JazzMa

Friss Hírek

Salamon, Guy: Free Hugs2024. június 20.
Laughing Bastards: Fetish2024. június 16.
B52 JazzParadicsom2024. június 10.

Lemezpolc kritika:
Syrius Legacy - Shattered Dreams Suite

Syrius Legacy: Shattered Dreams Suite 2017. május 24., Jozé

syrius-legacy-shattered-dreams-suite.jpg

SYRIUS LEGACY – Shattered Dreams Suite / Széttört álmok szvit (Tom-Tom Records 2017)


A 2014-ben alakult Syrius Legacy zenekar 2015. október 17-én debütált a „Devil's Masquerade Reloaded” című CD-vel, amely nem más, mint a legendás Syrius együttes 1971-es első -és a „nagy felállása” által készített egyetlen- albumának mai, modern feldolgozása. Másfél évvel később, 2017. május 20-án megérkezett a folytatás, mely a hazai prog / jazz rock egyik -ha nem egyenesen „a”- legjobb szvitjét, a maga idejében betiltott „Széttört álmok” dalait mutatja be. Elsőként a zene történelemben: kiváló minőségű, profi stúdiófelvételen.

A hányatatott sorsú hattételes művet 1970-ben komponálta Pataki László billentyűs és Orszáczky Jackie basszusgitáros, melyhez kortárs fiatal magyar költők megzenésített versei társulnak szövegként. Az akkor aktuális, zseniális zene együtt lüktetett az egész Földgolyón végigsöprő fúziós törekvésekkel. A Syrius a korszak legmodernebb –magaskultúrának is beillő- muzsikájával mutatott fityiszt az államilag támogatott blődségeknek. Tálos Endre, Molnár András Imre és Verbényi József gyönyörű költészete pedig találóan adta vissza a vörös diktatúra kegyetlenségét, képmutatását és embertelenségét, miközben allegorikus álmokba csomagolta a kommunista téboly minden ép erkölcsi érzékkel rendelkező vesztesének és elnyomottjának frusztrációját, elvágyódását. Azokat a gondolatokat, melyet az ’56-ot követő megtorlások árnyékában szinte senki sem mert nyíltan, nyilvánosan megfogalmazni.

Mivel az előző rendszer nem volt kíváncsi „egy becsületes ember észrevételeire”, a „Széttört álmok” szvit annak ellenére is hamar indexre került, hogy a cenzorok nemigen értették a költemények valódi mélységeit. Manapság, amikor egymást érik a tüntetések, akár még a nemzeti kormányt is bátran lehet szidalmazni, már nehéz lehet átérezni, hogy mennyire paranoid módon működött a diktatúra. Még Ráduly Mihályék kirívóan igényes zeneiségében, illetve fél tucat elgondolkodtató versben is veszélyt láttak az elvtársak. Így, sok egyéb mellett a „Széttört álmok” szvit sem kerülhetett lemezre. (Amit a cenzúra 1976-ban átengedett, csak címében egyezik a Syrius magnum opus-ával.) A Magyar Rádióban is csak egyszer játszották el, illetve adták le. Majd mikor a ’70-es adás amatőr felvételét 1994-ben végre CD-re préselték, a „hozzáértő” illetékesek képesek voltak azt 6%-kal lassabb sebességen kiadni. (Tényleg senkinek sem volt ott füle?) Persze házi használtara helyreállítottuk magunknak otthon, de sajnos még úgy sem éri el a kívánt minőséget. Néhány éve, mikor magam is összeállítottam egy Syrius Antológia CD-t, mely az 1967-1977 közötti, albumon meg nem jelent stúdió-felvételeket sorakoztatja fel, szomorúan vettem tudomásul, hogy 1970-ből semmi használható nem maradt fenn, így fájó szívvel, de ki kellett hagyjam a kiadványról a Széttört álmokat. Eleddig sajnos be kellett érnünk az ilyen-olyan, felemás minőségű magyar- és angol-nyelvű demókkal és a bootlegekkel, de most végre vége az áldatlan állapotnak.

A friss albumon a „Széttört álmok” szvit teljes anyagán túl, bónuszként helyet kapott még a „Ne sírjatok lányok!”, vagyis Mészáros MártaSzép lányok, ne sírjatok!” című filmjének betétdala is. A szintén 1970-es szerzemény, a maga idejében szintén nem kerülhetett lemezre, így most a magyar kultúra két kiemelten fontos darabja került végre méltó helyére. Benkó Ákos énekes, dobos, Fonay Tibor basszusgitáros, Ludányi Tamás szaxofonos, Tempfli Erik billentyűs és Vidákovich Izsák szaxofonos, fuvolista egyaránt zseniális munkát végzett. Az előző lemezükhöz hasonló fiatalos lendülettel nyúltak a messze nem hétköznapi alapanyaghoz. Mivel mindannyian hangszereik tanárainak, mestereinek számítanak, nem esett nehezükre sem a komoly felkészültséget igénylő témák, sem a gyakran váltakozó, töredezett, staccato ütemek feljátszása, ahogy a Syriusra oly jellemző improvizatív, saját részek kidolgozása és előadása sem. Mindenkit bátorítok, hogy a végeredményt vesse össze a fennmaradt archív koncertfelvételekkel! Bátran kiállják a próbát.

Az új CD a világ tribute produkcióinak első vonalába helyezi a Syrius Legacy-t. Nemcsak azért, mert csak nagyon ritkán tapasztalhatunk meg ilyen magas fokú zeneiséget, hanem azért is mert Ákosék mindezt olyan alázattal, az eredeti koncepciónak és mondanivalónak mélyen alárendelve tették, ami párját ritkítja. Míg mások egy-egy bejáratott névből akarnak megélni, addig a Legacy legénysége valóban a felvállalt zenei örökségért alkot és él. Példaértékű hozzáállás, ahogy az egész SL projekt is az. Már most sóvárogva várom az 1972-es, 1973-as Syrius korszak termését is feldolgozásukban.

Fontos még megemlíteni Barcsik Géza fotós, grafikus kimagasló teljesítményét is. Ezúttal feltétlen igaz a „tartalomhoz a forma” formula. A jelen korunkra oly jellemző, durva tipográfiai hibákkal terhelt, lektort nélkülöző, összecsapott, trehány kiadványok dömpingjében, a kitűnően szóló zenén túl, hatalmas fegyverténynek számít az ilyen precíz, alapos, informatív booklettel társuló, gyönyörű borító is. Maloschik Róbert producer ismét csodát alkotott. Tengermély tiszteletem érte!


Vissza a lemezhez