JazzMa

Friss Hírek

Ron Carter2020. július 06.
Mi újság? - Nagy Emma2020. július 05.
Játék – 2020 július2020. július 05.
Opus újranyitó koncert2020. július 03.
Darche, Natalie: Joue2020. július 03.
JazzUp – Kuti Laura2020. július 02.

Lemezpolc kritika:
McLaughlin, John - Is That So?

McLaughlin, John: Is That So? 2020. március 20., Simády Béla

is-that-so.jpg

John McLaughlin – Is That So? (AbstractLogix 2020)


Majdnem elsétáltam egy nemrég megjelent remek album mellett, de szerencsére még időben feltűnt a látványos borítón az ismert név: John Mclaughlin. Az AbstractLogix kiadványán Shankar Mahadevan és Zakir Hussain neve is ott virít a borítón. Már az elején elárulom, hogy aki a Mahavishnu, vagy a Shakti zenéjéhez hasonló produkciót vár, az csalódni fog.

McLaughlin már a ’70-es évek elején elmerült az indiai zene tanulmányozásában, leginkább guruja, Sri Chimnoy segítségével, akitől a „Félisten” (Mahavishnu) név is származik. 1976-tól pedig meg is valósította a keleti zene nyugatiba oltását a Shakti nevű zenekaron keresztül. 2001-ben az újjáélesztett Shakti koncert albumán („Saturday Night at Bombay”) már találkozhattunk Shankar Mahadevan nevével, és hangjával. Jóval később McLaughlin és Zakir Hussain rendszeres közös gyakorlása során merült fel a gondolat, hogy csinálni kellene az összegyűlt anyagból egy lemezt, amihez egy autentikus indiai hang is szükséges lenne. Adva volt a lehetőség…

Az Indiában kultikus alakként tisztelt énekes és seregnyi díjjal kitüntetett filmzene komponista, S. Mahadevan tulajdonképpen „jutalomjátéknak” tekintheti ezt a most megjelent felvételt. McLaughlin igazából a nevét adta ehhez az albumhoz azért, hogy segítsen az indiai énekes tehetségének kibontakoztatásában földrészünkön is. „Hangsúlyoznom kell, hogy sem az akusztikus, sem az elektromos gitárjaimat nem használom ezen a felvételen úgy, mint a korábbi albumaimon. Ami hallható, az a számítógépre kötött gitár hangja, amit az elmúlt 20 évben szinusz hullámok, oszcillátorok, és szűrők segítségével készítettem.”- mondja az angol gitáros.

És valóban, az egész lemezen gitár-szintetizátor függöny előtt, a tabla Maestro Zakir Hussain ütőhangszereivel kísérve hallhatjuk Shankar Mahadevan hangját, ami bár elsőre kicsit idegenül hat az indiai klasszikus zenéhez nem szokott füleknek, de később a varázslatos hajlítások, időnként európai fülnek is csodálatos dallamok meggyőzik a hallgatót arról, hogy itt valami nagyon különlegeset hall. McLaughlin olyan hangszíneket használ, és úgy illeszkedik az énekes hangjához, hogy időnként elveszíthetjük a fonalat, meddig hallottuk az énekhangot, és mikortól szintetizált a hangfolyam.

Összegzésképpen megállapítható, hogy a McLaughlin által már korábban is képviselt Kelet-Nyugat zenei kapcsolat egy új színteret nyitott. Érdemes belépni, egy kicsit nyitottnak lenni és elmerülni ebbe a zenei kirándulásba.


Zenészek:

John McLaughlin – gitár, gitár-szintetizátor, hangszerelés

Shankar Mahadevan – ének

Zakir Hussain – tabla


1, Kabir

2, Sakhi

3, Tara

4, The Search

5, The Guru

6, The Beloved


Vissza a lemezhez