JazzMa

Friss Hírek

AMP – 20242024. május 12.

Lemezpolc kritika:
Guitar Madness - Guitar Madness

Guitar Madness: Guitar Madness 2024. április 04., Németh Márta

gyarfas-rieger-szalay-guitar-madness.jpg

Gyárfás-Rieger-Szalay - Guitar Madness – Hommage a Szabó Gábor (STS)


Guitar Madness – a szókapcsolatra keresve sok-sok találatot kapunk a neten. Ha Gyárfás István nevét is mellétesszük, még mindig többtízezres az eredmény: ez jelzi, hogy a zenészek jó pár éve éltetik már ezt a nagyszerű formációt. 2024 március végén megjelent albumuk címe pedig mi más is lehetne, mint. „Guitar Madness”!

Az iF Caféban tartott lemezbemutató sajtótájékoztatóról és koncertről már olvashattak itt, a jazzma.hu oldalán (JazzMa - Hírek - Saját hangon), az ott írtakhoz csatlakoznak jelen sorok is.

Az idézett cikkben részletesen bemutatásra került az album koncepciója: Szabó Gábor életműve előtt szeretnék tiszteletüket leróni a zenekar tagjai az hommage-zsal. Ehhez azonban nem Szabó számait, vagy stílusát veszik kölcsön, hanem a saját dalaikat (all songs comosed and arranged by István Gyárfás) és hangjukat használják arra, hogy egy történetet meséljenek el vele, róla: a három barátból végül egyedül útra kelő, a messziben végül sikerre találó gitárosról, aki sajnálatosan rövid élete végén még vissza tudott térni (tulajdonképpen meghalni) Magyarországra.

A lemezen található, bő háromnegyed órányi anyag kilenc számot foglal magában. A számok többsége közepes tempójú, swinges lüktetésű, de ennek ellenére mégse érezzük sose, hogy ugyanarról szólnának. Köszönhető ez az előadók fantasztikus ízlésének, amivel irányban tartják a zene minden pillanatát. A három gitáros mellett (Gyárfás István, Rieger Attila, Szalay Gábor) a ritmusszekció (Soós Márton – bőgő és Cseh Balázs – dob) is egyenrangú partner minden megmozdulásban, legyen szó szólóról, vagy kíséretről. Nagyon szép egyensúlyokat hallunk: például hogyan lehetnek jelen úgy a zenészek, hogy attól még egyértelmű legyen, ki a szólista, ugyanakkor egy olyan alapot adjanak, amely folyamatosan fenntartja a lüktetés érzetét a hallgatóban? Vagy mekkora kiállást bír el a zene a gondolatok végén? És hányszor lehet ezt a viccet elsütni egymás után? A válasz mindig egy helyeslő mosoly, olyan eleganciával vezetnek minket a muzsikusok, amelyet ritkán tapasztalhatunk meg.

Az album anyagában egy latinos számot és egy balladát is találunk – amelyek stiláris különbözőségük ellenére szépen illenek az előbb már körvonalazott kiváló előadásmódba: finoman ravasz ötletek, kicsiszolt megvalósítás, könnyed elegancia.

A Guitar Madness egyik nagy erőssége ezekben az apró részletekben rejlik, amelyekkel megragadják és nem engedik a hallgató figyelmét. Ötletek ötletek után, de sohasem tolakodóan, hanem mindig pontosan olyan mértékben, ahogyan az jól esik, ahogyan az befogadható.

A zenekar az anyagot CD formájában hozta nyilvánosságra, melyhez a Nemzeti Kulturális Alaptól kaptak anyagi segítséget.

A felvétel a Stúdió Sóskában készült, a hangmérnök Nyerges András Imre (Intersound Studio) volt.

A borítót Cseh Lili tervezte, az egyszerű, fekete-sárga színárnyalatokban nyomtatott kartontok gyönyörűen illeszkedik a lemez világához.

Értékes darabbal gyarapodott a magyar jazzalbumok sora a „Guitar Madness”-szel. Kiváló választás lehet a tisztán hangszeres zene kedvelőinek, a figyelve hallgatóknak. A magam részéről bízom benne, hogy hamarosan érkezik folytatás!


Vissza a lemezhez