JazzMa

Friss Hírek

Bluesy Wednesday2024. május 08.
Takase, Aki: Forte2024. május 06.
ConnecTrio: Luminosity2024. május 04.

Lemezpolc kritika:
Gárdonyi László - Signature Time

Gárdonyi László: Signature Time 2011. június 09., Dr. Gregorits János

laszlo-gardony-signature-time.jpg


Gárdonyi László alias Laszlo Gardony, our man in America, (Graham Greene után szabadon) míves albumot tett le az asztalra, amelynek elkészítésében három kitűnő partner segített neki: Yoron Israel, John Lockwood és Stan Strickland. Az albumhoz kapcsolódó bevezető írásában Gárdonyi arra hívja fel figyelmünket, hogy a mai konzumtársadalomból lassan eltűnik minden természetesség, ezért az amerikai zenének az lenne az elsőrendű feladata, hogy visszatérjen a gyökereihez, Afrikához. Ez a „visszatérési program” az album számos pontján fel is bukkan, de csak mértékkel, ami nem is baj. Egyes számokban ugyan kifejezetten dominálnak a soul/gospel elemek, de nem akarnak mindent felülírni, így a zene változatos, tele van a szó szoros értelmében finom megoldásokkal. Köztük akkordikus meglepetésekkel is, mint például a „Lullaby of Birdland”-ben, ami az öreg swinges csatalovat ugyancsak megtáltosítja. Ugyanilyen mutáción megy át a keze alatt két Beatles-standard is, a „Lady Madonna” és az „Eleanor Rigby”. Az afro-amerikai gyökerű repetitív elemekhez és az ezeknek megfelelő egyszerűbb harmonizáláshoz ilyenkor jól illik az a szintén egyszerűbb, de egyben agresszívebb dobolás, amit Yoron Israel tarsolyából előhúz. (Máskor meg, ha kell, szerényen visszahúzódik a sarokba.) Persze ami az „egyszerűbb harmonizálás”-t illeti, az még mindig elég bonyolult ahhoz, hogy Horger Antal-féle „középiskolás fokon” ne lehessen csak úgy utánozni. Meglepetés a „Spirit Dance” című darab, amiben a kitűnő tenorszaxofonos/énekes Stan Strickland egyfajta sámán-éneket szólaltat meg, nagyon jól! (Ide kívánkozik, hogy Gonda János már több mint harminc évvel ezelőtt elindult ebbe az irányba, „Sámánének” című albumával!) A band tagjai mind Gárdonyival egy hullámhosszon lévő, kipróbált muzsikusok. A dobos (és ezen a lemezen némi vibrafonozást is produkáló) Yoron Israel, az amerikai élvonal majd minden tagjával játszott, a Sonny Rollins Sextet-ben töltött idejére nálunk is biztosan sokan emlékeznek még. John Lockwood a basszista, szintén tanár a Berklee School of Music-ban, akárcsak Gárdonyi, bőgőzését nagyon élveztem. Az album zenei anyaga egészében akusztikus contemporary jazznek nevezhető, amelyben erősen lüktet a groove, elejétől a végéig. Jó élmény volt.


Vissza a lemezhez