Hwang, Jason Kao: Myths of Origin 2025. szeptember 24., Hegedüs Zsuzsanna
Jason Kao Hwang - Myths of Origin (Magánkiadás)
Megjelent 2025. július 7.
Soha nem feledve. Muszáj az utolsó szám címével kezdem a lemezelemzésemet. Mert ez az album, arra hív meg bennünket, hogy ráébredjünk, Isten mennyi nyelven - köztük a zene nyelvén üzeni nekünk, hogy milyen oltalom alatt állunk életünk minden rezdülésében.
Hihetetlenül impresszív, drámai kompozíciók hangzanak el.
Jason Kao Hwang amerikai hegedűs, brácsás és zeneszerző ezen albumát élőben rögzítették a New York-i Roulette-ben megrendezett Vision Fesztiválon még 2022. június 25-én. Azóta várta szunnyadva, hogy a nagyközönség számára is elérhető legyen ez a hatalmas metamorfózis. Számomra egy iránymutatást adott az életünk nehézségeinek feloldására.
https://www.youtube.com/watch?v=NrrraT6ueJ4&list=OLAK5uy_kBH0IB8Vt524xwRWOzNEsQULARjnP4lVI
Már a nyitó dal által is lúdbőrzik az ember. Először lehet, meghökkentőnek érezzük a kakofónnak tűnő hangulatot, majd rádöbbenünk: mennyiszer éreztük így magunkat, amikor kicsiny életünkben, vagy a nagyvilágban a feje tetejére álltak a dolgok. Jason pedig nem tesz mást, mint saját bátor és egyedi eszköztárával, jelen esetben dobokkal, hegedűkkel, brácsákkal, elektromos gitárral és basszusgitárral ébreszt rá esendőségünkre és arra, hogy mégis mennyire értékesek ezek a pillanatok. Jason felkavaró koncepciójának, az egész koncerten végigvonuló free témáinak és a teljes zenekar szavakkal leírhatatlan improvizációs képességeinek, hanghatásainak -pl.: reszelés, nyikorgás, vinnyogás, sustorgás, jajveszékelés-köszönhetően figyelmünk teljesen lankadatlanná válik! Egy misztikus őrület, egy teljesen ismeretlen világ tárul fel előttünk Hwang műve által, de a legvégén megérkezik a feloldozás az „ismerős” zene és a taps által, amely itt, szerves része a darabnak! A hanganyag teljes meghallgatása után mélyen megérint bennünket a rend állapota! Ugyanis Hwang egy speciálisan megtervezett testgesztusokból álló rendszert használ, amely a kottához kapcsolódik. Az eredmény egy spontán zenei áramlás, amelyben a végtelen szabadság érzés mögött egy hihetetlenül nagy rend és rendező van. Rádöbbent minket: bármi is történjék, annak helye van a világunkban! És Isten soha nem engedi el teremtményei, leányainak és fiainak kezét. Egy mindenki által nehéznek tapasztalt időszakban, a pandémia közben született ez a zene. És most a koncertet hallgatva érezzük csak meg igazán ezt az időszakot, a maga teljes súlyával. Hogy vajon hol, kiben és miben találtunk kapaszkodót ezalatt az időszak alatt? Merre találtunk szabadságot a korlátaink mögött? Ahogy Edith Eva Eger„A döntés" című könyvének mondanivalója a belső szabadságról, a börtönből való kijutásról, valamint a fájdalmak és megrázkódtatások feldolgozásáról szólnak. Ugyanúgy Jason ezen darabja is arról tesz tanúbizonyságot, hogy bár a múltat nem tudjuk megváltoztatni, dönthetünk arról, hogy hogyan élünk, és a nehézségek taníthatnak minket ahelyett, hogy megkeserítsenek. Jason hanganyaga, amely egyetlen nagy történet, a maga teljesen szabadon kötött eszköztárával messze túlmutat a félelmeken. Végül teljesen ismerős érzés keríti a hallgatót ennek az élő koncertfelvételnek a hatására: a szépség mindenen áttörő szimfóniája.
Jason kulturális, vallási és etnikai határokat és zenei különbözőségeket egybeolvasztó muzsikájával megdöbbentően egyetemes történetet mutat be. Kohó ez, amelyben a jazz, a funk, a blues és a világzenei hagyományok egy egyetlen egyedi nyelvet alkotnak, amely mentes a bármilyen hovatartozástól és a műfaji elvárásoktól. Számomra a hanganyag az élet minden szakaszában -akár a mai napon is– érvényes. Kiemeli a tudatos döntés fontosságát, és azt, hogy a gyermeki részünk megőrzése, a szépre való fókuszálás, a nyitottság, az élénkség és a kíváncsiság megtartása segít az élet nehézségein túljutni.
Jason Kao Hwang „Myths of Origin” című kompozícióját egyetlen folyamatos áramlásban adták elő. Ennek ellenére Jason a hallgatóság kényelme érdekében külön-külön is hallgathatóvá tette a számokat: „Nem iktattam be igazi szüneteket ezekhez a számmegjelölésekhez. A zene megszakítás nélküli élményének ábrázolása érdekében a számcímek függőlegesen, versként olvashatók. " - jelzi nekünk a Művész.
Azt javaslom kedves Olvasó, hogy egyben hallgassa a felvételt és hagyja, hogy magával ragadja ez a rendkívüliség!
(0:00) 1. The Collapse of Gravity
(4:17) 2. Spin Fast and Burn
(7:38) 3. Multiply and Rise
(12:20) 4. Dust Gathers Around Sleep
(17:12) 5. Landmarks Vanish
(24:16) 6. Where Fools Fear
(30:04) 7. Ancestors of Light
(34:24) 8. Anthem of Knowing
(39:24) 9. Never Forgotten
Zeneszerző/karmester: Jason Kao Hwang.
Hegedűk: Charles Burnham, Mark Chung, Gabby Fluke-Mogul, Keir GoGwilt, Rosi Hertlein, Gwen Laster, Elena Moon Park, Ben Sutin, Tom Swafford, Johnna Wu.
Brácsák: Ginger Dolden, Melanie Dyer, Judith Insell, Pete Lanctot, Eric Salazar.
Csellók: Dara Bloom, Kirin McElwain, Lester St. Louis, Tomas Ulrich.
Gitárok: Che Chen, Anders Nilsson, Hans Tammen.
Basszusgitár: Ken Filiano.
Dob: Andrew Drury.
Jaosn Kao Hwang „Book of Stories” albumának jazzma.hu hasábjain megjelent lemezelemzése: