JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2019. október 22.
Ferenc Németh is calling2019. október 19.
JAZZTESZT A BULINEGYEDBEN2019. október 17.
Coltrane, John: Blue World2019. október 16.
GELEM GELEM2019. október 15.
Jazzeste a Fonóban2019. október 14.
Harcsa Veronika is calling2019. október 10.
JazzUp – Kovács Tamás2019. október 10.
JazzUp – Kovács Tamás2019. október 10.
SZEZONNYITÓ HAZAI PÁLYÁN2019. október 08.
REMÉNY2019. október 04.
Az év fiatal jazz-zenésze V.2019. szeptember 14.

JazzUp

JazzUp – Az Orszáczky Jackie-díjas Király Martina

Annak idején, 2000 őszén Márkus Tibor a „Postás” akkori jazztanszakának vezetője ajánlotta figyelmembe Martinát. Mivel azonban 64-en (hatvannégy!) jelentkeztek a versenyre, így tökre kiment a fejemből. Aztán a zsűri (Bontovics Kati elnökasszony, Tisza Bea és Winand Gábor, valamint a Magyar Jazz Szövetség akkori elnöke, László Attila) kiválasztotta a négy elődöntőbe bejutott 16 versenyzőt, s Martina még ott is szerepelt a listán. Aztán 11 éve és két és fél hónapja, rögtön az első elődöntőben meghökkentett extravagáns színpadi jelenlétével: ti. a kísérő trió (Oláh Cumó Árpád-Barcza Horváth József-Mohay András) felé fordulva, a közönségnek háttal énekelt. Ilyent életemben akkor láttam másodszor. Az első Miles Davis volt 1991 tavaszán a Budapest Sportcsarnokban.

kleb-martina-hatranezos.jpg

Fotó: Kleb Attila


Martina, ha jól emlékszem 2001 januárjában láttalak/hallottalak először énekelni. És már akkor sem keltetted bennem egy csitri benyomását. Későn érő típus vagy?
1., későn érő típus...
Valóban az vagyok. Úgy érzem, hogy életem végéig tanulni és fejlődni fogok. viszonylag későn, 28 éves koromban kezdtem meg tanulmányaimat a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz-tanszékén: ennek oka részben az volt, hogy előtte diplomát szereztem az ELTE BTK olasz-angol szakán. Sok, ehhez hasonló életúttal találkoztam a "jazz-tanszakon": többen voltunk, akik kitanultak egy "rendes" szakmát (mérnökökként, tanárként végeztek) aztán "beszippantotta" őket a zene - és az említett intézményben szereztek másoddiplomát. "elfuthatsz, de nem menekülhetsz..." - ahogy az angol mondaná.

Egyáltalán jártál zeneiskolába?
2., jártál zeneiskolába..?
A már említett bölcsészdiploma megszerzését követően nagyon sok energiát fektettem a zenetanulásba. A híres postás zeneiskolában az elméleti tárgyakat Márkus Tibortól tanultam - tőle magánórákat is vettem zongorából. Az első énektanárom pedig  -igaz, nem a postásban- Hunyadi László volt, illetve nagy örömömre, Winand Gábor. A jazz-tanszak évei előtt két esztendőig az óbudai népzenei iskolában Budai Ilona népdalénekesnő tanítványa voltam, mert elkezdett érdekelni a magyar népzene, azon belül is az erdélyi dalok.

Hogyan kerültél kapcsolatba a jazz-zel?
3. hogyan kerültél kapcsolatba a jazz-zel?
Ami először megfogott -  a jazz-balladák szépsége, illetve "klasszikus" jazzlemezek, mint például Ella Fitzgerald-Louis Armstrong közös felvételei és természetesen Stan Getz. Szerintem minden "laikus", vagy ha úgy tetszik, műkedvelő/rajongó így kezdi. aztán ez odáig
"fajult" hogy, a jazz-tanszak éveit megelőzően  óriási jazz-gyűjteményt halmoztam fel az újpesti zenei könyvtár CD-gyűjteménye segítségével - egyszerűen azért, mert érdekelt a műfaj. Óriási felfedezések időszaka volt ez - mint tizenévesen a rockzene. Álszerénység nélkül mondhatom, hogy ismerem a jazz meghatározó alakjait és munkásságukat.

Azt tudom, hogy egy időben Márkus Tibor Equinox-ában énekeltél, de aztán hosszú évekre szem elöl tévesztettelek. Mi történt Veled a következő öt-hat évben?
4. mi történt az equnox után?
Az Equnox után egy hároméves időszak következett, amikor egy teljesen más zenei műfajban, a popzenében próbáltam ki magam. Az Anselmo Crew nevű -amúgy zseniális-  11 tagú popformáció énekesnője lettem. Teljesen más világba csöppentem: nagyszínpadok, jó értelemben vett "népszórakoztatatás", külföldi fesztiválok... Azóta tisztelek olyan előadókat, mint pl. Tina Turner vagy Madonna: énekelni és "bemozogni" a színpadot egyszerre - nagyon komoly atlétikai teljesítmény - is. Pláne tűsarkú cipőben...

