JazzMa

Friss Hírek

Névnaposok – József2024. március 19.
Kis hírek – friss hírek2024. március 19.
Taylor, Curtis: Taylor Made2024. március 14.
A Morgan Workshop sztori2024. március 06.

Lemezpolc kritika:
Wingfield, Mark - Tales from the Dreaming City

Wingfield, Mark: Tales from the Dreaming 2019. február 13., Gyöngyösi Gergő

markwingfield.jpg

Mark Wingfield: Tales from the Dreaming City (MOONJUNE, 2018)


A lemez minden száma egy-egy különálló történet mond el, melyet 19. századi épületek vagy régi vidéki tájak hangulata inspirált. Ezt jól vizualizálja a CD borítója, melyen nagyon szép, látványos grafikákat találunk.

A lemez anyaga letisztult, koncepciója egyértelmű – talán túlságosan is. Szerintem túlzottan hasonlóak a számok, hiányzik a változatosság, a lemez felépítettsége, az ötletes hangszerelések és a nagyívű dinamikák. A harmóniák sokszor csak hármashangzatok, a lüktetés egyenes, szinte azonosak a tempók, a zene inkább megállás nélkül folyik. A lemez hangzását leginkább a torzított és effektezett gitár, valamint a harmóniákat megszólaltató különböző szintetizátor- hangszínek határozzák meg. A dob és a basszusgitár kicsit háttérben marad, jól alátámasztják a szólista játékát. Néhány számban a fretless basszusgitár kicsit jobban előtérbe kerül egy-egy szóló erejéig. A szép, gömbölyű fretless hangzás megnyugvást hoz a folyamatosan hömpölygő zenébe, jól kirajzolódik a karaktere, majd a többi hangszer belépésével ismét elveszik a hangképben. A dobnak sajnos kevés alkalma van kibontakozni. Mindössze egy-két szólisztikusabb rész van, de ezek is elég kötöttnek, behatároltnak tűnnek. A lemez hangulata sejtelmes, kísérteties, jól átadja a régi elhagyatott épületek hangulatát, de egysíkú és hamar nyomasztóvá válik. A nyomasztó hangulatot fokozza, hogy a számok hosszúak, vagy inkább elnyújtottak. Átlagosan 6 perc egy történet, amelyekben a tutti részeket megállások, basszusgitárszólók, vagy néha csak effektezett szólisztikus gitár részek tagolnak. Helyenként hangulatkeltő effektek, lépéshangok, ajtócsukódások színesítik a hangzást.

A lemez összeségében tisztán, jól szól, de van néhány furcsasága. Számomra nagyon szokatlan, hogy a torzított gitár néha vastagon, erős effektekkel szól, mintha egy kitekert csöves erősítőből szólna, vele egy időben viszont finom, effektszerű cintányérjáték hallható, a két hangszer hangereje teljesen egy szintre lett állítva. A modern hangtechnika mindent megold, mégis fura párosítás. Furcsa a gitár dallamjátéka is, Wingfield talán improvizálja őket, de nem különülnek el az improvizált szóló részek a témáktól, olyan, mintha egy folyamatos monológ lenne. Nincsenek változások a gitár hangzásában sem. Aki jazzes improvizációkra, vagy egyáltalán szólókra vágyik, csalódni fog. A lemezt inkább az elektromosgitár szerelmeseinek, közölük is főleg a torzított gitárhangot, a fúziós, kísérletezős zenét kedvelőknek ajánlanám.


Mark Wingfield – guitar, soundscapes

Yaron Stavi – fretless bass guitar

Asaf Sirkis – drums

Dominique Vantomme – synthesizer


  1. THE FIFTH WINDOW
  2. I WONDER HOW MANY MILES I’VE FALLEN
  3. THE WAY TO HEMINGFORD GREY
  4. SUNLIGHT CAFE
  5. LOOKING BACK AT THE AMBER LIT HOUSE
  6. THIS PLACE UP AGAINST THE SKY
  7. AT A SMALL HOUR OF THE NIGHT
  8. A WIND BLOWS DOWN TURNPIKE LANE
  9. TEN MILE BANK
  10. THE GREEN-FACED TIMEKEEPERS

Vissza a lemezhez