Amit tudni akarsz a fuvoláról… de még sosem merted megkérdezni – A Jeroen Pek (NL) & Strausz Eszter Quintet koncertje
Strausz Eszter jazzfuvolás szervező tehetségét dicséri ez a július elején, 6-a és 10-e között zajló 4 eseményből álló nemzetközi együttműködésből kialakult turné, amelyet a magyarországi Holland Nagykövetség is promotált. Az első koncertnek július 6-án, szerdán a BJC adott otthont.
A formáció külföldi résztvevője, Jeroen Pek holland fuvolista-zeneszerző, a holland ArtEZ Konzervatórium fuvola tanszékvezető tanára, a nemzetközi palettán Európa egyik vezető jazz-fuvolistája.
A Jeroen Pek (NL) & Strausz Eszter Quintet tagjai:
Jeroen Pek: alt- és basszusfuvola, Inderbinen C fuvola, Zoo-fuvola, Educci fuvola, Strausz Eszter: C fuvola, Vörös László: zongora, Bartók Vince: basszusgitár, Jeszenszky György: dob.
Strausz Eszter igazi supergroup-ot szervezett kísérőzenekarként a kiváló holland fuvolistának, és erre jelentős számú néző volt ezen az estén kíváncsi a BJC-ben, köztük igen sok külföldi is. A műsor gerincét Jeroen Pek szerzeményei alkották, de emellett Strausz Eszter és Vörös László kompozíciói is felcsendültek. Mindent egybevetve egy remek hangulatú, roppant változatos és virtuóz koncertet élvezhettek végig a nézők, amely nemzetközi szinten is megállja a helyét.
A koncert első részében három merőben különböző stílusú Jeroen Pek szerzemény hangzott el, egy kompozíció Vörös Lászlótól, a „Körhinta” című, amely már-már kortárs klasszikus zenére emlékeztetett, valamint egy groove-os Strausz Eszter téma, a „Wednesday”. Ez utóbbi azért kapta a nevét Eszter elmondása szerint, mert egy szerdai naptól egy másik szerdáig készült.
Jeroen Pek öt fuvolával felszerelkezve igen változatos hangzásvilágot produkált a koncerten, és ezt még elektronikus effektek-pedálok használatával is kiegészítette, így időnként egészen pszichedelikus hangulatot varázsolt a koncertterembe, illetve „furcsa” hangokat is előcsalt a különféle fuvolákból.
Elsőként afrikaira emlékezetető dallamok csendültek fel, majd lassú bluesos, bonyolult ritmusú melódiák, aztán meg gyors tempójú swing lüktetésű témák is, ezekben Jeroen Pek egytől-egyig virtuóz módon játszott.
A szünet után először Strausz Eszter és Bartók Vince tért vissza a színpadra, Bobby McFerrin „Invocation” című szerzeményének „Bartók-Strausz” átiratával. Majd Jeroen Pek blues szerzeményének elhangzása előtt egy rövid bemutató zajlott az általa használt hangszerekből, amelyek között olyan különlegességek is voltak, mint a fabetétes fuvola, aminek a tartása is eltér a normál fuvolától, illetőleg az ún. Zoo fuvola, amely egy kazoo-t is tartalmaz beépítve. Ekkor kapott először szerepet a basszusfuvola a koncerten, amelynek hangzása leginkább az orgonáéra hajazott.
Harmadik számként Strausz Eszter „Felhők” című kompozíciója hangzott el, majd Vörös László „Szamba” című száma. A koncert utolsó darabja ismét egy Pek szerzemény volt a „Fritz the Cat”, azaz „Fritz, a macska”.
Természetesen a közönség visszatapsolta a kiváló produkciót, így utolsó utániként Strausz Eszter „Lola” névre keresztelt „boldog” jazzszerzeménye hangzott el, amely osztatlan sikert aratott a nézők között. Minden zenész kiváló szólókat adott elő a koncerten az egyes számokban, de külön kiemelném Bartók Vince roppant muzikális és emellett igen virtuóz basszusjátékát és szólóit, amelyek a közönség körében is nagy tetszést arattak.
Mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy tekintse meg ezt az előadást valamelyik további alkalommal:
07.08-án, pénteken a váci JazzMine Jazz Clubban, itt basszusgitár poszton Takács Donát játszik majd:
07.09-én, szombaton Jam Session a JazzMine Jazz Clubban, itt Gyémánt Bálint gitáros és Sárosi Áron bőgős-basszusgitáros fog még csatlakozni:
valamint 07.10-én, vasárnap az esztergomi VVV Jazz Klubban lesz a negyedik koncert, ahol Vörös Niki énekesnő is csatlakozik néhány dal erejéig.
https://fb.me/e/3q2jxNYel