíneit, és társadalmi hátterét felvázoló mindennapjait. Fotókkal gazdagon illusztrált könyvében külön fejezet tekinti át a magyar jazzmuzsikusok amerikai jelenlétét, Tommy Vig-től, Bacsik Eleken, Zoller Attilán és Szabó Gáboron át, egészen napjainkig, Gárdonyi Lászlóig és Németh Feriig.


04-58.jpg


Retkes Attila még egy rövid beszélgetést folytatott a szerzővel, majd megkezdődött a dedikálás, és a ritmust most is jól elkapó Tommy Vig után egy elég jó nevekből álló társaság várta, hogy sorra kerüljön. Igazolva Bacsó Kristóf a könyv bemutatóján elhangzott, és Dudás Lajos klarinétművész, a hátsó borítón olvasható szavait, a könyv „izgalmas olvasmányt nyújt nemcsak a kevésbé járatos érdeklődőknek, hanem a szakembereknek, azaz a zenészeknek is.”.


05-56.jpg


06-56.jpg


„A jazz Észak-Amerika eredeti kulturális megnyilvánulása, amelynek története egybeforrott az USA utóbbi évszázadával. Hallgatása elősegítheti az ország megismerését, az amerikai élet tanulmányozása pedig kulcsot adhat a jazz megértéséhez, befogadásához” – írta Turi Gábor a kötet előszavában. Könyve, az „Amerikai Jazznapló” nemcsak a jazz kedvelőihez, hanem az Amerika iránt érdeklődő közönséghez is szólni kíván, a jazzről és az országról ír, amely megszülte azt. A hátsó borítón olvasható ajánlásokhoz visszatérve, Ráduly Mihálytól idézve: „…a személyes élményekbe beágyazva fel-felsejlik az a társadalom, amelyben a jazz született, és a mai napig él. (-) Tájékozott, megalapozott tudásra építve sikerült visszaadnia a jazz sokszínűségét.” Turi Gábor nem nyilatkoztat ki, mégis pár fejezetben írtakkal lehet vitatkozni, amit én a könyv erényének tartok, mert továbbgondolásra, és az adott téma más forrásokból szerzett információk összevetésére sarkal. Hangsúlyozom, nem tárgyi tévedésekről van szó, csak bizonyos jelenségek esetleg más szemszögből való vizsgálatáról. Egy könyvet az tart életben, ha beszélnek róla. Maximálisan egyetértek a hátsó boritón található harmadik ajánló, Gárdonyi László, azaz Laszlo Gardony zongoraművész, zeneszerző, a Berklee College of Music professzora utolsó soraival: „Olyan könyv, amit nem lehet letenni. A jazz igaz szellemében íródott.”

Vissza a hírekhez