JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2025. augusztus 30.

Hírek

Jazzmise a budapesti Angolkisasszonyok templomában - Csányi Attila képes beszámolója

A Gabrieli Choir tegnap, 2011. október 2-án ünnepi koncert keretében mutatta be, az angol Will Todd „Mass in Blue” című művét, a Belvárosi Szent Mihály Templomban, közismertebb nevén, az Angolkisasszonyok templomában. Todd műve: a Mass in Blue, mise vegyeskarra, szopránszólistára és jazz trióra, egyben magyarországi bemutató volt és annyi érdeklődő hallgatót vonzott, hogy nyugodtan beszélhetünk teltházról, ha ez egyáltalán megengedett egy templom esetében.

A 2005-ben újjáalakult kamara kórus az anglikán katedrálisok egyházzenei repertoárjára szakosodott. Nagyrészt –nálunk ismeretlen- angol szerzők műveiből válogatnak régi és kortárs műveket. Így volt ez most is, az első részben brit egyházzenei darabokat mutatott be a kórus, Gesztesi-Tóth László orgonaművész kíséretével, és egy angol szerző orgonadarabjának magyarországi bemutatójával, aki emellett maga is aktív kórusalapító karnagy.

A második részben hangzott el jazztrió és szopránszólista közreműködésével a „Mass in Blue” és befejezésül a nálunk még ugyancsak ismeretlen szerző, David Fanshawe „Afrikai Sanctus” című művének egyik tétele. A szerző afrikai, közelebbről ugandai gyűjtéseinek anyagát, többek közt egy siratóéneket is felhasználja ebben a művében, amelyet számtalan országban már sikerrel bemutattak. A kórus vezetője a magyar és angol szülők gyermekeként Angliában született Sólyom Richárd, aki 35 évesen, 2000-ben költözött Magyarországra és a nyelvet is akkor tanulta meg. Szívügye a kórusmuzsika és a sok-sok évszázados angol szakrális zene megismertetése a magyar zenészekkel és közönséggel.


01-dscn0769-a.jpg

A kórus és Sólyom Richárd


A sokféle formációt vezető zongorista és zeneszerző Nagy János ezúttal triójával működött közre a Todd mise és az „Afrikai Sanctus” előadásában. Nagybőgőn Glaser Péter, dobon Banai Szilárd játszott és ők hárman biztos és elegáns hagyományos jazz alapot teremtettek a kórus és a szopránszólista számára is. Nagy János helyenként bluesos kísérete és a szabad kadenciák csak az első pillanatokban tűntek szokatlannak, ezek között a falak között.


02-dscn0771-a.jpg

Wamp. Nagy János zongorázik, Glaser Péter nagybőgőzik, Banai Szilárd dobol, és Balogh Tímea készülődik

A szopránszólista Balogh Tímea is számos rögtönzési lehetőséget kapott a mise folyamán, ezekkel a lehetőségekkel magabiztosan és magától értetődő természetességgel élt is.


03-dscn0773-a.jpg

Gloria

Az áhítat és a jazzművészet nem is esik annyira távol egymástól, mint ahogy azt az első pillanatban gondolnánk. Nem a népszerű, gyakran tömegeket megmozgató spirituálé, vagy gospel előadókra gondoltam. Egy-két évtizede még feltűnést keltett és időnként gyanakvást okozott, utóbb nagy hanglemezsikereket elért és az etno körbe sorolható „Flamenco mise”, a kongói „Luba mise”, a „Creol mise”, vagy a „Mozarab mise”. Aztán megszülettek a hazai szerzők jazzihletésű miséi és hamarosan ismertté váltak. 1991-ben Vukán György miséje, majd a Benkó Dixieland Band „Karácsonyi miséje” jelent meg, a következő évben pedig Tomsits Rudolf „Szekszárdi miséje”. A felsorolás befejezéseképpen a Gabrieli kórus Sólyom Richard vezetésével, a Zsámbék Jazz Open 2007 évi rendezvényén mutatta be Bacsó Kristóf közreműködésével, James Whitbourn „Szaxofonos miséjét”, amelyről a Magyar Rádió hangfelvételt is készített a Barokk Plébánia templomban.

Két megjegyzés maradt a híradás végére. A Todd mise most hallott előadása is megérdemelne egy hanglemezt ugyanezekkel a szereplőkkel. A másik: a mostanában élénkülő hangversenyéletben, elsősorban a modern- és kortárs jazz hangversenyekre gondolok, gyakran egész műsorok hangzanak el, a legkisebb információátadás nélkül. Nagyzenekarok, kamaraegyüttesek szerepelnek, anélkül, hogy megtudnánk a fellépők nevét, nem mindig lehet tudni (jazzműsorokról van szó) a szerzők nevét, a darab címét, vagy a keletkezés évét. Mindezek ismeretében példaértékű a Gabrieli Choir 2011. október 2-i koncertjének műsorfüzete, amely megfelelő részletezéssel, valamennyi, a hangversennyel kapcsolatos ismeretet tartalmazza. Bevezet mindkét rész legtöbbünk számára ismeretlen szerzőinek és az elhangzó daraboknak a világába és mindenkit segít az eligazodásban. Ez a valóban ismeretterjesztő kiadvány Sólyom Richárdnak és munkatársainak köszönhető.


04-dscn0780-a-.jpg

Siker 1


05-dscn0779-a.jpg

Siker 2

Vissza a hírekhez