Nagy művészek a kis jazz pubban: Pocsai Kriszta és Tóth Viktor
Minden hónapban ingyenesen látogatható a solymári Apáczai Csere János Művelődési Házban a Little Jazz Pub. Az őszi idény első szeptemberi koncertjét sajnos elmulasztottam, mert szombatra terveztem a koncertlátogatást, de pénteken kellett volna mennem a két fiatal zenész Drippey Máté és Kovács Tamás bemutatkozására. De 2019. október 18-án ismét remek koncerttel örvendeztette meg a zeneszeretőket a solymári Little Jazz Pub. Márkus Tibor és az Equinox vendégei ezen az estén Pocsai Krisztina és Tóth Viktor voltak.
A két nagymúltú, 40-es éveiben járó művész sok érdeklődőt vonzott. Pocsai Kriszta az egyik legkeresettebb magyar énekesnő, sok sikeres formáció tagja. Elek István Quartet, Bágyi Balázs Quartet, SoLaTi, hogy csak a legismertebbeket említsem, és annak idején a Freeport zenekarral már Solymáron is lépett fel. Saját zenekarában a partnerei Tóth Viktor, Orbán György és Hodek Dávid, vagyis a Tóth Viktor Tercett.
A koncert kezdetekor Márkus Tibor felhívta a nézők figyelmét, hogy megjelent első kötete „If, If, If” címmel, amiben a klublátogatók által is kedvelt szóvicceinek, humorsziporkáinak esszenciája lett kiadva. Ezután hangzott el az első bensőséges Pocsai kompozíció Csuhaj Barna Tibor (bőgő), Jeszenszky György (dob), Márkus Tibor (zongora) és természetesen Tóth Viktor (szaxofon) közreműködésével. A spanyol nyelvű dal a nagybetűs Útról szólt és nagyon szépen élt Kriszta mély, bársonyos hangja a kicsi, jó akusztikájú térben, ahol csak az elektromos zongora miatt kell hangosítás. Az estre egyébként is a lírai intimitás volt jellemző, köszönhetően Krisztának és kompozícióinak. Nagyon személyes volt a dalok előadásmódja és az összekötő szövegek is. Egy érzékeny és nagyon tehetséges énekesnőt és komponistát ismerhettek meg azok, akik eddig nem hallották még. Nagyon szép bőgő-szaxofon összjáték volt „Close Your Eyes” című kompozíciójában, de a mainstream jazz szépségei jelentették túlnyomórészt a koncert zenei világát. Ezt színesítette és mélyítette Márkus Tibor és Tóth Viktor duója a „Minimal á ’la Vivaldi” című Márkus kompozíció. A címben is szereplő minimalizmus, repetitív ritmusokkal társult, érdekes váltásokkal. Nekem nem Vivaldi jutott eszembe a darabot hallva, hanem Szabados György zseniális darabjának, az „Adyton”-nak a gyönyörű középső tétele, ami nagyon kevés hanggal csodálatos harmóniákat és ritmusképleteket varázsol. A Márkus darabban a lemezfelvételen Elek István klarinéton a duótársa, most ezt a szólamot Tóth Viktor játszotta szaxofonon zseniálisan és természetesen saját hangján. Az est folyamán még egy szerzemény volt, ami kilógott a mainstream hangulatból. Ez Tóth Viktor gyönyörű és megrázó kompozíciója volt „Brilliant Steps” címmel. A konferálásban Viktor elmondta, hogy két akkord a dal alapja és felfelé tartó lépcsőről szól, amit járunk az Élet folyamán, hogy néha kilométereket zuhanjunk vissza. A szám spiritualitása egy mélyen érző és gondolkodó ember világát idézte, egy másik dimenzióba emelte a nyitott szívű hallgatókat. Különösen drámai volt Jeszenszky György puha végű (filc) dobverőkkel előadott szólama, rendkívül erőteljes, misztikus hangzásokkal. Itt is nagyon hangsúlyos volt a bőgő-szaxofon és a dob-szaxofon együtt játék. Viktor zenéje a legnagyobbakat, mint például John Coltrane-t idézi minőségben és mondanivalóban is. Ő az, aki Dresch Mihály mellett hitelesen és katartikusan képviseli a népzenék ősi rétegeit.
A koncerten hallhattunk még gyönyörű Pocsai Kriszta balladát és zárószámként egy szamba lüktetésű spanyol nyelvű dalt, de Ella Fitzerald, Glenn Miller, Wayne Shorter feldolgozást is, természetesen a művészek egyéni interpretációjában.
Köszönet a házigazdáknak, hogy ismét egy felejthetetlen estével ajándékozták meg az idelátogató közönséget.