Magyar jazzmuzsikus szülők és zenész gyermekeik – 17. rész: Geröly Tamás + Geröly Mátyás
A januárban indult új sorozatomban a magyar jazzmuzsikus szülőket (ha még élnek…) és zenész gyermekeiket kérdezem kéthetente csütörtökön.
Tomi: Te Kőszegen születtél. Ott olyan intenzív jazzélet volt, hogy nyilvánvaló volt, hogy Te is jazzmuzsikus leszel? Egyáltalán volt Kőszegen zeneiskola?
Remek kis zeneiskolája volt (és van) Kőszegnek. Ma Budaker Gusztáv, hajdani igazgatóm nevét viseli. Hét évig tanultam itt hegedülni, párhuzamosan a város első ének-zenetagozatos osztályába jártam, a Kossuth Zsuzsanna Általános Iskolába. (karének, ritmikus torna zongora kísérettel) Nem vicc! A jazz pár lakásban megbújva létezhetett lemezek formájában. Nálunk otthon nem volt lemezjátszó.
Tomi: Már a 20-as éveid közepén jártál, mikor bekerültél a Masina Jazz Csoportba. Vas megyében hogyan fogadták a színrelépéseteket?
1975-ben vonultam be katonának. Ott találkoztam Grencsó Istvánnal. Előtte beatzenekarokban és a város fúvószenekarában játszottam, és pár lagziban is megfordultam. Leszerelés után 78-ban hoztuk létre Grencsóval a Masina Jazzcsoportot. Ez már szombathelyi zenekar volt. Emlékeim szerint szerettek bennünket. 1981-től országosan is ismertek lettünk.
Tomi: Mikor költöztél fel Budapestre? És itt kikkel kezdtél játszani? Hogyan kerültél be Szabados György különböző formációiba? Vagy Dresch Misi még előbb volt?
1985-ben költöztünk fel Grencsóval Budapestre. A Dresch Quartet-be 1990-ben kerültem be. Elötte a Grencsó Kollektíva, 1983-tól a Szabados György vezette MAKUZ, illetve 1984-től a Szabados Trió Dresch Misivel voltak a zenekaraim.
Tomi: Mióta és hol tanítasz?
1991-ben kezdtem a tanítást a szépemlékű Postás Zeneiskolában, annak köszönhetően, hogy 86 és 89 között elvégeztem a Jazztanszakot. 2008-ban megszűnt a Postás, a tanári kart átvette a Bartók Konzervatórium. Közben 2004 és 2007 között újra jártam a jazztanszakot, mert a korábbi diploma szavatossági ideje lejárt. A további tanításhoz kellett az új diploma. 2017-ben nyugdíjaztak, de óraadóként a mai napig tanítok a Bartók Konzervatóriumban.
Tomi: Mikor alapítottad első önálló együttesedet a Geröly Triót?
A triót 2008-ban alapítottam két kiváló fiatal barátommal - Kováts Gergővel és Ajtai Petyával - akikkel a mai napig egy húron pendülünk. Persze fontos bandákban játszottam 2008-ig. Pl.: a Dél-alföldi Szaxofonegyüttesben, de Gadó Gábor társaságában is hosszasan időztem, és persze a népzene területe (gyimesi-moldvai-balkáni).
Tomi: Jelenleg milyen együttesekben játszol?
Geröly Space Sextet /Kováts-Cseke-Bolcsó-Czitrom-Ajtai/
Mingus ! Mingus !! Mingus !!! - Ez Ajtai Péter zenekara
Geröly Brass Mood - ez egy új felállás a kiváló rezes testvérpár - Kiss Árpád (trpt) és Kiss Zoltán (trbn), ill. Rózsa István helikonossal.
Kiss Gyuri Baráti Társulás / 3 kiváló dobos barátommal - Gyárfás Attila, Miklós Szilveszter és Porteleki Áron - működik.
