Magyar Jazz ABC – 408. rész: Friedrich Károly
Magyar Jazz ABC: Ezt a minden szerdán jelentkező sorozatot 2011 április elején indítottam Csányi Attila barátom hathatós közreműködésével. (Sajnos, ő már nincs közöttünk, hisz 2016. augusztus 4-én elhunyt.) 154 hónapos ez a rovatunk. Abbas Muráddal kezdtük és jelenleg Friedrich Károlynál tartunk. 12 év és 11 hónap alatt eddig 408 előadót és együttest mutattunk be Önöknek!
Friedrich Károly
Sopronban született 1948. február 13-án.
6 éves korától tanult zenét, kezdetben zongorázott, 12 éves korától harsonázott, egy évvel később nagybőgőzni is elkezdett. Hamarosan a városi fúvószenekar, majd a szimfonikus zenekar tagja lett.
13 évesen alakította első jazz együttesét.
1964-ben felvételt nyert a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola klasszikus harsona szakára, tanára Pehl András volt, és 1965-ben a Szakiskola újonnan megalakult Jazz tanszakára, ahol 1969-ben szerzett oklevelet. Harsonatanára Selényi Dezső, hangszerelést Bágya Andrástól, majd Vukán Györgytől tanult.
A klasszikus konzervatórium után a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Tanárképző tagozatán 1970-ben kapott diplomát, tanára ismét Pehl András volt.
Már diákkorában bekerült a hazai jazzélet sűrűjébe. Saját együttesei mellet a legtöbb hazai- és számos külföldi kiválósággal játszott.
Gonda János még diákkorában, 1977-ben meghívta a jazztanszakra, jazztörténet tanárnak.
1972-ben egy évre külföldre szerződött, Svédországban, Svájcban és Etiópiában dolgozott.
Visszatérése után a népszerű Syrius együttesbe került, mellette saját együttese is működött.
1985-ben Dés Lászlóval és Sipos Endrével megalakították a Budapest Big Bandet, amely fellépett a Pori-i Nemzetközi Jazzfesztiválon Finnországban is, és az első professzionális jazz nagyzenekar volt, a Magyar Rádió Tánczenekarának 1963-as megszüntetése óta.
Friedrich Károly első lemezfelvételén 1967-ben a P+U, azaz a Pege-Ungár együttesben harsonázott, ahol Balogh „Csibe” Jenő zongorázott és Kovács Gyula dobolt.
Ezután következett a „Sámánének” Gonda János Sextetjével, majd a Bergendy együttes jazzfelvételei.
Szerepelt a Panta Rhei, a Syrius, valamint a Binder Quartet és Quintet felvételein, a vendég John Tchicai amerikai szaxofonossal.
Tagja volt a Deák Big Bandnek, közreműködik a Kaszakő együttes „Édenkert” című lemezén.
Feleségével, Bontovics Kati jazzénekesnővel az „I Feel so Good” és a „Bone Connection” című nagylemezeken is együtt játszik.
1997-ben készült a „Verbunkos” Regős István együttesével, és a Hungarian Jazz Trombone Company albuma Friedrich Károly, Selényi Dezső, Gőz László és Pados Zoltán közreműködésével.
A felsoroltakon kívül számtalan jazz, rock és egyéb könnyűzenei lemez közreműködője.
Lemezek és TV showműsorok hangszerelési és zenei rendezői munkáját végezte.
1968 óta rendszeresen kisegített a Magyar Rádió könnyűzenei együttesében, a Stúdió 11-ben.
Rádiós tevékenységei közé tartozott egy jazzprogram szerkesztése, zenei rendezés és hangszerelés.
Már korábban is publikált jazz témájú cikkeket, a 90-es években kezdett rendszeresen hanglemezkritikákat írni a MaJazz és a Gramofon szakfolyóiratok számára.
Két hangszerelés könyvet írt, kis- és nagyzenekarra. Egy három kötetesre tervezett jazztörténet jegyzet második kötetét készítette el. Amikor a jazztanszak a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola részévé vált, adjunktus lett, jelenleg docens. 2003-tól a jazzharsona tanára, ezenkívül jazztörténetet, hangszerelést és számítógépismeretet tanított. Jelenleg már csak óraadó tanár jazztörténet és jazzhamgszerelés tárgyakból.
2006-ban megkapta a Magyar Jazzszövetség Szabó Gábor-díját.