JazzMa

Friss Hírek

Miles, Ron: I Am a Man2018. január 17.
Rafael Márió: My Hope2018. január 16.
JazzUp – Nagy Emma2018. január 14.
Obara, Maciej: Unloved2018. január 14.
Üveghegyen innen s túl2018. január 12.

Lemezpolc kritika:
Dresch Mihály - Tördelős

Dresch Mihály: Tördelős 2016. szeptember 24., Varga Bendegúz

dresch-quartet-tordelos.jpg

Dresch Quartet – Tördelős (Fonó Records)


A Dresch Quartet legújabb lemeze a nyár végén jelent meg a Fonó Records gondozásában.

Az albumon található hat szám mindegyike Dresch Mihály kompozíciója vagy a hangszerelése.

Dresch Mihály művészetét bizonyára nem sok magyar jazzrajongónak kell bemutatni. Mégis, a témához közeledve nem árt hazánk valóban egyik legkiemelkedőbb jazz muzsikusának ars poeticáját meghatározni, amelyet talán legcélszerűbb saját szavait idézve megtenni: "Egész életemben arra törekedtem, hogy érzékeltessem: az ember egyszerre szeretheti a legtisztább jazzmuzsikát, és az eredeti népzenét. Egyszerre lehet korszerű és magyar."

Dresch muzsikája igazi hungarikum. Szuggesztív és őszinte előadásmódjának legtökéletesebb keretét adja zenekara, a Dresch Quartet. Az együttes egyszerre idézi fel Coltrane legendás kvartettjének örökségét, és egyszerre jellegzetesen kárpát-medencei, a cimbalomnak, Dresch hangszerének, a fuhunnak és Baló sajátos dobhangzásának köszönhetően.

A „Tördelős” című album egy új opus a Dresch életműből. Dresch zenésztársai az elválaszthatatlan Baló István dobos, Lukács Miklós cimbalmos és ezúttal Horváth Balázs bőgős.

Ha Dreschről azt mondtam, igazi hugarikum, akkor Lukács Miklóst világszinten unikális muzsikusként jellemezném. Ezt köszönheti sajátos hangszerének, a cimbalomnak, de rendkívül magas szintű virtuozitásán és muzikalitásán túl a szerteágazó zenei műveltségének is. A lemezen hallható játéka, különösképp pedig szólói, ékes tanúbizonyságát adják eme kijelentésemnek.

A Horváth Balázs bőgős és Baló István dobos alkotta ritmusszekció először hallható ugyan Dresch Quartet lemezen, de kettősük immár közel másfél évtizede kovácsolódik folyamatosan össze Borbély Mihály zenekarában, és az utóbbi időben a Dresch Quartetben is.

A lemez nyitó száma, a "Páva" talán nem véletlenül kapta ezt a címet. Az Indiából származó, hazánk kastélykertjeinek díszévé vált madár jól szimbolizálja a hangulatot, amely ezt a kompozíciót jellemzi: az indiai zene és a magyar népzene dallamainak egyfajta ötvözete szólal meg a zenekar érett előadásmódjában.

A "Férfiének" nagyszerű szaxofon-bevezetője John Coltrane alakjának visszatükröződése, amelyet Lukács burjánzó kísérete díszít. A melankolikus téma, majd a felívelő szaxofonszóló kellemesen utazik a harmonikus dob-basszus kíséreten. Lukács Miklós is megvillantja oroszlánkörmeit egy viszonylag rövid, de annál tüzesebb szóló erejéig. A záró témát Dresch nemcsak szaxofonon adja elő, hanem el is énekli azt.

A címadó szerzemény, a "Tördelős", a kíséret ritmikailag szaggatott jellegéről kapta a nevét. Ez előbb könnyed 3/4-es swingbe, majd vadul szárnyaló 6/8-os ritmikába alakul át. A fuhunon előadott téma olyan, mintha egy népdal dallamának folyamatos variációját hallgatnánk. A kiváló cimbalomszóló során ismét ömlik, vagy inkább ellenállhatatlanul árad Lukács Miklósból a zene. Nagyszerű játék! A szám végén újra belép a fuhun és megszólal az emblematikus sound, amelyet recenzióm elején is kiemeltem: egészen egyedi ez a dresches zenekari hangzás.

Következik a "Sirató - Lassú". Nomen est omen: a két részből álló kompozíció első fele egy bús "hallgató", míg a „Lassú” egy jellegzetes balós módon kísért Dresch-féle lassú marsch.

Az ötödik szám, amely az "Azért adtam" címet viseli, szintén több különböző részből álló, komplex zenei mű. A kezdeti up-tempós rohanás, amely a témának is alapot nyújt, hirtelen megáll, és egy gyönyörű ballada-rész kezdődik, amelyet a cimbalom és fuhun kettőse ad elő. Ez a duó talán az egész lemez egyik legnagyszerűbb része. Ez a ballada fejlődik tovább, hogy végül egy free részben oldódjon fel, amely után ismét visszatér az up-tempós kezdőtéma, keretbe foglalva a kompozíciót.

A befejező darab, a „Kecskés” témája egy fülbemászó, 7/8-os ritmikára épülő dallam. A dal kellemesen táncos ritmusa könnyed módon zárja a zenei albumot.

Nos, az új Dresch lemez ugyan semmilyen újdonsággal nem lepi meg a hallgatót, ugyanakkor méltó folytatása a nagyszerű szaxofonos-zeneszerző egyedülálló életművének. Szeretettel ajánlhatom mindenki számára!


Dresch Quartet: Tördelős (Fonó, 2016)

1. Páva (Dresch)

2. Férfiének (kompozíció két magyar dalra) (Dresch)

3. Tördelős (Dresch)

4. Sirató - Lassú (Dresch)

5. Azért adtam (Dresch)

6. Kecskés (trad./arr. Dresch)


Dresch Mihály – tenor- és szopránszaxofon, fuhun, ének

Lukács Miklós - cimbalom

Horváth Balázs - bőgő

Baló István - dob (magyar készítésű Gustavito dobok)


Vissza a lemezhez