JazzMa

Friss Hírek

RUSZTIKUS SZOMBAT2018. augusztus 13.
Végezetül2018. augusztus 06.
Debrecen – Coda2018. augusztus 06.
Szombat esti bebop2018. augusztus 06.
Szombaton is bor és jazz2018. augusztus 05.
Mindenki másképp csinálja2018. augusztus 04.
DEBRECEN FELÉ, FÉLÚTON 2018. augusztus 04.
Viharos kezdés2018. augusztus 03.
Első nap, utolsó koncert2018. augusztus 03.
BEVÁLTOTT NYEREMÉNY2018. augusztus 03.
Nexus LineUp: Fragments2018. augusztus 03.
EGRI A NÉGYZETEN2018. augusztus 01.
QUINCY JONES 852018. július 23.
BUDAPEST 19562018. június 22.

Sztárinterjú

Sztárinterjú – Fekete-Kovács Kornél

Friss sztárinterjú a friss Fonogram győztessel Fekete-Kovács Kornéllal

Ma 0 óra 10 perckor, a Millenáris Fogadó emeleti részén a hídon állva találtam meg a jazz kategória Fonogram-díjasát, Fekete-Kovács Kornélt, aki a jótékony homályban álldogált feleségével, Bujtor Balázzsal és BMC-s kiadói főnökével, Gőz Lászlóval. Már a díjkiosztón bejelentettem, Sztárinterjú rovatunkban lesz olvasható egy beszélgetés a győztessel. És azt is jelenthetem, hogy a www.jazzma.hu volt az első és az egyetlen, aki ott a helyszínen meginterjúvolta, mert más zenei szakújságíró nem tette tiszteletét. (Most jut eszembe, én nem is vagyok újságíró.) Miután Kornélt elragadtam körükből, kissé féltem, hogy a légtérben tök hangerővel bömbölő diszkómuzsikát túlkiabálva, érteni fogjuk-e egymást és ez a beszélgetés hogyan rögzül majd a diktafonra.
 

fekete-kovacs-kornel-crop.jpg

MR: Talán kissé meghökkentő lesz első kérdésem. Épp hogy megkaptad a díjat, milyen érzés ez?
FKK: Nagyon jó érzés természetesen.

MR: Gondolom, már az nagyon jó érzés volt, mikor megtudtad, lemezed bekerült a jelöltek közé.
FKK: Az első igazán jó érzés már ezelőtt megvolt. Amikor tulajdonképpen kiderült, hogy ebből a szimfonikus zenekari jazz anyagból lemez lehet. Az volt az első nagyon jó érzésem ezzel az egész dologgal kapcsolatban. Ezt aztán egy nagyon hosszú és nagyon kemény munka követte. A felvételek előkészítése, a stúdió, és az utómunkák, a keverés. Nagyon sok energia ment bele és sok időt vett igénybe. A következő jó érzés az volt, amikor elkészült a lemez. Illetve a master. És decemberben, amikor már kézzel foghatóvá vált, az is egy nagy öröm volt. Ehhez képest január közepe lehetett, amikor leesett nekem a tantusz, hogy vajon a MAHASZ nominálta-e a 2010-es CD között ezt az utolsó pillanatra elkészült lemezt? És akkor onnantól kezdve jött az a fajta izgalom, hogy hogy lesz, mint lesz. Bevallom abszolút későbbre számítottam, mert nekem valaki azt mondta, hogy március végén lesz ez a díjkiosztó. És teljesen véletlenül láttam februárban a Facebook-on, hogy már meg vannak a jelöltek. Rákattintottam, lapoztam lefelé, amíg oda nem értem a jazzhez és legnagyobb örömöre ott volt a lemez.

