JazzMa

Friss Hírek

Mother’s Day2024. május 05.
ConnecTrio: Luminosity2024. május 04.

Lemezpolc kritika:
Kaltenecker Zsolt - Analog Remains

Kaltenecker Zsolt: Analog Remains 2021. március 24., Gáspár Károly

kaltenecker-zsolt-analog-remains.jpg

Kaltenecker Zsolt - Analog Remains (Twelvetones Production Music)


„Kézi vezérlés”

Eddig kétszer volt alkalmam Kaltenecker Zsolt (1970) által fémjelzett albumról értekezni itt, a JazzMa.hu-n. 2015-ben a 1705 nevű trió formációja „Zone” (BMC Records) című anyagáról, majd egy éve múlva a Hunnia Records gondozásában napvilágot látott szóló zongora felvétele, a „Revisited” következett.

Maloschik Róbert Főszerkesztő Úr nagy örömömre ismét engem kért meg, hogy a zseniális zongorista, billentyűs, zeneszerző új lemezéről, az „Analog Remains”-ről (Twelvetones Production Music) írjak recenziót, mely fizikai formátumban (még) nem, de az internetes „zenehallgató” oldalakon már megjelent.

Újra szólóban vonult stúdióba Kaltenecker, hogy nem kevesebb, mint 21 kompozícióját rögzítse. Ezúttal az akusztikus zongora mellett többségében az elektromos/digitális billentyűs hangszereket helyezte előtérbe, ami nem először fordul elő esetében.

A huszonegyes, egyébként szerencsésnek mondott, misztikus szám azt feltételezi, hogy dupla lemezről beszélünk, de mivel a darabok 2-3 perc között mozognak, így a teljes lejátszási idő a „normális” 50 perc lett.

Zsolt kapcsán sokunknak eszébe jut, hogy bizony hatalmas technikával rendelkező, virtuóz zongorista. Valóban így van ez, hiszen kivételes képességekkel rendelkezik a hangszerkezelés terén. Azonban számomra nem ez a legfontosabb, hiszen úgy juttatja érvényre -jó értelemben véve- fölényes tudását, hogy az mindig együtt jár az ízléses, mondanivalóban gazdag zenével.

Nincsen ez másként az „Analog Remains” esetében sem. Kaltenecker izgalmas világkörüli utazásra invitál bennünket, így juthatunk el a Közel- és Távol-Kelet különböző helyszíneire, vagy Európába érkezve a Cote d’Azur-re. De még a világűrbe is elrepülhetünk Zsolttal, például egy elhagyatott űrállomásra („Abandoned Space Station”)!

Az ilyen jellegű melódiák mellett számomra több dal is a 70-es, 80-as évek hangulatát idézte fel. Az akkoriban készült, mára klasszikussá lett filmek és videójátékok univerzumában találtam magam, ami igen jó érzéssel töltött el, hiszen boldog, felhőtlen gyermekkorom éveibe csöppentem.

Kaltenecker hihetetlen fegyelemmel és pontossággal adja elő a többségében repetitív „groove”-val rendelkező szerzeményeket a lemezen. Teszi ezt oly könnyedséggel és zeneiséggel átitatva, hogy egy pillanatra sincsen „robotizált érzete” a produkciónak. Sőt, nagyon is emberi muzsika ez, tele érzelemmel, filozofikus gondolattal, amelyeket -azt gondolom- személyiségéből fakadóan nagy-nagy önuralommal, figyelve az arányokra interpretál a művész.

Ha nagyon szigorú és vaskalapos akarnék lenni, azt mondanám: az „Analog Remains” nem igazán jazz lemez. Improvizáció csak kis mértékben tűnik fel rajta, hiszen a számokat inkább előadási darabnak mondanám. A zongorista, zeneszerző mégis, szinte észrevétlenül, de beletudta csempészni a jazz érzését, kisugárzását az anyagba.

A zene csodálatos erejét mutatja, hogy egy olyan albumot hallgattam végig élvezettel, melynek repertoárja, stílusa távol áll tőlem. A magas színvonal, az őszinteség, letisztultság, a meditatív „feeling” mégis magával ragadott. Ismét meggyőződtem afelől, hogy Kaltenecker Zsolt a hazai jazz szcéna igazi kincse, ékköve; szeressük, becsüljük, és hallgassuk Őt!


Zsolt Kaltenecker: Analog Remains (Twelvetones Production Music 2021)

1. Alien Signal

2. A Night in Tokyo

3. Oriental Mood

4. Levitation

5. Rush Hours

6. 70’s

7. Himalaya

8. Ritual

9. Belle Époque

10. Coffee Break

11. Night Flight

12. Feng Shui

13. Wrong Time Wrong Place

14. Lovers’ Gigue

15. Remembering

16. Cote d’Azur

17. Tidal Wave

18. Darjeeling

19. Abandoned Space Station

20. Droid Party

21. Outer Space


Kaltenecker Zsolt – zongora, billentyűs hangszerek


Vissza a lemezhez