Az év koncertje az Alba Regia Feszt 2021-en
A nagymúltú székesfehérvári Alba Regia Feszt 2014-ben újjászülető jazzünnep sorozata az idén a tavalyihoz hasonlóan szűkített kötségvetésből kerülhetett megrendezésre. Ezért külföldi világsztár meghívására nem kerülhetett sor, de hála a magyar jazzélet világszínvonalú szereplőinek és a jazzoktatás magas színvonalának, remek kínálattal állt fel a háromnapos műsorrend. A világjárvány ellenére tavaly is sikerült megrendezni külső helyszínen a fesztivált, de a 2021-es már a patinás, frissen felújított Bartók Béla téren várta a rengeteg érdeklődőt.
Az első nap nyitókoncertje előtt a székesfehérvári kulturális élet két prominense, Vörös Tamás és Mits Gergely basszusgitárművész-pedagógus-intézményvezető duó köszöntötte a közönséget és konferálta fel a nyitóprodukciót.
A színpadot az ország egyik legjobb jazz nagyzenekara, a Fehérvár Big Band népes csapata foglalta el. Színes, változatos, száguldó, magával ragadó swingeket és gyönyörű balladákat bemutató műsoruk a jazztörténet nagyjainak örökzöldjeiből válogatott. A műsorban sok más jól ismert jazz standard mellet elhangzott a Count Basie Orchestra feldolgozásában a „Sweet Georgia Brown”, a „Quincy and the Count”, a Buddy Rich Bigband „Nutville”-je, Charles Mingus Lester Young emlékére komponált lírai műve a „Good Bye Pork Pie Hat”. A fantasztikus zenészekből álló Fehérvár Bigband vezetője a remek trombitás, karnagy Hámori János. Ő a Vörös Tamás Project fúvós szólamának a felelőse, ahogy a Projektben dobol a FBB tag Potesz Tamás is. Nagyon sok művész vesz részt az országos jazzéletben különböző formációkban az origót jelentő Fehérvár Big Band mellett.
Ezen az ünnepi nagykoncerten egy alapító tag is tiszteletét tette, aki Belgiumból látogatott haza. Zsári Tamás szaxofonművész saját szerzeményét adta elő a FBB-del tenorszaxofonon. Zsári Tamás rengeteg formációban játszott, többek között a Budapest Jazz Orchestra-nak és a Pege Quartet-nek is tagja volt mielőtt Belgiumba költözött volna. Pár éven belül szeretne hazaköltözni és aktív tagja lesz ismét a Fehérvár Big Bandnek. A műsort a vidám „Splanky” zárta a Count Basie Orchestra-tól.
A második fellépő Székesfehérvár egyik sikeres kultúrkincse, a Vörös Janka X Newseries formáció volt. Az egyéni zenei világot alkotó négyes Vörös Janka énekes, zeneszerző, szövegíró, pedagógus vezetésével működik. Janka az ország egyik legképzettebb jazzénekese, aki számos elismerést, ösztöndíjat tudhat magáénak. Két sikeres albuma jelent meg, zenei világát a jazz mellett a blues, a soul, és az r’n’b stíluselemei is átszövik, és bátran, hatásosan használja az elektronika adta lehetőségeket is. Mits Gergő felvezető szövegében megjegyezte, hogy nagyon szeretné, ha ilyen minőségű lenne egyszer az ország popzenéje. A zenekar hangszeres tagjai Fövenyi Máté gitáros, komponista és az ország egyik legbrutálisabb, nemzetközi hírű ritmusszekciója a Gudics ikrek kettőse. Gudics Marcell dobokon, Gudics Martin basszusgitáron kápráztatta el a közönséget. Fövenyi Máté nyers, füstös gitárjátéka eősítette a zenekar egyébként is meghatározó rock, blues, funky oldalát. A 30 éves Janka elérzékenyülve idézte fel, hogy Fövenyi Mátéval már 15 éve tart az alkotói együttműködésük, a koncerten két dal is kettőjük közös alkotása volt, a fantasztikus, nagyon dinamikus „Money”, és a koncert befejező nótája a „Never Cute”. Nagyon szép volt a duóban előadott Billie Holiday klaszzikus, a „God Bless the Child” is. A Vörös Janka X NewSeries kompakt, egységes, egyéni műsora a saját, eredeti szerzemények mellett a feldolgozásokat (Erykah Badu, Jill Scott) is egységes zenei világba formálta, szinte csak a konferálásból tudhatuk meg, hogy nem saját alkotás hangzott el. Egy nagyon profi, nemzetközi porondon is sikerre predesztinált produkciót hallhatott a közönség.
