JazzMa

Friss Hírek

NEQ jazzelő naplemente2024. július 17.
Fur: Bond2024. július 12.
Söndörgő: Gyezz2024. július 07.

Hírek

Jazzpunkok a csűrben - Nagy Emma Quintet

2024. 07. 04., csütörtök - Kolorádó Fesztivál.

A fesztiválszezonban is folytatja beavató, megrázó és felemelő koncertjeit a magyar jazz világszinten is eredeti muzsikát alkotó csapata.

A Nagy Emma Quintet egy klasszikus hegedű tanulmányait a zenei mágiára cserélő tündér bivalyerős ötösfogata.

Az alkotóműhely tagjai: Nagy Emma - ének, zeneszerzés, szövegírás,

ne.jpg

Cseh Péter - gitárok, zeneszerzés, szövegírás,

csp.jpg

Oláh Krisztián - billentyűs hangszerek, zeneszerzés,

ok.jpg

Dénes Ábel - bőgő, zeneszerzés,

da.jpg

Klausz Ádám - dob, zeneszerzés.

ka.jpg

A dalszövegeket Nagy Emma testvére, Nagy Gergő írja.

A fiatal zenészek sok formációban bizonyítottak már, többen tanítanak és számos fontos zenei együttműködés oszlopos tagjai.

ne2.jpg

A zenekar a bajai születésű, a művészetekkel élő kapcsolatot ápoló családban felnövő Nagy Emma vezetésével 2018-ban alakult egy jazz combo verseny apropóján a Bartók Béla Konzervatóriumban.

A II. Belvárosi Jazz Verseny megnyerése segítette első lemezük megjelentetését (Set to Face, CD 2019), és berobbanásukat az amúgy is nagyon izgalmas magyar jazz színtérbe.

Azóta rengeteg elismerést kaptak (Artisjus-díj, Junior Prima-díj, Fonogram-díj...) és az idén ősszel a már rögzített ötödik albumuk megjelenésére készülnek.

Zenéjük beskatulyázhatatlan, formai és stílus határokat nem ismer, az önkifejezés zenei formája a komponált és improvizált elemek harmonikus arányában csak belső iránytűjüket követve átütő erővel születik meg.

A jazz elnevezés talán azért a leginkább közelítő műfaji meghatározásukra, mert ez az a zenei ágazat, ami a legszélesebb értelemben vett alkotói szabadságot biztosítja és számtalan irányzatot fogad magába. Rengeteg zenei hatást szintetizál megalkuvást nem tűrő radikális zenéjük. Kortárs és szabad zenei, klasszikus barokk és populáris hatások szervesen alkotnak erős, érzelmekre és zsigerekre ható szövetet a hardcore gitárzenék totalitásával. A népdal egyszerűség és tisztaság, a balladai félhomály és spleen a legtermészetesebben jelenik meg brutális kakofóniával, ahogy a fény az árnyékkal. Az elviselhetetlenségig növekvő feszültség és angyali, mindent feloldó nyugalom váltakozik, utánozhatatlan hitelességgel, ősi rituálék hatás mechanizmusára is emlékeztetve.

Stúdiófelvételeik, lemezeik az indulástól kezdve egységes, felismerhető és rendkívül igényes hangképet mutatnak. Koncertjeik a helyszínek és a közönség hangulatát, az interakciókat is tükrözik, minden fellépésük egy megismételhetetlen, az előadók számára is váratlan csodákat szülő alkalom. A hatalmas koncerttermekben, temperált körülmények között és a legkisebb klubokban, romkocsmákban, karnyújtásnyira a közönségtől, ugyanazok a rendkívül magas színvonalú egyéni teljesítmények adódnak össze a katarzis lehetőségét megteremtve igazgyöngy szépségű darabjaikkal.

neg-plakat.jpg

A Kolorádó Fesztiválon, a Csűr Színpadon az utóbbi, természet- és emberközeli környezet fogadta a NEQ csapatát és az érdeklődőket. A koncert kezdetekor több párhuzamosan működő színpad zenéje és a hangbeállások zaja sem zavarta a zenészeket.

kozonseg.jpg

A nézők között felbukkantak a magyar jazzélet jelesei is, mint Pozsár Máté billentyűs, zenepedagógus és Zentay Márk a Mörk frontembere, énekes, multiinstrumentalista.

Ahogy megszólalt a „No Senses”, Nagy Emma legkevésbé populáris darabja Cseh Péter síkító gitárszólamával és a zenekar berobbanó energiájával, a fiatalok, mint éjszakai lépkék a fény felé, elindultak és a korai kezdési időpont ellenére megtöltötték a Csűr nézőterét.

ne3-kozonseg.jpg

Sokak biztosan nem hallottak hasonló zenét, megrázó és felszabadító hatást gyakorolt sokakra az őszinte attitűd és a mágikus mélységű zenei világ ereje.

A második szám, az Oláh Krisztián kompozíció, a „Why Love” volt, kortárs zongorajátékkal, sodró lendületű bluesosan fájdalmas gitárszólóval és brutális dob-bőgő sodrással, disszonáns énekkel.

A „De-Dum” populárisabb, sok rétegű Cseh Péter darabot már teltház hallgatta elvarázsolva.

Dénes Ábel gyönyörű bőgőszólója vezette fel az egyik legszebb, libabőrőző hatású NEQ himnuszt, Klausz Ádám „Return” című remekművét.

A „2” Nagy Emma egy korai, az első lemezen publikált ének-zongora nyitányú visszafogott műve. A kemény váltás, robbanó bőgő, gitár, dob, zongora tombolás azonban itt is megjelenik, a fiatal közönség hangos tetszésnyilvánítását kiváltva.

A fesztivál fellépés egészét a robbanó energia, a fúziós jazz hangulat és az eksztázisig fokozott szólók jellemezték.

A koncert záró negyede már csúcsra járatva, a legnagyobb NEQ „slágerek” robbanásától volt hangos. A még meg nem jelentetett, csak koncerten hallható „Scribes” (Klausz Ádám), „Displacing ATMs” (Nagy Emma, Nagy Gergő), „When the Loving Comes” (Klausz Ádám), és a ráadás „This Won’t Last” (Cseh Péter) a Nagy Emma Quintet zenéjét jól ismerőknek a nagyon várt darabokat jelentette.

Mindig meglepetés, hogy a nagyon populáris „When the Loving Comes” keretes szerkezetű darab középső szabad zenei tétele, milyen újdonsággal szolgál Oláh Krisztián parádés zongoraszólója elhangzásakor.

neq-vege.jpg

Akik hallottál a Nagy Emma Quintet fantasztikus debütálását a Kolorádó Fesztiválon, azok valószínűleg legközelebb már tudatosan indulnak a következő katarzist ígérő NEQ performanszra is.

Erre legközelebb július 15-én a Pontoon színpadánál lesz lehetőség, a Lánchíd pesti hídfőjénél, miután szavaztak a következő linken a magyar jazz legeredetibb fiatal énekesnőjére: https://bit.ly/4bTIKEY

Dalsorrend:

No Senses

Why Love

De-Dum

Return

2

Scribes

Displacing ATMs

When the Loving Comes

This Won't Last

hangfoglalo.jpg

nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez