100 éve született a gitáros Barney Kessel
1923. október 17-én született Barney Kessel amerikai jazz gitáros, tehát a napokban lett volna 100 éves. Sajnos 2004-ben, 80 éves korában elhunyt. Kessel a Charlie Christian-t és Django Reinhardt-ot követő gitáros generáció – Kenny Burrell, Charlie Byrd, Herb Ellis, Jim Hall, Wes Montgomery, Joe Pass – egyik képviselője. Ebbe az elit gárdába a jazz-rock korszak beköszöntéig más gitáros nemigen tudott bekerülni.
Felkapott stúdió zenészként ezres nagyságrendű felvételen játszik, például a Beach Boys együttes lemezein is. Sikerekben gazdag pályafutásából csak két részt emelnék ki. Az 1950-es évek közepén játszott Oscar Peterson együttesében, lemezfelvételek is készültek ezzel a formációval. 1982. július 31-én fellépett a Debreceni Jazznapokon a „The Great Guitars” formációval Charlie Byrd és Herb Ellis társaságában. Még most is azt mondom, ez egyike volt a legjobb debreceni koncerteknek. (A koncerten készült felvételen Kessel középen látható, balján Charlie Byrd, jobboldalon pedig Herb Ellis gitározik.)
Október 20-án a BJC-ben Juhász Gábor idézte meg zenésztársaival a nagy gitáros emlékét.
A megszokott trióban Kovács Zoltán bőgőzött és Jeszenszky György dobolt.
Hozzájuk csatlakozott még vibrafonon Holló Aurél, a hajdani Amadinda ütősegyüttes tagja. Tőle nem idegen a jazz, 2021-ben láttam már a siófoki New Orleans Jazz Fesztiválon is. Akkor a Leslie Fodor Swing Unit tagjaként játszott, lemezt is készített velük.
Juhász Gábor a gitározás mellett részletesen és érdekfeszítően konferált, történeteket mesélt Barney Kesselről.
A program a „Nagasaki” című számmal kezdődött, ami még 1957-ben jelent meg a „The Poll Winners: Barney Kessel with Shelly Manne and Ray Brown” nevet viselő albumon. A lemez címéből nem nehéz kitalálni, hogy Kessel többször is nyert különböző éves népszerűségi szavazásokon, ranglistákon.
Biztosan sokan ismerik a magyarul „Álom luxuskivitelben” címre keresztelt könyvet, filmet, vagy mindkettőt. (Az eredeti cím egyébként „Breakfast at Tiffany's”.) Audrey Hepburn játéka és a Henry Mancini által készített filmzene felejthetetlen. A „Moon River”-t, – mert ez volt az est második darabja – és film többi dalát Barney Kessel is feldolgozta és egy egész albumot készített ezekből.
Kessel eredeti verzióját ezen a linken hallgathatják meg:
https://www.youtube.com/watch?v=U1J1Fg-kEn4
A következő címeket sikerült még megjegyeznem Juhász Gábor és zenésztársainak programjából:
- A Foggy Day
- How Long Has This Been Going On?
- East of the Sun
- Joy Spring
- On Green Dolphin Street
- What Are You Doing the Rest of Your Life?
Az est második részének közepén jött egy meglepetés vendég. A múlt évben a BJC egyik esti jam session-jén Juhász Gábor megismerkedett Jevgenyij Ponomarjev zongoristával, aki Szentpétervárról jövet itt várta a vízumot, hogy óceánjáró hajóra mehessen zenélni. Most újra Budapesten volt és a nézőtéren ülve várta, hogy a gitáros a színpadra invitálja a hátralévő néhány számra. Játszották George Gershwin-től a „Summertime”-ot, Charlie Parker-től a „Now’s the Time”-ot, és még egy darabot. Személyében egy határozottan jó swing zongoristát ismerhetett meg a közönség.
Hiába volt a műsoridő a második részben már több, mint egy óra, a közönség nem engedte el a zenészeket. Az öt tagúra bővült csapat ráadásnak eljátszott még egy George Gershwin feldolgozást, az „I Got Rhythm”-t. Mellesleg ez a darab is szerepel Barney Kessel feldolgozásai közt.
Jól összeválogatott program volt jobbnál-jobb szerzeményekkel. Manapság ritkán hallani, hogy a gitár gitárhangon szólal meg, mint Barney Kessel idejében. Juhász Gábor elemében volt, Holló Aurél pedig szinte főszereplővé lépett elő vibrafon játékával. Kessel zenéjének megidézéséhez olyan visszafogottan, mégis színesen játszó társak kellettek, mint Kovács Zoltán és Jeszenszky György. Utóbbi esetében feltétlenül megemlítendő, hogy kevesen vannak a magyar mezőnyben, akik így tudnak nem előtérbe tolakodóan kísérni. Ahogy már írtam, Jevgenyij Ponomarjev személyében egy határozottan jó swing zongoristát ismerhetett meg a közönség.