MR: Akkor ennyit az izgalomról, most beszéljünk arról, hogyan született ez a mű? Volt rá felkérés, vagy pedig…?
FKK:  Nem. Tulajdonképpen 2007 vége felé fogalmazódott meg bennem az a gondolat, hogy a különböző  szimfonikus zenekari darabjaim már olyan számban vannak, hogy ebből érdemes lenne valami külön produkciót létre hozni a Quintet és a Modern Art Orchestra mellett. Ehhez elkezdtem partnereket keresni. És 2008-ban a Pannon Filharmonikus Zenekar volt az első olyan partner, aki fantáziát látott az együttműködésben. 2008 áprilisában Pécsen az akkori Quintet-emmel és az ő közreműködésükkel  adtuk először elő ezt a zenei anyagot. Kétszer 50 perces koncert volt, kizárólag saját darabokból. Az a koncert annyira jól sikerült, hogy a Horváth Zsoltban, aki a szimfonikus zenekar igazgatója, megfogalmazódott, hogy ezt az anyagot lemezre kellene rögzíteni. Aztán telt-múlt az idő és végül csak 2010 októberére körvonalazódott, hogy ez lehetséges. Persze én már előtte pályázatokat írtam és adtam be, hisz ez a produkció pénzigényes, nem egy hétköznapi költségvetésű dolog. Forrásokat kerestem hozzá, de az ő segítségük és pozitív hozzáállásuk nélkül nem jöhetett volna létre. Ha nem vállalják föl, mint saját produkciót, esélye se lett volna ennek a dolognak.

MR: Na de a Pannon Filharmonikusoknak Hamar Zsolt a karmestere és Te hosszú évek óta egy másik karmesterrel, Kovács Lászlóval dolgozol. Ez nem zavart bele az ügybe? Abba ők szó nélkül belementek, hogy a Kovács Laci legyen a karmester?
FKK: Igen. Sőt, már az előbb említett 2008 áprilisi koncerten is a Laci dirigált. Ugyanis Zsoltinak épp egy külföldi felkérése volt és Horváth Zsolt megkérdezett, beleegyeznék-e abba, hogy a Kovács Laci legyen a karmester. Boldogan mondtam igent. Annál is inkább, mert akkor még nem igazán voltam tisztában azzal, hogy én, mint szólista, vagy mondjuk így inkább, vendégművész ragaszkodhatom-e egy karmesterhez, pláne akkor, amikor annak a zenekarnak van egy saját karmestere. És az élet valahogy úgy alakította, hogy azóta akár hányszor játszottam a Pannon Filharmonikusokkal, mindig a Kovács Laci volt a karmester.

MR: Jól emlékszem arra, hogy ezt a pécsi koncertet továbbiak követték országszerte? És minden helyszínen a helyi szimfonikus zenekar működött közre?
FKK: Ez nem teljesen fedi a valóságot. Ugyanis ez a turné a Magyar Jazzművészek Társaságának szervezésében zajlott. Három szimfonikus darab járta körül az országot és a teljes programból az egyik volt az én művem. Ezzel szemben a lemez és a 2008-as pécsi koncert is az én műveimből állt össze.

MR: Ahogy az a TV adásban is elhangzott a 40. Debreceni Jazz Napokon fellép a Fonogram-díjas produkció. Ha pénzügyileg ez a szimfonikus zenekar miatt nem valósulhat meg, akkor áthangszereled a szimfonikus műveidet jazz quintetre?
FKK: A darabok többségének van olyan verziója, amelyeket csak a quintet-tel játsszuk, tehát megoldható. De természetesen én nagyon örülnék neki, ha a Pannon Filharmonikusok is ott lehetnének Debrecenben.

MR: A díjért nem egyedül jöttél fel a színpadra, hanem Bujtor Balázzsal. Ő hogy került a képbe?
FKK: Tulajdonképpen, annak a jó kapcsolatnak, ami köztem és a Pannon Filharmonikusok között létre jött, ő a magja. Nekem nagyon régi, nagyon jó barátom és a Pannon Filharmonikusoknál ő az első számú koncertmester. És az első ajánlást az érdekemben a Balázs tette a zenekar vezetése felé.

MR: Mivel én kiváncsi vagyok az elkövetkezendő hónapok terveire is, írtál már új szimfonikus darabokat azóta, vagy az elkövetkezendőkben inkább a Quintet-re és a MAO-ra összepontosítasz?
FKK: Először még a lemezanyag keretein belül szeretnék egy kis promóciót. Nem egy hétköznapi dolog egy ilyen nagy formációval élőben hangversenyezni. Hála Istennek, azt tudom most Neked mondani, hogy két lemezbemutató koncert is lesz a közeljövőben.  Március 22-én Pécsett az új Kodály Központban és április 15-én pedig a MüPában. Szeretném a közönséget buzdítani arra, hogy minél nagyobb létszámban jöjjenek el megnézni bennünket, mert ha csak a debreceniek fel nem vállalják a szeptember eleji felléptetésünket, akkor hosszú időre valószínűleg csak ezen a két koncerten láthatják ezt a nagy létszámú produkciót.

fekete-kovacs-kornel-cd.jpg

Vissza az összes interjúhoz