Aztán 2009-ben megkerestél, hogy van egy CD-nyi duó anyagod egy gitáros fiúval. Azt kérted tőlem, valahogy hívjam fel a Petőfi Rádió vezetőinek figyelmét erre az anyagra, mert Te lepattansz róluk? Hogy is volt ez?
5.dalaim a petőfi rádióban
Az Anselmo Crew-időszakot követően, egy emberileg nagyon fontos momentum után, elkezdtem saját dalokat írni.ennek első "produktuma" egy akusztikus hangszerelésű dalokat (ének-gitár) tartalmazó album volt, mely "Ready for You" címmel jelent meg 2011-ben. Kiváló anyag élő koncertekhez - de, be kell vallani, nem feltétlenül az a világ, ami mostanában a rádiók műsorán szerepel. "Ballonkabát" című, magyar nyelvű dalom azonban, mely egy nagyzenekarra meghangszerelt bossa nova, második helyezést ért el a Jazzy Rádió dalversenyén, a rádió rendszeresen játssza, a mai napig. Érdekes megfigyelni, mi történik ma a "könnyű műfajban". Véleményem szerint az alternatív zene -és itt nem a verbális oldalára gondolok-  nem volt igazán pozitív hatással a dallamcentrikus, minőségi popzenére, amely remekműveket "termett" a hatvanas évek végétől a nyolcvanas évek végéig Magyarországon.
Tetszik, nem tetszik - a zene szerepe gyökeresen megváltozott az elmúlt esztendők során - a tehetségkutatóktól kezdve a letöltésen keresztül, rengeteg jelenség hatására. Második, saját dalaimat tartalmazó lemezem egy fúvósokkal tarkított, funk-soul album lesz - mely, remélem, helyet kap majd a rádiók műsorán. Hangszereléseimben ott van a jazz-zenész múltam, ennek ellenére ma pop- illetve rockzenét írok és játszom. Az egyik nagy célom olyan minőségi, magyar nyelvű popzenét írni és játszani az elkövetkező esztendőkben, amelyek méltók a mesterereim színvonalához. A kihívás, ma, véleményem szerint,  olyan zenét írni, amely tudomásul veszi a trendeket, de nem szolgálja ki azokat, minőségi zenei tartalommal bír és felemeli a hallgatót, nem pedig lealacsonyodik hozzá. Hiszek a minőség zeneízlést formáló erejében, mivel volt szerencsém megtapasztalni ezt a jelenséget tizenévesként. Óriási erő van egy háromperces dalban. Úgy érzem, közel kell hozni az embereket a zenéhez. a közérthetőség, a nyitottság és a pozitivitás szellemében - anélkül, hogy közhelyesek és banálisak lennénk.

Aztán 2010-ben egy külön díjat nyertél a Jazzy Rádió "Jazzy Dalverseny" című vetélkedőjén. Mivel én is a zsűriben voltam végig kellett hallgatnom a Suri Imiék által már kiválasztott anyagokat, de úgy hogy nekem (a többi zsűritaggal ellentétben) semmi információt nem adtak sem a nótákról, sem az előadókról. Így hát Téged sem ismertelek fel, mert annyira elütött a kérdéses dal a stílusodtól...
Aztán tavaly már a Népligetben lehettél nyitó "act", mert szeptember elején meghívott a Magyar Jazz Szövetség a "Magyar Jazzdal Napjára". Ha jól emlékszem ez egy külön díj volt...
6.népliget
A Jazzy Rádió dalversenyének második helyezése egy speciális díjat is "hozott" nekem, a Magyar Jazz Szövetség részéről: "opening act"-ként játszhattam a múlt év szeptemberében a magyar jazz ünnepén, négytagú zenekarommal.


És akkor most befejezésül mesélj napjainkról. Így 40-en túl, érett, kiforrott előadóként ért a megtiszteltetés, hogy a (gondolom) szakmai zsűri Neked ítélte oda az idei Orszáczky Jackie-díjat. Mikor és hol lesz a díjátadó? Tudtad előre, hogy Te kapod? Mivel indokolták? Kell énekelned is?
7. A közelmúltban, nagy örömömre, nekem ítélték a Jackie Orszáczky díjat, melyet a Magyar Zeneszerzők Szövetsége alapított a fiatal, magyar nyelven alkotó zeneszerzők számára. A díjra rendkívül büszke vagyok - annál is inkább, mert Jackie az egyik "hősom" - ízes éneke, összetéveszthetetlen piccolo basszusgitárjátéka, a zenéhez való viszonya - meghatározók voltak  zenésszé válásomban. A díjátadó ünnepség március 27-én lesz a budapesti József Attila Színházban, ahol a közönség  élőben hallhatja majd a dalimat egy 11 tagú zenekar
kíséretében.

Mik a közeljövő tervei?
8. mik a terveim?
A zenész-szakmát  -is-  érintő krízisek ellenére optimista és ambiciózus maradok. „Hosszútűvfutónak" tartom magam: azt gondolom, hogy a legelső feladatunk, nekünk alkotóknak, létrehozni azt, amit elképzeltünk, megálmodtunk - belső mércénk szerinti lehető
legmagasabb színvonalon.. A közeljövő tervei  között szerepelnek európai koncertek - mivel javarészt angol nyelvű dalokat írok.
Ezenkívül: szeretnék szerzőként is "funkcionálni" - jó dalokat írni hasonlóan jó, színvonalas előadóknak - műfajtól függetlenül.

Mikor és hol lépsz fel legközelebb?
9. mikor és hol lépsz fel legközelebb?
Egy  rövid itáliai turnét követően legközelebb április 19-én a budapesti Ötkertben játszom négytagú zenekarommal, illetve április 2o-án a duómmal az If Kávézóban - ahova természetesen mindenkit várunk szeretettel!

www.kiralymartina.com

www.myspace.com/martinakiraly

www.myspace.com/martinlutherking


Vissza az összes interjúhoz