JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2020. szeptember 26.
JazzUp – Gergely Edvárd2020. szeptember 24.
Wania, Dominik: Lonely Shadows2020. szeptember 24.
Lemezajánló (2020.09.21-27.)2020. szeptember 21.
Rypdal, Terje: Conspiracy2020. szeptember 21.
Mi újság? – Holb Alexandra2020. szeptember 20.
Wilkins, Immanuel: Omega2020. szeptember 20.
JazzUp – Papp Márton2020. szeptember 17.
Porter, Gregory: All Rise2020. szeptember 12.
Mike Gotthard 30!2020. szeptember 08.
Dave Holland (1946-)2020. szeptember 07.
Játék – 2020 szeptember2020. szeptember 06.
FELHÍVÁS 2020. szeptember 06.
Bird 1002020. augusztus 29.
Branford Marsalis 60!2020. augusztus 26.
Klubtámogatás hetedszer2020. augusztus 16.
Mi újság? - Tommy Vig2020. augusztus 02.

Lemezpolc kritika:
Ban, Lucian - Transylvanian Folk Songs

Ban, Lucian: Transylvanian Folk Songs 2020. május 23., Simády Béla

lucian-ban-john-surman-mat-maneri-transylvanian-folk-songs.jpg

Lucian Ban, John Surman, Mat Maneri – Transylvanian Folk Songs (Sunnyside Records,  2020.05.15.)


2016 január 1-től – miután lejárt a szerző halálától számított 70 éves szerzői jogi védelem – szabadon felhasználhatóvá váltak Bartók Béla művei. Az azóta eltelt időben jó néhány remek alkotás született ennek jegyében, elég ha – a teljesség igény nélkül - Sárik Péter Fonogram-díjas „Bartók X” albumát említem, vagy a MAO „Tizenöt magyar parasztdal”, és a Párniczky Quartet „Bartók Electrified” című lemezeit.

Az 1969-ben Kolozsváron született Lucian Ban zongorista is úgy gondolta, hogy ideje egy tisztelgő lemezt készítenie a nagy magyar zeneszerző, népzenegyűjtő műveiből. Miután klasszikus képzést kapott, már korai tanuló éveiben megismerkedett Bartók munkásságával és a későbbiekben fel is használta ebbéli ismereteit.

A „Transylvanian Folk Songs” ötlete Bartók 1900-as évek eleji gyűjtésére alapult, amikor is többezer magyar, szlovák és román népdalt, parasztdalt rögzített fonográfra, vagy jegyzett le.

Ban segítségül hívta Mat Maneri amerikai brácsást, aki rendkívül otthonosan mozog az improvizatív zenében, és akivel hét éve már készített egy duó koncert felvételt Marosvásárhelyen az ECM kiadó részére.

Maneri Brooklyn szülötte, de elmondása szerint korai éveiben a rock, klasszikus, és avantgarde zene vonzereje mellett nagyon nagy hatással volt rá Bartók munkássága. A két zenész úgy döntött, hogy a felvételek elkészítéséhez keres egy a népzenére érzékeny, rendkívüli improvizációs képességű szólistát.

Választásuk John Surman angol szaxofonosra esett, aki hosszú pályafutása során már többször készített folk hagyományokra épülő lemezt.

A felhasznált dalok közvetlenül Bartók gyűjtéséből származnak. Ban 150 oldalnyi anyagot készített, amelyek hangszeres és vokális darabokat tartalmaztak, köztük énekek, katonadalok, szerelmes dalok. A budapesti Bartók Archívumból megszerezték az eredeti viaszhengeres felvételek digitalizált változatát, hogy pontosan megismerhessék a dalok eredeti megszólalását. Emellett azért nagy teret hagytak saját zenei gondolataiknak, hiszen az alapötlet is az volt, hogy Bartók zenéjének hatásait játsszák ki magukból.

A számok többségében Lucian Ban az, aki zongoráján bemutatja az alapdallamot, majd a baritonszaxofon, vagy a basszusklarinét és a brácsa továbbviszi, vagy épp ellenpontozza azt.

Jómagam ott voltam tavaly Nagyszentmiklóson a trió koncertjén, ahogy ezt az alábbi, Lucian Ban által készített fotón látni is lehet.


lucian-ban2.jpg


Egy nappal később a Temesvári Szépművészeti Múzeum adott otthont a három zenész fellépésének, és akkor készítették el a felvételt, amely most megjelent.

Ajánlom azoknak, akik kedvelik a kortárs avantgarde zenét, és Bartók zenei világát.

Tracklist:

1. The Dowry Song

2. Up There

3. Violin Song

4. The Return

5. The Mighty Sun

6. What a Great Night This Is, a Messenger Was Born

7. Carol

8. Bitter Love Song

9. Transylvanian Dance


Vissza a lemezhez