Játszom még a Rézeleje zenekarban moldvai és balkáni zenét, de Szokolay Dongóval is duózunk, és Kézdy Lucával is fontolgatunk egy duót ősztől. Szólóban is szoktam játszani, és itt említeném meg, hogy Afrikai Kerengő néven tartok csoportos foglalkozásokat is - nem csak dobosoknak - tapsos, énekes, körtáncos ötlettel (lábakon csörgőkkel).
Tomi: Mit éreztél tavaly, amikor megtudtad, hogy az Artisjus-tól Pedagógusi Díjat kapsz?
Meglepődtem! Nem ehhez vagyok én szokva...
Tomi: Mikor fedezted fel, hogy Matyi fiad nagyon tehetséges dobos?
Matyi még járni sem tudott, de már vonzódott a dobverőkhöz. Minden egyértelmű volt, és én mindent megtettem, hogy tápláljam ezt a tüzet. Lobog is rendesen...
Matyi: Te már Budapesten születtél. Apukád hatására lettél Te is dobos?
Természetesen igen. Ha jól tudom, 1 éves voltam, amikor édesapám először a kezembe adta a dobverőket, de 3-4 éves koromból már vannak rendes dobos emlékeim. 5-6 éves koromra pedig már kialakult a zene és a dobolás iránt egy szenvedély, aminek köszönhetően akkoriban én már egyértelműen éreztem, hogy ez lesz az utam. Más nem is érdekelt. Na jó, még a foci!
Matyi: Milyen zeneiskolákba jártál és ott kik voltak a dobtanáraid?
Az Erkel Ferenc Általános Iskola zenetagozatos diákja voltam hat évig. Az első pár évben Sebőkné Koós Szilvia tanárnő tartotta nekünk az énekórákat és az énekkart is, amit nagyon szerettem. Az első év végén az ő tanácsára felvételiztem a pesterzsébeti Lajtha László Alapfokú zeneiskolába klasszikus ütőre, Mizsák István tanár úrhoz, akinek nagyon hálás vagyok azokért az évekért. Meg kell még említenem a fúvószenekart is, amihez hatalmas örömmel csatlakoztam és gyönyörű emlékeim vannak arról az időszakról, hála Kolossa András tanár úrnak. Drága Józsáné Hajdu Zsuzsa tanárnőnek köszönhetően pedig még a szolfézs órákra is imádtam járni.
A klasszikus képzés mellett nagyon sokat doboltam otthon, jártam Nesztor Ivánhoz is, akinek rengeteget köszönhetek, de természetesen édesapám is végig ott volt mellettem.
Ezután bekerültem a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába szintén klasszikus ütő tanszakra, Holló Aurél tanár úrhoz. Nála csak egy évet töltöttem, mert engem mindig a könnyűzenei területek és a dobszerkózás érdekelt jobban. Az alapfokú zeneiskolában ezzel egyáltalán nem volt probléma, de a konziban már keményebb elvárások voltak, bennem pedig nem volt meg az a fajta szenvedély a klasszikus zene iránt, ami nélkül szerintem nem lehet egy ilyen komoly iskolában és tanszakon rendesen helytállni. Ettől függetlenül nagyon szerettem járni Holló Aurél tanár úrhoz, és nagyon hálás vagyok neki azért az időszakért.
Pont ebben az évben történt, hogy a Bartók Konzihoz csatlakozott az addigi Postás, így a sulinak lett jazztanszaka, én pedig édesapám növendéke lettem. Mellette jártam Sárvári Kovács Zsolthoz a Tóth Aladár zeneiskolába.
Matyi: Kikkel játszottál először jazzt?
Édesapámnak volt régen egy zenekara, Hock Ernővel, Jász Andrissal és Bede Péterrel, a Tiszavirág. Ha jól emlékszem 2007 környékén jelentkeztek egy versenyre, amiről utólag kiderült, hogy korhatáros, így apukám kiesett, ezért én helyettesítettem őt. Szép emlék. Akkor 13-14 éves voltam, szóval viszonylag későn játszottam először jazzt ahhoz képest, hogy már körülbelül 10 éve doboltam és ahhoz képest is, hogy a jazz zenével mennyire szoros kapcsolatom volt a legelején. Valószínűleg azért alakult így, mert 9-10 éves korom környékén engem nagyon elkezdett érdekelni a metál zene, és onnantól egy ideig csak azokat a lehetőségeket kerestem.
