JazzMa

Friss Hírek

Csordás Gábor: Swansong2019. július 16.
Masecki, Marcin: Ragtime2019. július 15.
Dés László: Capricci2019. július 10.
Játék – 2019 július2019. július 07.

Hírek

El nem küldött koncertbeszámolók – avagy az Organism trio külföldi koncertjei (2018)

3600 kilométer nyolc nap alatt egy kétszáz kilós hangszerrel csak meghatározó élmény lehet. Kezdésként Krakkóban egy pince végtelen hosszúnak tűnő lépcsősorával találtuk szemben magunkat: falépcső két olyan fordulóval, ahol éppen csak átfért az orgona…

2018.05.22 - Piec Art Acoustic Jazz Club, Krakkó
2018.05.23 - Music Lab, Brno
2018.05.24 - Reduta Jazz Club, Prága

Möntör Máté – gitár
Szabó Sipos Ágoston – dob
Vas Bence – Hammond orgona, Moog Theremini

vendégek:
Bazsinka Ágnes – ének
Libor Šmoldas - gitár

Itt született egyik kedvenc képem, már túl a lépcsőkön, az első koncert után:

2.jpg

Hagyma és a bizarr csomagolású orgona, virággal; Facebook-on  „Temetjük a jazzt” címmel lett népszerű kép…

A másik meghatározó élmény az volt, hogy sajnos kevés érdeklődőnek játszhattunk az első három alkalommal.

Lehet, hogy csak szubjektív és teljesen véletlenszerű élmény, de mintha már Prágában sem lenne akkora érdeklődés a jazz (főleg a kevésbé tradicionális irányzatai) iránt, mint mondjuk 3-4 évvel ezelőtt.

Kicsit több mint egy hónapja Brian Charette New York-i orgonista, egy kisebb orgona fesztivál keretében az egyik belvárosi helyen mutatta be oktettre írt lemezének darabjait és mindössze húszan-harmincan lehettünk jelen (egy 60-80 fő befogadására is alkalmas helyen).

Mindez elég kétségbeejtő ilyen mennyiségű szervezési és adminisztratív munkát követően.

Azért persze ennek is van egy pozitív olvasata: sokkal jobb kisebb számú, de nyitott és érdeklődő, befogadó közönségnek játszani, mint egy olyan tömegnek, aki alapvetően nem a zenéért és az elmélyülésért van jelen. Persze a klubok tulajdonosait, manager-eit ezzel nem lehet megnyugtatni…

Zenénkről „kívülről” csak jó kritikát kaptunk – volt olyan hallgatónk is, aki a tavalyi koncert miatt eljött idén is (ami nagyon megtisztelő) és állítólag rengeteget érett a produkció, sokkal érdekesebb lett.

Zenészként, „belülről” van egy természetes folyamata az ilyen intenzív időszakoknak: az esemény utáni pillanatok a legrosszabbak, ilyenkor a legérzékenyebb az ember minden kritikára. Szinte mindennel kapcsolatban negatív érzései lehetnek, sokszor egyszerűen rosszabbnak ítéljük meg a színpadi pillanatokat, mint amilyenek valójában lehettek. Ezért is hasznos, ha készül bármilyen felvétel.

Ahogy telik az idő, egyre többször kerülnek elő a pozitív élmények, benyomások. Visszahallgatva a felvételeket elmondhatom, hogy elég sok jó pillanatunk volt. Tényleg érettebb, összeszedettebb a trió, összességében – és úgy látom, hogy a játékunk külön-külön is sokat alakult.

Zenésztársaim, Máté és Ágoston azon túl, hogy hangszereiken természetesen rendkívül magabiztos tudással, magas színvonalon képesek játszani; rengeteg kreativitással és zenei elhivatottsággal estéről estére olyan „zeneiséget” hoztak ki a darabjaimból, amiket nem is sejtettem, hogy magukban hordozhatnak.

Volt két kiváló vendégünk is, akiknek ezúton is szeretném megköszönni, hogy csatlakoztak hozzánk és jelenlétükkel, zenéjükkel további inspirációt adtak:

Bazsinka Ágnes Katowicéből utazott Krakkóig és próba nélkül, szinte rögtön egy hullámhosszra kerültünk. Egy teljesen spontán, szabad improvizációval kezdtünk, majd két klasszikus standard-et és egy izgalmas saját kompozícióját, a „Cycles”-t játszottuk.