A hétfői este záróprodukciója a Mörk zenekar fellépése volt. A pandémia kitörése előtt fantasztikus dupla albummal jelentkező, karrierjét nagyon tudatosan és eltökélten, megalkuvást nem tűrően építő csapat az ország egyik legizgalmasabb formációja. Fantasztikus A38-as lemezbemutató, és káprázatos MÜPA koncert után akasztotta meg működésüket a járvány. Az idén végre újraindulhatott az élő koncertek világa, ami a Mörk lételeme. A Mörk jazz zenészekből áll, nagyon képzettek, a Kodolányi Egyetem Jazztanszékén tanultak Mits Gergely igazgatása alatt. Folymatos interakció, kommunikáció zajlik koncertjeiken a közönséggel, szeretik a szobakoncerteket, extrém helyszíneket, a komfortzónán kívüli létezést. A énekes, billentyűs, gitáros Zentai Márk, a basszusgitáros, gitáros, énekes Szeifert Jason Bálint, a dobos Szabó Dániel Fenec, és a billentyűs Novai Gábor Novan rendkívül sokszínű zenei univerzumot alkotott, szinte mindent, ami hangból áll magába olvasztott. Soul, funky, pszichedelkus tripek, Frank Zappa-i eklektika, népzene, spiritualitás, hitelesség és a legújabb hatások (Unknownmortal Orchestra) szerepet kapnak a Mörk muzsikájában. A koncert két vendége a magyar zenei élet nagyágyúja, Borbély Mihály Kossuth-díjas fúvós, zenepedagógus, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazztanszékének docense, és Ferenczi György szájharmonikás, énekes, hegedűs az Első Pesti Rackák zenekar vezetője, Artisjus- és kétszeres eMeRTon-díjas muzsikus. Nem véletlen, hogy Vörös Tamás a Mörköt Miles Davis kísérő zenekaraként konferálta fel, talán azért, amiért Davis-t a jazz Picasso-jaként is emlegetik. Stílusteremtő és minden zenei és szellemi hatást nyitottan fogadó akotó volt, ahogy a színpadon álló fiatalok is. Egészen döbbenetes koncertet láthattak a nézők. Új hangszer jelent meg az együttes arzenáljában egy szitárgitár „személyében”. Ezt előbb Szeifert Bálint, majd Zentai Márk szólaltatta meg egy új kompozíció, a „Like a Bird” előadásakor. Borbély Mihály színpadra lépése egy plusz dimenzióval bővítette ki a Mörk határokat nem ismerő világát. Elképesztő energiák szabadultak el, minden színpadon álló frenetikus szólókat mutatott be, de az együttjáték, egymásra hangoltság eksztatikus magasságba repített mindenkit. A „Dromedár” című opusz (a szerző nem derüt ki a konferálásból, gondolom Mörk mű) erős John Coltrane hatást mutat, gyönyörű szopránszaxofon-gitár unisono vezérdallamával. Ez a darab Horváth Péter Dörge/Jazz jóvoltából már megtekinthető a neten:
https://www.youtube.com/watch?v=KSRNtLANd1s
Ebben a számban minden együtt van, ami a Mörköt zseniálissá teszi. Fantasztikus szólók, pozitív energia, együttlélegzés, szellemi tisztaság, átgondoltság, spontaenitás és világszínvonal. Sok nagyon jó koncertet láthattam járvány miatti kényszerleállás után újra boldogan, felszabadultan muzsikáló zenészektől. De ami itt történt, az egy csoda volt, részemről az év koncertje. Borbély Mihály tárogató-zongora duója Novai Gábor Novannal a személyesség, intimitás lélegzetvisszafolytó pillanatait hozta. A „Forrest” című kompozíció Novan remekműve a karantén alatt született, ahogy John Coltrane Naima című remekének feldolgozása Zentai Márk spiritualitást hordozó énekével. Ferenczi György, a zeneember unikális, neutronbomba erejű szájharmonika játéka, és a színpadon születő improvizációk teljesen elvarázsolta a közönséget. A „Make It to the Top” fokozhatatlan fokozása az összes zenész csúcsrajáratásával feledhetetlen élményt nyújtott a zsúfolásig megtelt Bartók tér közönségének. A visszataps után egy igazi hungaricumot hallhattunk már totális eksztázisban. Borbély Mihály „Kacsaleves” című kompozíciója hangzott el a „Polygon” című lemezéről. Ebben a nótában a Kárpát-medence és a Balkán zenekincse keveredett a blues, a funky és a rock’n’roll jazztengerbe szólózott hang versenyében. Aki ott volt, egy világszínvonalú zeneünnep részese lehetett. Köszönet a szevezőknek és az összes művésznek ezért a felejthetetlen élményért. Mindenki gazdagabban távozott erről az katartikus estéről.
u.i.
Sajnos a Fesztivál következő két napján egy a koncerten elszenvedett gerincsérülés miatt nem tudtam részt venni, így sajnálatomra a következőkről maradtam le:
Bágyi Balázs New Quartet, Jambalaya, Vörös Tamás Project, Vibraton Quartet, Budapest Ragtime Band, Pátkai Rozina, Bársony Bálint Magyar Rapszódia Projekt, Isaacs Thomas, Crescendo Selecta.