JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. március 28.
Névnaposok – Maja2024. március 28.
New Fossils: II2024. március 26.
Iyer, Vijay: Compassion2024. március 24.
Rottmayer, Chris: Being2024. március 23.
Taylor, Curtis: Taylor Made2024. március 14.

Lemezpolc kritika:
Balogh Balázs Quintet - Borderline Inspirations

Balogh Balázs Quintet: Borderline Inspirations 2018. december 17., Varga Bendegúz

baloghb-borderline.jpg

Balogh Balázs Quintet - Borderline Inspirations (Unit Records, 2018)


Balogh Balázs "Borderline Inspirations" című debütáló lemeze 2018 tavaszán jelent meg a svájci Unit Records gondozásában, amely az alpesi ország egyik vezető jazz és kortárs zenei kiadója.

A pécsi születésű, de a grazi művészeti egyetemen Howard Curtis tanítványaként master diplomát szerzett jazz-dobos és zeneszerző első albuma talán nem is jelenhetett volna meg jobb helyen.

A régi bakelit lemezek hosszúságát idéző, manapság azonban kicsit rövidnek tűnő 42 perces zenei album hét Balogh szerzeményt tartalmaz.

A számokat nem egyszerre rögzítették a Kunstuniversitat Graz stúdiójában, hanem több alkalommal 2015 és 2017 között. Ennek köszönhetően - némi túlzással élve - szinte minden számot más-más felállású zenekar játszott fel. Kivételt képez ez alól Balogh Balázs zenekarának magja, amely három magyar muzsikusból áll: a zenekarvezető mellett a szintén Grazban tanuló Tóth Lajos zongorista az összes, míg Fenyvesi Márton gitáros egy kivételével minden számban szerepelnek.

Mellettük három bőgős és két tenorszaxofonos is szerepel a lemezen, akik tükrözik a grazi iskola hallgatóinak erősen nemzetközi jellegét.

A zene jellegét tekintve "modern mainstream", avagy "contemporary jazz".

Az álomszerű "Intro" és az első szám, a trükkös basszus-groove ötletére épülő, sejtelmes "Evening Song" alapján megállapíthatjuk, hogy a muzsikusok jó ízléssel és megfelelő tudással felfegyverkezve hoznak létre egy igen kellemes és jól hallgatható, "up-to-date" jazz-sound-ot.

A harmadik szám kimozdít az eddigi, kicsit Kurt Rosenwinkel zenéjét idéző hangulatból. A "Remonkable" - nevének megfelelően - egy Monk stílusát megidéző be-bop kompozíció. Megjegyezném, hogy már az "Evening Song"-ban is meggyőző volt Ivan Krizic bőgőjátéka. A "Remonkable"-ben is figyelemreméltóan kísér és remek szólót játszik.

A következő szám, a "Daybreak" játékos témája nem hagy túl mély nyomot az emberben, Tóth Lajos jól sikerült zongoraszólója ellenére sem.

Szerencsére ugyanez nem mondható el a "Passing Fancy"-ről, amely talán a lemez legenergikusabb száma. Ez a darab hallhatóan inspirálólag hatott Fenyvesire, aki az egész lemez legkiemelkedőbb szólóját adja itt elő.

E helyt kell megjegyeznem, hogy a szólók elosztása szempontjából talán túlzottan nagy reflektorfény vetül Fenyvesi Márton - amúgy kiváló és az adódó zenei lehetőségekkel élő - gitárosra, annak ellenére, hogy egészen sok szereplő játszotta fel Balogh Balázs szerzeményeit a felvételek során.

A "Metamorphosis" egy kifejezetten tetszetős balladaként indul, majd hirtelen - nomen est omen - egy remekbe szabott szabad dobszóló után valósul meg a metamorfózis: a lassú első rész után egy gyors, lendületes és izgalmas 21/8-os ritmus ragad magával bennünket.

A lemez lezárásaként egy 3/4-es lassú kompozíciót hallgathatunk meg, amely  számomra - a lemez indításához hasonlóan - ismét Rosenwinkel zenei világát idézi fel.

Összességében elmondanám, hogy személyes kedvenceim, a "Passing Fancy" és a "Metamorphosis" című kompozíciók ellenére sem érzem Balogh Balázs bemutatkozó lemezét igazán erősnek. A felszabadított energiák és dinamikák tekintetében, valamint az érzelmi töltet szempontjából is maradt hiányérzet bennem.

Mindenesetre Balogh Balázs ezzel az albummal letette névjegyét az asztalra itthon és külhonban egyaránt, ami egy ígéretes nemzetközi karrier kezdetét is jelentheti számára.

Balogh Balázs Quintet: Borderline Inspirations - Unit Records 2018

1. Intro
2. Evening Song
3. Remonkable
4. Daybreak
5. Passing Fancy
6. Metamorphosis
7. Things That Should Have Been Said


Tobias Pustelnik - tenorszaxofon (5-6)
Andrea Sulcová - fuvola (7)
Marceli Valezi - tenorszaxofon, fuvola (1-4)
Fenyvesi Márton - gitár (1-3, 5-7)
Pippo Corvino - gitár (4)
Tóth Lajos - zongora (1-7)
Gustavo Boni - bőgő (5-7)
Ivar Krizic - bőgő (1-3)
Thomas Wilding - bőgő (4)
Balogh Balázs - dob (1-7)


Vissza a lemezhez