11.jpg

14.jpg

Libor Šmoldas, cseh gitáros pedig egy másik koncertről ugrott át hozzánk. A cseh jazzéletben egyre fontosabb szereplő, rendszeresen koncertezik az USA-ban és Ausztráliában. Nagy tapasztalata van az orgonatrió műfajában. Két kompozícióját – „Broken D Key” és „Blue Print” - adtuk elő, illetve beszállt az egyik saját számunkba (Playfulness). Mátéval nagyon izgalmas beszélgetéseket folytattak a hangszereiken keresztül.

6.jpg

9.jpg

Azóta meg is beszéltük, hogy mindenképpen szeretnénk egy közös lemezt felvenni.

A zenéről nem írnék többet, itt bele lehet hallgatni a koncertfelvételekbe:

ORGANISM trio// Come out to the light

ORGANISM trio // TOUR 2018 // Live @ Reduta Jazz Club, Prague

Organ solo // ORGANISM trio// Playfulness

Nagy-nagy köszönet a hős „orgonacipelő” kollégáknak, akik persze elsősorban kiváló zenész minőségükben voltak jelen, de rendkívüli fizikai teherbírásukat is megmutatták.

Köszönjük Kiss Zoltán Hagymának és Rákosi Miklósnak, akik a kilométerek legyűrése után szintén teljes erőbedobással küzdött az orgonát legalább kétszeresen vonzó gravitációval.

Külön köszönjük kiváló vendégeink, Bazsinka Ágnes és Libor Šmoldas inspiráló közreműködését.


Utunkat a Nemzeti Kulturális Alapon keresztül a Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Program támogatta.

És miután a fentieket nem küldtem el júniusban (már nem is tudom, miért…), következzen pár mondat legutóbbi élményeinkről:

2018.09.20 – B-Flat Berlin

2018.09.22 – Organ Jazz Festival – International Hammond Meeting, Kielce, Lengyelország

A B-Flat Berlin az európai jazzélet egy kiemelkedő helyszíne, majdnem minden, a kontinensünkön turnézó jazz zenész megfordul a klubban.

Ez volt az első szereplésünk a német fővárosban, így kisebb, ám annál lelkesebb közönségnek játszhattunk. Biztosan a város hatása is, de nagyon inspiráltan és egyben koncentráltan játszottunk, sőt meg merem kockáztatni, hogy ez a koncert volt az egész év legjobban sikerült estje zenei szempontokból.

A következő helyszín, Kielce közönség szempontjából volt hatalmas pozitív meglepetés. Egy lengyel kisvárosról van szó, és ennek ellenére megtelt a Muzeum Laurensa Hammonda (!) előadóterme. Rendkívüli lelkesedéssel és támogatással segítettek nekünk a lehető legjobb hangulatba kerülni. Zeneileg itt is jellemző volt az inspirált és kreatív játékmód, ugyanakkor talán kicsit már kevésbé voltunk összeszedettek és koncentráltak.

A legmegdöbbentőbb élmény egy nagyjából hetvenéves néni volt, aki saját bevallása szerint azelőtt soha nem járt jazz koncerten, ez a fesztivál volt az első élménye. És még tetszett is Neki!

Szóval Kielcében van egy múzeum, ami a Hammond orgonáról és feltalálójáról szól, benne majdnem az összes modellel, ami a gyárban készült. Mint megtudtam, sajnos nem működő példányok, a legtöbbnek csak a szekrénye és a látható részei lettek kiállítva, a mechanika már nincs bent.

A városban van egy különleges klub, a Chicago Organ Music Club, ami mint a neve is mutatja, szintén elsősorban az orgona- centrikus zenekarokról, zenékről szól. Saját Hammond B3-as és Leslie várja az arra tévedő orgonistákat, zenészeket. Mindezt pedig Jacek Piotr Klesyk-nek köszönhetjük, aki néhány éve Olaszországból települt haza, persze ott is létrehozta ezt a klubot; majd áttelepítette Kielcébe. Ő maga is kiváló orgonista természetesen.

Köszönjük a Collegium Hungaricum Berlin-nek a szállást és a szervezésben nyújtott segítséget.

A két koncertről egy video-összefoglaló is készült:

https://www.youtube.com/watch?v=PhfCBFIxQww&t=56s

1.jpg

3.jpg

20.jpg

23.jpg

25.jpg

Vissza a hírekhez