JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2019. szeptember 18.
Jazz-burger a Meseházban2019. szeptember 17.
BEG SZEZONNYITÓ2019. szeptember 15.
Az év fiatal jazz-zenésze V.2019. szeptember 14.
Vörös Niki: Left Alone2019. szeptember 14.
A MEGBÉKÉLÉS JEGYÉBEN2019. szeptember 10.
Klemm, Adam: Instant Pleasure2019. szeptember 09.
A VILÁG ZENÉJE2019. szeptember 08.
Davis, Miles: Rubberband2019. szeptember 05.
METHENY A KÖBÖN2019. szeptember 02.

Lemezpolc kritika:
Masecki, Marcin - Ragtime

Masecki, Marcin: Ragtime 2019. július 15., Varga Bendegúz

marcin-masecki-jerzy-rogiewicz-ragtime.jpg

Marcin Masecki & Jerzy Rogiewicz – Ragtime (BMC)


Tavaly jelent meg a Budapest Music Center kiadásában a lengyel zongorista, Marcin Masecki lemeze "Ragtime" címmel. Az albumon közreműködik Jerzy Rogiewicz dobos is. Bár egy duó felállásról van szó - ha fogalmazhatok így -, a dobos szerepe nem egyenértékű a főszereplőjével. Szó szerint "csak" kísér, megerősíti a zongora által diktált ritmikai lüktetést.

Nomen est omen: bizony itt ragtime-ról van szó, ami a zene stílusát jelenti. Aki viszont egy histórikus, korhű megszólalást, New Orleans szellemének megidézését várja, annak csalódnia kell. Masecki kortárs szellemben adja elő szerzeményeit, valamint Broadway zeneszerzők, Harold Arlen és Harry Akst kompozícióit. ("Between the Devil and the Deep Blue See" + "Dinah"). Szerepel még a lemezen a lengyel-szovjet művésznő, Fanny Gordon egy alkotàsa is.

A zenét hallgatva azt is gondolhatnánk, hogy egy francia művész alkotásáról van szó, ami a megközelítést illeti, de esetünkben ebbe kelet-közép-európai érzelmek és jellegzetességek keverednek. A végeredmény az ízig-vérig lengyel stílus, amit zongoristánk is képvisel.

Masecki sajátos módon megálmodott ragtime stílusára leginkább a groteszk a legmegfelelőbb jelző. A groteszk gyakran humorral párosul, a "Ragtime"-on ennek azonban nyoma sincs. Masecki előadásmódja kesernyés, gyakran már - szándékosan - túlságosan is keserű. Bizonyos pontokon már kényelmetlenül érezzük magunkat a bőrünkben, sőt, szinte fájdalmas a zenei élmény, hogy aztán a zongorista enyhítsen a nyomáson. Ilyenkor az ember nem tudja mire vélni a helyzetet...

A lemez anyagában kakukktojásként búvik meg a „Bimhuis Solo” című 12 perces szóló improvizáció. Ez new ragtime, viszont itt is érvényesül Masecki minimalizmusba hajló stílusa, ami ráadásul egy fajta nyers hangképzéssel párosul.  Ennek a részét képezi az is, hogy a művész a hangszer jobb pedálját egyáltalán nem használja. Marvin Masecki sok megmozdulásából kiderül, hogy - úgymond - “tud zongorázni”, mégis bizonyos alapelveket gyakran áthág, ilyenkor ez utóbbi tény némelyekben még meg is kérdőjeleződhet.

Martin Masecki új lemeze kétségkívül igen sajátos, egyéni hangvételű, unikális stílusban megfogalmazott alkotás. Ugyanakkor zavarba ejti a hallgatót. Felmerülhet a kérdés: az egyediségre törekvés, a kliséktől való ilyetén eltávolodás valóban érték-e önmagában, üdvözítő, igazi értékteremtő hatású, vagy sem.

Mindenki eldöntheti maga, ha meghallgatja ezt a különleges albumot!


Marcin Masecki & Jerzy Rogiewicz: Ragtime - BMC 2018

1. Wtro (Marcin Masecki)

2. Poco, po co? / Why, why (Wladislaw Danilowsky)

3. Kolysze (Roibert) (Marcin Masecki)

4. New York Baby (Fanny Gordon)

5. Langsam (Marcin Masecki)

6. Between the Devil and the Deep Blue See (Harold Arlen)

7. Dinah (Harry Akst)

8. Tranzyjca/Transition (Marcin Masecki)

9. Bimhuis Solo (Marcin Masecki)


Marcin Masecki - pianino

Jerzy Rogiewicz - dob


Vissza a lemezhez