JazzMa

Friss Hírek

VIRTUÓZOK ESTÉJE2018. november 14.
Jazzlista - november 10.2018. november 10.
Relax: Timeless2018. november 07.
Colin Stetson a Trafóban2018. november 05.
Játék – 2018 november2018. november 04.
KÖZÖS NEVEZŐN2018. október 31.
MAYNARD FERGUSON EMLÉKEST2018. október 23.

Hírek

"Hívő ember vagyok." - SZAKCSI 75! - 3/1. rész

A magyar jazz történelmének egyik legnagyobb alakja Szakcsi Lakatos Béla - ehhez nem fér kétség. Éppen ma, 2018. július 8-án tölti be a 75. életévét. Ezen nevezetes alkalomból találkoztunk egy körúti kávéházban. A beszélgetés első része következik.

image1.JPG

NS: A nyolcvanas évek elején többször játszottál a SOTE Jazz Klubban, ahol egyetemista koromban rendező voltam - ott kerültem először közel ehhez a műfajhoz. Emlékszel-e arra, hogy Szabad Zenei Társulás?


SzLB: Igen, fúvósokkal! Dés, Gőz, Lattmann Béla, Horváth Kornél és Kőszegi.


NS: Egy másik alkalommal szólóban játszottál az egyetem  kollégiumában - igyekszem a Veled kapcsolatos első találkozásaimat   összeszedni - de ne ijedj meg, ez nem memória próba!


SzLB: Mindenre emlékszem!


NS: Az ebédlőben volt a koncert - nagy tapssal a végén. Te akkor megkérdezted, hogy "tényleg jó volt, mert én nem úgy éreztem?!"


SzLB: Igen, lehet! (Nevet.)


NS: Ilyen apróságok megmaradnak...

Még korábban: hol voltál 1970. június 18-án?


SzLB: (megismétli a dátumot) A varsói Jazz Jamboree-n?


NS: Nem, Montreux, Pege Quartet!


image2.PNG


SzLB: Ja, igen, '70-ben!


NS: Én sokszor voltam Montreux-ben...


SzLB: Már nem jazz fesztivál...


NS: Sajnos már csak "nyomokban" az...

Próbálok nem szokványos kérdéseket feltenni. Mai füllel a Rákfogó akkori, '70-es évekbeli zenéjét most hogyan ítéled meg? Tudom, hogy így nehéz, de abban az időben az volt a legmodernebb jazz.


SzLB: Jókor jó helyen kellett lenni. Kint voltam '70-ben New York-ban. Mahavishnu és Chick Corea is fusiont játszott. Amikor hazajöttem, hoztam egy Fender zongorát. Zoller Attilával megismerkedve, az ő segítségével, 800 dollárért (fele áron!) vettem a hangszert. A szállítás ezer dollárba került!


NS: Vám?


SzLB: Egy magyar nóta énekes hozta haza, így vámmentes lett!

Megalapítottam a Rákfogót. Akkor jött vissza a Syrius is Ausztráliából. Eljöttek egy koncertre - és amikor meghallották a zenét - Orszáczky és Ráduly is azt mondta, hogy ebben a zenekarban is szívesen játszanának. Így lett a "nagy" Rákfogó, amely akkor nagyon híres zenekar volt. (+ Babos és Kőszegi)


image3.JPG

image4.JPG

image5.JPG

image6.JPG

image7.JPG


Teljesen új zenét csináltunk. Sokan mondták, hogy elárultam a jazzt, de én tudtam, hogy nem. Pár év múlva már ők is ezt játszották... A '70-es évek elején az egész világon kultúrforradalom zajlott. Minden ágazatban, legyen az festőművészet, képzőművészet; vagy például a rock zenében a Beatles és a Rolling Stones is sokfelé elterjedt.

A múltkor Babossal beszélgettem (a riport május 31-én készült), hogy hogyan létezik az, hogy akik akkor ismertek lettek Európában és Amerikában - ők "öregnek" is népszerűek maradtak! Nagyon érdekes dolog. Miért van ez így?


NS: Mert meg tudtak-tudtatok újulni!


SzLB: Lehet, nem tudom...


NS: De ahhoz nagyon tehetségesnek kell lenni!


SzLB: Csak azt látom, hogy ez így történt.


NS: Ha már beszéltél a Beatles-ről és a pop zenéről: egy riportban olvastam, hogy a '60-as évek közepén énekeltél, táncoltál - tíz táncosnővel léptél fel. Akkor csak az érdekelt, hogy pénzt lehet vele keresni? Erre ma hogyan gondolsz vissza?


SzLB: Igen. Életemben először, 20 évesen kint voltam Európában, Németországban.


NS: Nem csak Rajtad múlt, hogy mikor mehetsz ki...


SzLB: A Kádár-rendszerben, az Interkoncert nevű intézményben, '63-ban úgy döntöttek, hogy 10-15%-ért kimehetnek a zenészek, artisták a vendéglátó iparba. Minden hónapban fizettünk. Nagyon tanulságos volt, mert '63 körül még a madarak sem repülhettek nyugat felé...

