Tisztelgés a bigband zene egyik megújítója előtt
Világhíres jazz famíliát többet is találunk a jazz történetében. Manapság természetesen mindenkinek a Marsalis család jut először eszébe, a trombitás Wynton, a szaxofonos Branford és a többiek. Korábban – a hetvenes évek közepétől – a Brecker Brothers kápráztatta el a világot, a trombitás Randy és a sajnos már elhunyt szaxofonos Michael. Az ötvenes évektől két híres család zenészfiai is játszottak jobbnál-jobb együttesekben. Az egyik volt a Heath család, a bőgős Percy (ő volt a Modern Jazz Quartet bőgőse is), a dobos Albert és a szaxofonos Jimmy. Ők még The Heath Brothers néven zenekarként is játszottak. A másik jazz zenész család a Jones, a dobos Elvin (Ő volt a John Coltrane Quartet dobosa), a zongorista Hank és a trombitás Thad.
Az utoljára említett Thad teljes neve Thaddeus Joseph Jones, de a jazzvilág csak Thad Jones-ként ismeri. 1923. március 28-án született és 63 éves korában 1986. augusztus 20-án hunyt el. Az évszámokból látható, hogy a napokban lett volna 100 éves.
Több saját lemeze is megjelent kisegyüttesekkel és sideman-ként is játszott a legjobbak zenekaraiban (Burrell, Gordon, Hancock, Monk, Rollins, stb…), de igazából a nagyzenekari jazzben játszott szerepe tette Őt a jazz egyik legismertebb zenészévé, aki – nem mellesleg – szerzőként és hangszerelőként is kiváló volt.
Ifjúkori fénykép gyanánt álljon itt az 1956-ban megjelent „The Magnificent Thad Jones” című, quintet összeállításban felvett lemezének borítója.
1954 és 1963 között tagja volt a Count Basie Orchestra-nak, mint szólista, szerző és hangszerelő.
A dobos Mel Lewis-al (aki többek között a Stan Kenton Big Band-ben is játszott) 1965-ben megalakították a Thad Jones / Mel Lewis Orchestra-t, amely 1978-ig sikert sikerre halmozva működött, „Live in Munich” albumuk 1978-ban Grammy díjat is kapott. Ez a zenekar tekinthető élete főművének, neve hallatán erre asszociálnak a jazz kedvelői. A társulat nagymértékben hozzájárult a big band muzsika swing korszak utáni megújításában. Még egy fontos információ: bár Jones kitűnő trombitás volt, egyáltalán nem helyezte magát szólistaként előtérbe, a hangsúly a zenekar játékán volt. Bár a tagok gyakran cserélődtek, a színvonal nem változott. Szintén egy lemezborító ebből az időszakból, amelyen látható a két zenekarvezető fényképe.
1979 elején Dániába költözött, elvállalta a Dán Rádió Big Band-jének vezetését, de emellett később saját zenekart is szervezett, amelyben több Európában élő amerikai zenész is játszott. Ebben az időszakban került sor Thad Jones két magyarországi koncertjére, ha már a Thad Jones / Mel Lewis Orchestra-t nem volt lehetősége hallani a hazai közönségnek.
1981. szeptember 12-én a 10. Debreceni Jazznapok keretében lépett fel a finn UMO Big Band szólistájaként, majd 1985. január 19-én a Dán Rádió Big Band-jét dirigálta a Zeneakadémia Nagytermében. Sajnos Budapesten már nem trombitált, csak a zenekart irányította.
Mindkét fellépésről részletesebben is olvashatnak a jazzma.hu „Világsztárok Magyarországon” sorozatában.
Néhány héttel a budapesti koncert után visszatért az Egyesült Államokba, hogy az 1984-ben elhunyt Count Basie zenekarát irányítsa. Sajnos erre a feladatra betegsége miatt nem sok ideje maradt. 1986. augusztus 20-án Koppenhágában hunyt el, ott is van eltemetve. Ha valaki Koppenhágában az utcanév táblán a „Ted Jones Vej” feliratot látja, akkor éppen a nagy zenész emlékét őrző utcában jár.
Ahogy az írás elején már említettem, Thad Jones a napokban lett volna 100 éves. Ebből az alkalomból március 31-én este a Budapest Jazz Club-ban a Budapest Jazz Orchestra szólaltatta meg a Thad Jones Big Band-ek műsorán szereplő, általa hangszerelt és nagyrészt általa komponált darabokat.
A BJO összeállítása ezen az estén a következő volt (remélem jól sikerült feljegyeznem a neveket):
Weisz Gábor – ts
Zana Zoltán – ts
Mester Dániel – as, ss
Raboczki Balázs – as, ss
Varga György – bs
Magyar Péter – tb
Skerlecz Gábor – tb
Schreck Ferenc – tb
Nagy Viktor Dániel – btb
Koós-Hutás Áron – tp, flh
Daróczi Áron – tp
Tulkán Péter – tp
Táborszky Bence – tp
Juhász Attila – p
Birta Miklós – g
Hárs Viktor – b, bg
Serei Dániel – dr
Az est műsorvezetőjének szerepkörét Friedrich Károly látta el, aki konferálás és a Thad Jones-al kapcsolatos történetek mellett a szerzemények zenei felépítéséről is mondott pár szót.
A műsor két nem Thad Jones szerzeménnyel kezdődött, utána viszont már csak az Ő darabjait hallhattuk, szám szerint kilencet.
Először egy harmincas években íródott standard, az „All of Me” hangzott el, majd következett Nat Adderley egyik nagy sikert aratott kompozíciójának nagyzenekari átdolgozása. Akiknek az olvasás mellett zenehallgatásra támad kedve, azok az alábbi két linket meghallgathatják a szám eredeti verzióját a Cannonball Adderley Sextet előadásában, illetve a big band változatot a Thad Jones / Mel Lewis Orchestra-tól.
https://www.youtube.com/watch?v=d3GGWqXQ278
https://www.youtube.com/watch?v=X0VpbHscxNk
Thad Jones leghíresebb szerzeményét, az „A Child is Born”-t a második részben játszotta a BJO. A koncertről hiányzók a következő elérési helyen tudják meghallgatni a Thad Jones / Mel Lewis Orchestra előadásában.
https://www.youtube.com/watch?v=oNHI4u8fUhk
A teljes program a következő volt:
1/1. All of Me (Gerald Marks – Seymour Simons)
1/2. Jive Samba (Nat Adderley)
1/3. To You
1/4. Tip Toe
1/5. Central Park North
2/1. Us
2/2. A Child is Born
2/3. Big Dipper
2/4. Kids are Pretty People
2/5. Little Pixie II
+ Don’t Git Sassy
A zenekar nagyon kitett magáért, a tagok jobbnál-jobb szólókkal emelték még tovább a hangzást, majd mindenki kapott lehetőséget egy vagy több hangszeres szólóprodukcióra.
A ráadás szám után, zenekar meghajlása alatt közönségből valaki javasolta, hogy kezdjék el elölről újra a műsort, de erre nem került sor. Velem együtt sokan ott maradtak volna az ismétlésre.