Matyi: Eddig milyen zenekarokban játszottál?
Mindent nem sorolnék most fel, mert kereken 20 éve kezdtem el zenekarokban játszani, és azóta elég sok dolog történt, de azért megpróbálom összefoglalni a fontosabb dolgokat. Ahogy az előbb már említettem, engem nagyon rabul ejtett a metál zene 9-10 éves korom környékén. Természetesen azóta is szeretem, de 4-5 év elteltével elkezdtek újra érdekelni az improvizatív zenék. Azért nem kifejezetten a jazz-t említem most, mert inkább olyan rock/funk zenékről volt szó elsősorban, amikben az improvizációnak nagyobb teret adtak annál, amit én azokban a stílusokban megszoktam. Szóval azt hiszem 13 éves lehettem, amikor alapítottunk a gyerekkori barátaimmal egy olyan zenekart, amiben tudunk egy picit ebbe az irányba mozdulni. Majdnem ezzel egyidőben egy kedves régi barátommal, Gombolai Igorral kezdtünk el együtt zenélni, főleg funky nótákat játszottunk. Nagyon nagy hatással volt rám ez az időszak, és olyan zenékkel tudtam találkozni neki köszönhetően, amikkel nem tudtam volna, ha csak a saját korosztályombéli cimboráimmal játszom. Azt gondolom, hogy ekkoriban indultam el újra egy olyan úton, amihez később a jazz is be tudott csatlakozni. Ebben nagyon sokat segített nekem a Lamantin Jazz Tábor, amin 2007 és 2011 között minden évben részt tudtam venni.
2010 óta ezekben a zenekarokban játszottam:
GKG Trio (2012-2015)
Freddie (2016-2020)
Lukács Peta (2015-2018)
Ganxsta Zolee és a Kartel (2015-2021)
Live Life Hard (2020-2023)
Az alábbi előadóknál/zenekarokban pedig megfordultam helyettesként:
Biga, Radics Gigi, Fiesta, Supernem, Peet Project, Vulgar Display of Cover
Matyi: És most?
Jelenleg a Follow The Flow, és az Albus zenekarokban dobolok, illetve Szebényi Danival mostanában kezdtünk el dolgozni egy új projekten, ami nagyon izgalmasnak ígérkezik. Van még egy Limp Bizkit Tribute zenekarunk is, A Chocolate Starfish, ami számomra arról szól, hogy évente párszor eljátszhatom a kedvenc számaimat.
Az említett zenekarokból a jazz-hez legközelebb az Albus áll, amiben Zsemlye Sándor szaxofonozik, Tempfli Erik zongorázik, Lukács Peta gitározik, és Kovács Dávid basszusgitározik.
Tomi: Régen a magyar jazzben voltak dobpárbajok? Tudom, hogy Ti más stílust képviseltek, de még nem gondoltatok arra, hogy kellene egy Apa+Fia bulit rendezni?
A dobpárbaj ideje lejárt. Nem felelt meg az úniós normáknak. Egyébként a JazZeppelin-ben, amit nyugdíjazásom kiábrándult állapotában hoztam létre egyfajta tiltakozásként, mindketten dobolunk, de közös, kétzenekaros koncertünk is volt pár éve a Fonóban.
Tomi: Matyin kívül foglalkozik zenével valamelyik gyereked?
Tomi, a legkisebb fiam épp most nyert felvételt a PTE Zeneművészeti Intézet elektronikus zene és média szakára. Főleg a produceri pálya érdekli, de gitározik és zongorázik, rapel és énekel is.
Tomi: Legközelebb mikor, hol és melyik együtteseddel lépsz fel?
Augusztusban a Rézelejével lesznek táncházak és koncertek. Az ősz tartogat majd pár meglepetést...
Matyi: És Te?
Főleg a Follow The Flow zenekarral fogok koncertezni a következő két-három hónapban, de Szebényi Daniékkal is lesznek ősztől megmozdulások.