Abban az időben bejárni Európát - 3 év alatt - többet ért, mint egy főiskola vagy egy diploma.


NS: Aztán hogyan jött a "megvilágosodás", hogy Te mégsem ezt az utat akarod követni, hanem a zongora és a jazz?


SzLB: Zongoraművész akartam lenni, 12 éves koromban felvettek a konzervatóriumba. A jazz-zel később ismerkedtem meg, majd az hozott vissza a klasszikus zenéhez, hogy például Hancock, Corea és Jarrett is foglalkozik ezzel az irányzattal. Corea nagy Bartók-fan.

Jarrett készített olyan lemezt, amit ő komponált fúvósötösre. Azt gondoltam, ha ők merítenek a klasszikus zenéből, akkor én is.


NS: Azzal gyakorolsz? Csík Guszti mondta, hogy ő addig, amíg el nem fárad.


SzLB: Nem mindig. Volt idő, hogy minden nap eljátszottam a "Wohltemperierte Klavier"-ból néhány fugát. Jól blattolok, az megmaradt. Most inkább partitúrákkal foglalkozom. Úgy csinálom, hogyha hallgatom, akkor nem nézem. Vagy kiteszem a zongorára a kottát, és az akkordokat vizsgálom meg, hogy hogyan működik az egész. Hogy halljam is rögtön.  Ebből rengeteget tanultam.


NS: Zeneszerzés?


SzLB: Most írok egy misztériumjátékot. Nem operát. Bibliai történetek adják az alapot, több részből áll, nincs főhős. Arról szól, hogy az emberiség mindig rosszul döntött, állandóan rosszul választott. Azért gondoltam a Bibliára, mert az a legősibb.

A kezdet: édenkerti állapot, Éva és Ádám egymásra találása, szószegők lesznek, kikergetik őket, aztán a testvér-gyilkosság - de minden jóra fordul, mert Sét Istent hívja segítségül. Röviden ez az első kép.

A másodikban: a vízözön előtti állapotokat és Noé megmenekülését látjuk.

A harmadikban Nimród lép színre - szóval mindig valami vagy valaki helyrehozza a dolgokat, aztán újra elrontják... A fiatal Ábrahám megjelenésével fejeződik be ez a rész - ő mégiscsak egy hívő ember.

A negyedik kép: 2056-ban játszódik, és a "A Kör" című könyvvel kapcsoltam össze a történetet. A jelszó: az a bűn, ha titkolózol, mindent mondj el magadról. A közösségben mindenki mindent tud a másikról - és mégis mindenki nagyon egyedül van.

A librettót Bolyki György írja, a Bolyki Brothers-ből, aki cselló művész, producer és Biblia-olvasó ember.

Már befejeztem az első részt, amely nagyon hosszú. A második és a harmadik rövidebb. Megtaláltam a hangzásokat.


NS: Nagyzenekar, fúvósokkal együtt? Vagy csak vonósok?


SzLB: Teljes nagyzenekar, csak nem szokványosan. A vonósok nem lesznek annyira előtérben, csak kísérnek a fafúvókkal. Sok kamara jellegű rész lesz: hárfa, fuvola, brácsa.


NS: Zongora?


SzLB: Az is van.


NS: Lemezfelvétel?


SzLB: Először meg kell írni... Meg bemutatni. A címe: "A tudás fája". Nem kötelezzük el magunkat, még szponzorokat is kell szerezni.


NS: Jövőre készül el?


SzLB: Igen. A MüPában biztos be lehet majd mutatni, meg talán a Nemzeti Színházban is. Ez életem legnagyobb műve! Hívő ember vagyok, 30 éve olvasom a Bibliát.


image8.JPG


NS: Minden nap?


SzLB: Igen. Nem is tudnék nélküle élni. Legfőképp éjszaka, de néha napközben is. Isten beszéde olyan, mint a gyógyszer. Ellenszer arra, ami a világban van: sok piszok, mocsok. Ha "szedi" az ember, akkor nem tud úgy rárakódni az "egész"...


NS: Nagyon csúnyának látod a világot?


SzLB: Mostmár igen.


NS: A politika az oka?


SzLB: Nem! Nehezen tudtam elképzelni az antikrisztusi kor eljövetelét. Hívő emberként ezt látom beteljesedni. Viszont a rossz dolgoknak lehet örülni, mert akkor közel a szabadulás. Ezt csak a Biblia-olvasók értik.


NS: Mert jön a változás?


SzLB: Sajnos a kereszténység romokban hever, minden vallás romokban hever.


NS: A közvetlen környezetünkben sok jó emberrel találkozunk. Hol vannak a rosszak?


SzLB: Azok is itt vannak! Az a probléma, hogy magáról az ember azt hiszi, hogy jó. Jézus Krisztus azt mondta, hogy nem az igazakhoz jöttem, hanem a bűnösökhöz, a betegekhez. Ebben az van, hogy egy igaz sincs!

Azokhoz nem jött, akik igaznak tartják magukat. Természetünknél fogva nem lehetünk igazak, mert úgy születtünk.


NS: Pedig egy életen át törekszünk rá...


image9.JPG


(Folytatás később.)



Vissza a hírekhez