JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. október 15.
Joy,Samara: Portrait2024. október 15.
Zsoldos Béla: Prémium2024. október 14.
Symbiosis 5: Wondering2024. október 01.

Hírek

Kikkel beszéltem? – 59. rész: Patricia Barber a Debreceni Jazz Napokon - face to face (2005. szeptember 10.)

Keddenként jelentkező sorozatomban azokról a külföldi jazz muzsikusról mesélek megtörtént eseteket, amelyek hozzám kapcsolódnak!

Azokkban az években a Debreceni Jazz Napok jelentősége abban állt, hogy minden esztendőben egy-egy amerikai nagyváros mutatkozott be, mely az európai fesztiválok gyakorlatában egyedülálló kezdeményezés volt. 2003-ban St. Louis, 2004-ben New Orleans, és 2005-ben Chicago zenéje és kultúrája állt a középpontban.

A Chicago-ból érkező művészek a nagyváros sokszínű jazzéletének lüktetését hozták el Debrecenbe. A 34. Debreceni Jazznapok programjának egyedülálló vonása, hogy a zenén kívül  az amerikai város kultúrájába is bepillantást engedett fotókiállítás, vetítések, előadások, idegenforgalmi és gasztronómiai bemutatók révén. A fesztivál az Amerikából érkező vendégeken kívül a magyar jazzművészet fiatal tehetségeinek és neves muzsikusainak is teret biztosított. A fesztivál fő helyszíne a változatlanul a kellemes környezetet nyújtó nagyerdei Békás-tó. Köszönet illette a Chicago-i Polgármesteri Hivatalt a Chicago-i Kulturális Intézetet, a Chicago-i Jazz Intézetet Idegenforgalmi Hivatalát, a Down Beat Magazint és az ITD Hungary Chicago-i munkatársainak a program megszervezéséhez nyújtott segítségüket.

Meg kell említeni Debrecen Város akkori kulturális alpolgármesterét, Turi Gábort, akinek szervezési és támogatási munkája  magas elismerést érdemelt.

Én úgy kerültem Debrecenbe, hogy Makray Balázs a Kölcsey Központ akkori vezetője felkért konferansziénak, amerikai szakszóval MC-nek, mert az addigi műsorvezető teljesítményével nem volt elégedett.

A Jazz Napok egyik kiemelkedő együttese 2005-ben a Patricia Barber Quartet szeptember 10-i szombat esti koncertje volt.

Patricia Barber már érkezése előtt világhírnévnek örvendett kiemelkedő zongorázása és énektudása révén. A quartet további tagjai szintén kiemelkedő teljesítményt nyújtottak: Neal Alger gitáron, Michael Arnapol saját egyedi kivitelezésű elektromos bőgőn, Erich Montza dobon működött közre.

Patricia Barber azon kortárs jazzénekesnők közé tartozott, akik lenyűgöző előadóként és briliáns komponistaként egyaránt kitüntetett figyelmet vívtak ki maguknak. A melodikus zenei világot sötét tónusú, misztikus althanggal és merész zongorajátékkal párosító művész fellépései és új lemezei eseményszámba mentek. Ideérkezése előtt számos lemeze jelent meg és a Down Beat jazzmagazin kritikusai az énekesnők között 1995-ben és később is többször a „Nagyobb figyelmet érdemlő tehetségek” közé sorolta.

Az öt csillagosra értékelt 1998-as „Modern Cool” című lemeze után jelent meg 2002-ben a világsikert aratott „Verse” c. albuma, amely új mércét állított a stíluskategóriákat meghaladott komponisták elé.

patricia-barber-live-a-fortnight-in-france.jpg

Debreceni fellépése előtt 1 évvel, 2004-ben jelent meg koncertlemeze, a „Live: A Fortnight in France”. Ennek anyagát játszották 2005-ben a Nagyerdőben.

https://www.youtube.com/watch?v=BkHPr2LNyB0

Megismerkedésünk így 19 év távlatából is különös. Ti. zenekarának tagjai már ott voltak 10 perccel a kezdés előtt a színpad mellett, Patricia viszont sehol. A közönség nagyon várta, senki sem értette, hol van. Megkérdeztem a gitárosát, miért nem jön már Barber? Neal Alger azt válaszolta, veszekszik a szállodai szobájában a barátjával.

Aztán egyszer csak nagy léptekkel jött Barber és mellette egy nő…

Bemutatkoztam Patricia-nak, és megkérdeztem tőle, van-e valami különös kérése, hogy mit konferáljak. Rám nézett és ezt válaszolta: „Ha lehet, ne hosszan.”, majd elnevette magát.

Felmentem a színpadra és szokás szerint először a dobost konferáltam be, aztán a bőgőst, utána a gitárost. Majd hatásszünetet tartottam, oldalra néztem és ezt találtam mondani: „Az idei Debreceni Jazz Napok legfénylőbb csillaga Patricia Barber!” Erre a közönség sikítozott és tapsolt eszeveszetten. Ahogy jött fel a színpadra odasúgta nekem: „Thank you, Robert!”

És egy eszméletlen koncertet játszott.

A végén, amikor lejött a színpadról, megkérdezte, hogy mit mondtam előtte, mert a közönség ujjongott, de ő nem értett semmit, mert nem tud magyarul. Mondtam, hogy „And the brightest star of this year’s Debrecen Jazz Days.”.

Erre megölelt.

hangfoglalo.jpg

nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez