JazzMa

Friss Hírek

JANIS IN JAZZ2018. május 16.
Egy amerikai az Opus-ban2018. május 13.
Ágoston Béla: Summaya2018. május 10.
Wollny, Michael: Oslo2018. május 09.
Duni, Elina: Partir2018. május 08.
XI. BODAJKI JAZZ TÁBOR2018. április 15.

Hírek

The Music of Buddy Rich – MAO koncert az Opusban

A Modern Art Orchestra hazánk két vezető big bandjének egyike, amelynek nevében nem véletlenül szerepel az „A” betű. A Fekete-Kovács Kornél vezette csapat artisztikus zenét játszik, jottányit sem engedve a kommersz csábításoknak és megalakulása óta makacs következtetéssel képviseli a maga elé tűzött legnemesebb célokat.


A MAO-nak a legutóbbi években felmutatott – divatos szót használva – „projektjei” meggyőzően bizonyítják a bevezetésben felvázolt laudációmat. Először is remek szerzői esteken játszották részben a zenekar eminens tagjainak kompozícióit, részben más hazai szerzők műveit. Csak néhányat említve a fényes névsorból: Oláh Szabolcs, Nagy János, Bacsó Kristóf, László Attila, Ávéd János, Subicz Gábor, Vajda Gergely, Dinnyés Dániel és Szirtes Edina Mókus jutnak eszembe hirtelen ebben a vonatkozásban. A jazztörténeti sorozatban hallhattunk George Gershwin-, Count Basie-, Thad Jones-, Gil Evans-, sőt még Jaco Pastorius-estet is. Vendégszólistáik sorában pedig találkozhattunk Bob Mintzer-rel, James Morrison-nal, Tom Harrell-lel, Adam Nussbaum-mal ugyancsak a teljesség igénye nélkül. A nagyvolumenű zenedarabok sorában hallhattuk a „Diótörő”-t, a „Porgy and Bess”-t, a „Far East Suite”-et, a MAO tagjaiból alakult kisebb formációk pedig olyan legendás jazzalbumokat idéztek fel, mint a „Blue Train” Coltrane-től, a „The Birth of the Cool” és a „Kind of Blue” Miles Davis-től, a „Speak like a Child” Herbie Hancock-tól, vagy a közeljövőben sorrakerülő „Caravan” Art Blakey-től. A MAO lemezeinek felsorolása is hosszú lenne, elég most csak a legutolsóra utalni, amikor Bartók 15 Magyar paraszttáncát adták ki lemezen, erről és a lemezbemutató koncertről is olvashattak honlapunkon.

Csütörtök este ismét egy „tematikus” programra került sor: a Buddy Rich Big Band által játszott emlékezetes darabokat tűzték műsorukra. Anélkül, hogy részletes életrajzot közölnék a híres dobosról, azt mindenképpen el kell mondani, hogy a sokoldalú muzsikus a legnevesebb kisegyüttesekben és nagyzenekarokban egyaránt helytállt. Korából adódóan (hiszen 1917-ben született) már a swing-korszakban is fontos szerepet játszott Harry James, Artie Shaw, vagy Tommy Dorsey társaságában, majd saját nagyzenekarát vezette. Ezt követően Les Brown big bandjében játszott, majd Norman Granz Jazz at the Philharmonic világkörüli koncertkörútjainak sztárja volt. Granz jóvoltából számos legendás Verve-lemezfelvételen dolgozhatott Louis Armstrong-gal, Ella Fitzgerald-dal, Lester Young-gal, Dizzy Gillespie-vel, Oscar Peterson-nal, Lionel Hampton-nal, Flip Phillips-szel, és sok más kiemelkedő korabeli jazz zenésszel. A 60-as és 70-es években saját big bandjeivel szerepelt és komoly sikereket aratott a megújult nagyzenekari jazz igényeit is jól követve.

Jó humorú, szellemes személyiség volt, számos TV-show közkedvelt résztvevője. Legendás „beköpése” volt, amikor a kórházban feltett rutinkérdésre, hogy mire is allergiás, azt válaszolta, hogy a country zenére.

A MAO megérdemli a teljes stáb felsorolását, ráadásul egy big band esetében soha nem fix a felállás, ezúttal is volt néhány változás a Koncertnaptárunkhoz képest. Tehát a szaxofonkórusban Ávéd János és Cserta Balázs tenorozott, Bacsó Kristóf és Ülkei Dávid altózott, valamint Bajusznács Mihály játszott baritonszaxofonon. A rézfúvósok sorában: Korb Attila és Barbinek Gábor harsonán, Csáthy Miklós basszusharsonán játszott, a hangszín különleges keverésében pedig Kovács Péter tubával és Varga Zoltán vadászkürttel jeleskedett. A trombitakórusban Fekete-Kovács Kornél trombitán és szárnykürtön játszott, a továbbiak pedig Subicz Gábor, Gráf Ádám, Bacsa Zoltán és Bukovinszky Balázs voltak.  Komjáti Áron (gitár), Cseke Gábor (zongora), Bögöthy Ádám (bőgő/basszusgitár) és Csízi László (dob) tette teljessé a 19 tagú MAO-t!

De mi is történt csütörtök este az Opusban? Először is zsúfolt ház, lelkes közönség, akik szemlátomást nem véletlenül „estek be” ide, hanem kifejezetten a nagyzenekari jazz kedvelői voltak. A MAO pedig nemcsak szédületesen játszott, de a repertoár megválasztása is telitalálat volt. Őszintén szólva nem ismerem a Buddy Rich Big Band tevékenységét olyan részletességgel, hogy meg tudnám ítélni, hogy minden eljátszott számot ők is műsorukra tűzték-e, de ez talán nem is volt olyan fontos.  Fantasztikusan változatos, remek programot kaptunk, volt blues és ballada, swing és latin, standard és szvit.

Joe Zawinul „Mercy, Mercy, Mercy”-je nem volt rossz indítás Barbinek Péter pozán- és Komjáti Áron gitárszólójával.  Egy Horace Silver kompozícióban Ávéd János tenor- és Subicz Gábor trombitaszólója „dobta fel” a hangulatot. Ebben a két számban Bögöthy Ádám basszusgitározott, de a folytatásban bőgőn játszott, mégpedig a tőle megszokott remek sound-dal. A Beatles nagy slágere a „Norwegian Wood” következett, amelyben Korb Attila (harsona) és Bacsó Kristóf (altszaxofon) szólózott.

Oliver Nelson emlékét idézte a „Critics’ Choice” című szám Ülkei Dávid altszaxofon- és Cseke Gábor briliáns zongoraszólóival. (Mikor hallunk Oliver Nelson szerzeményt és hangszerelést mifelénk?) A „Channel One Suite” három részes zenemű, amiben ismét Ávéd János és Bacsó Kristóf kaptak főszerepet, de most már a Buddy Rich-et „megszemélyesítő” Csízi Laci is hatalmas szólót kapott, Az első félidőt Cole Porter standard-je a „Love for Sale” zárta Bacsó, Ávéd és Fekete-Kovács Kornél szólókkal.

Szünet után is folytatódott a frenetikus hangszerparádé, a jobbnál jobb hangszerelések kifogástalan megszólaltatása, legfeljebb az én íráskészségem lett halványabb, mert egyszerűen a színpadról áradó zenefolyamra kellett figyelni. (Egyébként is zenéről írni… azt a helyszínen kell átélni.) Pedig külön kiemelendő Fekete-Kovács Kornél kifogástalan konferálása, ami nem csupán a címekre és szerzőkre szorítkozik, de mindig akad valami szellemes kommentár, vagy a darabbal kapcsolatos információ is.

Ami különleges volt, például egy Antonio Carlos Jobim szerzemény, amelynek szólistája Varga Zoltán volt vadászkürtön!!! A szaxofonkórus pedig előkapta a váltóhangszereket és három fuvola és egy klarinét játszott a téma bemutatásakor, illetve a szám végén. (A baritonos „pihent”.) A nemrég elhunyt Babos Gyuszi emlékére egy meseszép ballada is elhangzott, a szólista ezúttal Fekete-Kovács Kornél volt szárnykürtön. Ha Oliver Nelson kapcsán azt kérdeztem, hogy mikor hallhatunk tőle, ugyanígy Don Menza-t sem sokan ismerhetik. Nos, tőle is elhangzott egy remekmű, aztán volt még blues és swing, nagy siker és gratulációk. Egyet biztosan megígérhetek: a MAO májusi koncertjein is ott leszek, mert – mint annyiszor mondtam – „az élőzenét, a helyszín varázsát semmi sem helyettesíti!

(A fotókat Marci unokám „követte el”, mert Somogyvári Péter barátom most a BJC-t választotta, majd beszámolójából kiderül, hogy miért.)


dscn0114.JPG


dscn0116.JPG


dscn0118.JPG


dscn0120.JPG


dscn0126.JPG


dscn0127.JPG


dscn0129.JPG


dscn0132.JPG


A zenekar vezetője ígéretéhez híven ma délelőtt megküldte a precíz program-listát, a számok címeivel, a szerzők nevével, sőt a szólisták becenevével és a szólók sorrendjével együtt. Ezt most a rend kedvéért megosztjuk olvasóinkkal.


Ktsz:

Title:

Szerző:

Szólisták:

1

Mercy, Mercy, Mercy

Jozef Zawinul

Barbi, Áron

2

Nutville

Horace Silver

Jani, Subicz

3

Norwegian Wood

Lennon/McCartney

Atika, Krisz

4

Critic's Choice

Oliver Nelson

Dáci, Csekszi

5

Channel One Suite

Bill Reddie

Jani, Krisz, Zoli

6

Love For Sale

Cole Porter

Krisz, Jani, FKK

Szünet

7

Groovin' Hard

Don Menza

Jani

8

Wave

Antonio Carlos Jobim

Miki, Mexi

9

Basically Blues

Phil Wilson

Barbi, Jani

10

692

Kensington Gardens

Bill Cunliffe

FKK

11

Time Check

Don Menza

Atika Krisz

12

Big Swing Face

Bill Potts

Cseke, Krisz, FKK


Vissza a hírekhez