JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. március 18.
Taylor, Curtis: Taylor Made2024. március 14.
A Morgan Workshop sztori2024. március 06.

Hírek

Ha a Budapesti és Tavaszi fesztivál, akkor mi a Magyar és Jazz?

Minden év március-áprilisának fordulóján nagyszabású kulturális rendezvény-sorozattal köszönti Budapest a tavaszt. Ennek egyik állandó alprogramja az a hosszú hétvégi jazzünnep, melynek első nagykoncertjére került sor 2019. április 5-én, pénteken este a Budapest Jazz Clubban.

mjszlogo.jpg


Szerdán és csütörtökön már bemutatkoztak a jövő ígéretei: versenygyőztesek és a különböző képzőintézmények diákjai muzsikáltak az érdeklődőknek. A két nagykoncerten a jelen meghatározó egyéniségei játszottak, játszanak és egy igen fontos eseménynek is mindig a pénteki este az időpontja: bár már februárban nyilvánossá váltak a Magyar Jazzszövetség idei kiválasztottjai, a díjak átadása csak ilyenkor történik meg.

Bágyi Balázs, a Magyar Jazz Szövetség elnökeként és az est házigazdájaként elsőként a Szabó Gáborról elnevezett életműdíjjal jutalmazott zenészt hívta színpadra, aki 2019-ben nem más, mint Egri János bőgős-zeneszerző. A Pernye András-díjat Halper László nyerte, a magyar jazzélet színvonalának emeléséért végzett munkájáért, szakírói, szerkesztői és műsorvezetői tevékenységéért. A harmadik aktív zenészként elismert ünnepelt Borbély Mihály volt, aki a Gonda János-díjat érdemelte ki a hosszú évtizedek óta tartó tanári tevékenységével. Szép szokásként a mecénások képviselőinek is megköszönik ilyenkor a segítségüket: a Kósa Erika-Körtvélyesi Zoltán házaspár elsősorban anyagi természetű fedezet nyújtásával támogatja koncertek, lemezek és turnék megvalósulását, míg a harmadik díjazott, Susszer Zoltán a BJC üzemeltetésével összefüggő munkájáért kapott elismerést.


001.JPG


002-1.JPG


003-1.JPG


004.JPG


005.JPG


A bensőséges hangulatú köszöntések után a Szabó Gábor életműdíj nyertese, Egri János lépett színpadra kvartettjével, melynek tagjai a névadó bőgősön túl fia, Egri János Jr. (ének, zongora), Soso Lakatos Sándor (szaxofon) és Pecek Lakatos András (dob) voltak. A műsorban saját szerzemények és standardek is elhangzottak; az előadók azt a szándékot követték, hogy az egyes szólókra bőven hagytak időt, így mindösszesen öt számot hallottunk, nagyobb ívű, gazdag egyéni megszólalásokkal. A díjazott köszönőbeszédében saját zenészi tevékenységét szolgálatként fogalmazta meg, de amit láttunk-hallottunk, az nem csak egy alázatos ember alakját rajzolta meg, hanem egy boldogét is: nem csak szakmai tökéletességgel, tudásának legjavát mutatva játszott, hanem eközben végig ott ült az arcán az öröm, hogy létrehozhatja az előadást, hogy akkor és ott részese lehet annak a kis közösségnek, amelyik muzsikál. Kiváló partnerei voltak a kvartett további tagjai is ebben, ritkán látni ennyire felszabadult, egymásra ilyen élénken reagáló előadást a színpadokon.


006-1.JPG


007.JPG


008-1.JPG


009.JPG


010.jpg


A rövid átállás után (bár Pecek Lakatos András személye összekötötte az első két harmadot) egy teljesen új világba érkezhettek meg a hallgatók. Az Oláh Dezső trió műsorának címe Intermezzo volt, az együttes névadó-zongoristája zeneszerzőként is jegyezte a sorozatot. A komponáláskor felhasznált gondolati forrást, mint egyfajta Ars Poeticát Pocsai Kriszta előadásában meg is hallgathattuk, s talán valamilyen kapaszkodót is kaptunk általa: az életünk fontos eseményei közötti időszakok sokfélék lehetnek, milyenségükben csak egy biztos – hogy nem tudjuk, milyenek, azt leszámítva, hogy sohasem egyformák. Az elhangzott hét tétel sem hasonlított egymásra, a belőlük összeállt karakter-szvit mégis kerek érzetű volt. Találkoztunk kortárszenei indíttatásútól a táncosig, a groteszk-humorostól a lágyabb hangzásúig sokféle jelleggel, amelyek az értő előadástól erős hatással bírtak a hallgatókra, ezt a következtetést aztán a taps mennyisége és hangereje is alátámasztotta. Oláh Dezső, Oláh Péter (bőgő) és Pecek Lakatos András (dob) játéka egyaránt bámulatosan magával ragadó, s ez esetben is igaz, hogy az egész több, mint a részek összege, a közöttük létrejövő kapcsolat megsokszorozta az egyéni értékeket.


011-1.JPG


012.JPG


013-1.JPG


Utolsó fellépőként a Hajdu Klára Quartet foglalta el a színpadot, melynek tagjai Cseke Gábor (zongora), Soós Márton (bőgő) és Hoff Marcell (dob) voltak a mindig mosolygó énekesnő mellett. A saját szerzemények mellett néhány Gershwin dal feldolgozása is szerepelt, és nagyon hangulatos, kissé popos hangvételű zenét élvezhettünk a koncert perceiben. Talán ennek a populáris árnyalatnak köszönhető, hogy a mégoly virtuóz szólók után sem tapsolt bele a közönség a számokba a jazzes szokások szerint. Ettől eltekintve jól fogadták a hallgatók az előadást. Bár az egyik felkonferálás szerint Cseke Gábor csak ebben az évben csatlakozott az együtteshez, zongorajátéka biztos alapot nyújtott a többieknek és remek szólói sokat hozzátettek az összhatáshoz. Az énekesnő azt is elmondta, hogy minden alkalmat megragad arra, hogy a jazz műfaját népszerűsítse, és az egész produkció azt mutatta, hogy hiteles, amit tesz, tesznek az ügy érdekében.


014-1.jpg


015.JPG


016.JPG


A holnapi (mai…) koncertről is e sorok írója fog beszámolni a Jazzma.hu olvasóinak. A szereplők névsora ígéretes, a mai/tegnapi koncert igen pompás volt… Ezért született a címben foglalt találós kérdés. Megoldás csak vasárnap reggel, és biztos vagyok benne, hogy még mindig igaz lesz, hogy ha a Budapesti és Tavaszi fesztivál, akkor…


btf-logo-hu-2019-1.jpg


Vissza a hírekhez