JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 26.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.

Hírek

JAZZDOBOS VAGYOK - Exkluzív interjú a 75 éves Kőszegi Imrével - 1. rész

Egy borongós novemberi kedd délelőtt találkoztunk a Budapest Jazz Klubban. Születésnapi beszélgetés minden idők egyik legjobb magyar dobosával. Az első rész következik.

ki-portre.JPG


NS: Nincs szándékomban pontosan, évről-évre végigmenni az élettörténeteden, mert nem nagyon van olyan, amit még nem mondtál el - inkább kiragadnék eseményeket, lemezeket.

KI: Most, hogy ez az ünnep lesz több helyre is hívnak. Pénteken Szegeden játszottunk, úgy volt, hogy jön a szaxofonos Gary Bartz, de beteg lett. Bacsó Kristóf ugrott be helyette - kiváló muzsikus. Aztán lesz ez a nagy "őrület" a MüPában december 4-én - ott rengetegen közreműködnek.

https://www.jazzma.hu/hirek/2019/12/06/koszegi-imre-75-60-unnep-es-koncert-a-mupa-ban#cikk


NS: Menjünk vissza az időben. Nemrég tudtam meg, hogy a hatvanas évek második felében külföldön éltél.

KI: Igen, öt évig. Bejártuk egész Európát, főleg a Nyugatot.


NS: Kikkel játszottál akkor?

KI: 1964-ben kerültem Pegéhez...


NS: Húsz éves voltál...

KI: Aztán '65-ben itthon is sokat játszottunk, és már kijártunk külföldre. Pegének akkor már nagy neve volt, sokat jelentett vele zenélni. A zongoristák: Balog "Csibe" Jenő, Fogarasi - meghaltak - aztán Csík Gusztáv, Szakcsi...


NS: Ők megvannak.

KI: ...majd '66-tól Pege-Csík-Ablakos (Lakatos Dezső) meg én - akkor még "vendéglátós" zenét játszottunk.


pege-quartet-nyugat-berlinben.jpg


NS: Táncoltak is rá...

KI: Igen. Aztán bekerültem egy Horváth Sextet nevű bandába, a legelegánsabb szállodákban zenéltünk. Anyagi megfontolásból is -  egzisztenciát kellett kialakítani. Most, amikor a gyerekek kijönnek az iskolából csak jazz-t hajlandóak játszani - és az albérletet sem tudják  kifizetni, mert a klubokban "gombokat" fizetnek. A világon mindenütt egyre kevesebb pénz van a műfajban. Mi annak idején külföldön megkerestük egy lakás árát. Ez az egyik rész. A másik: például Németországban még néhány kis faluban is volt jazzklub. Szabadnapunkon mentünk másokat hallgatni: Benny Bailey-t, Leo Wright-ot, Art Farmer-t - és még sorolhatnám.


NS: Sok amerikai muzsikus élt-él Németországban és Svájcban.

KI: Aztán Koppenhágában a Tivoliban, meg a Montmartre Jazz Club-ban is zenéltünk, ahol éppen Dexter Gordon, vagy Kenny Drew lépett fel - később meg velük játszottunk.


NS: Nagy nevek. De ugorjunk egyet: Szabados - "Az esküvő". Hetvenes évek.


eskuvo.JPG


KI: Igen, de előtte már játszottam Garai Attilával, Kovács Andorral, Gonda Jánossal. Furcsa módon Szabados is felkerült a listára.


NS: Ő azért más, mint az előbbiek...

KI: Nagyszerű alkotóművész volt Szabados, szerencsémre vele is egy évet muzsikálhattam.


NS: Akkor született "Az esküvő"...

KI: ?..és sokat koncerteztünk.


NS: Mennyire instruált Téged Szabados?

KI: Nála más koncepció volt. Szabad zenét játszottunk, ívek voltak - de én mindig a "sajátomat" dobolhattam, természetesen jazz feeling-gel.


NS: Azért kérdeztem, mert gondoltam, hogy Rád hagyta...

KI: Nyilván megbeszéltük, hogy mi legyen, nagyjából. Addigra már elég rutinom volt. Egy másik híres bandában, a Magyar Revű Tánczenekarban, a hatvanas években - ahol Cziffra György is játszott valamikor - szintén lehetett tapasztalatokat szerezni. Chappy - Orlay Jenő volt a vezetője. Aztán Németh Lehelt, Toldy Máriát, Kabos Lászlót, Honthy Hannát is kísértem...


NS: Szívesen csináltad?

KI: Hát... Abból is tanultam.


NS: Meg nyilván a pénz is...

KI: Persze. Nekem sok zsebpénzt nem kellett adni gyerekkoromban. 13-14 évesen kezdtem.


NS: Jönne a Rákfogó, de azt most hagyjuk ki, az utóbbi időben sokminden elhangzott a zenekarral kapcsolatban.


rakfogo.JPG

1972


rakfogo-most.JPG

2018


KI: Akkor már egyetemeken, jazzklubokban játszottunk. A Dália után a Petőfiben. Viszont doboltam Halmos-Sebőéknél, Zolnay Pál filmjéhez és színházi darabokhoz - például a Szolnoki Szigligetiben Vámos Miklós darabjához, vagy a József Attilában - írtam zenéket. A Hamletet "megcsináltuk" úgy Edelényivel, hogy csak ütős és dob kísérte. Sok vonalon mozogtam, nem beszélve a rockosokról.


NS: És a Neoton Família?

KI: Feldoboltam nekik egy lemezt "real time". A többiek még három hónapig dolgoztak... Nekem nem kellett mást csinálni, csak ezt (mutatja)... Ilyen volt utána a lábam (ezt is mutatja...)


NS: Fárasztó lehetett...

KI: Velem nem igazán jártak jól, mert én JAZZDOBOS vagyok! És belecsempésztem volna mindig valamit, amit ott nem szabad!


NS: ...mert akkor nincs meg a monotónia...

KI: Letérdeltek elém, hogy jaj, csak ezt ne! Nehezemre esett, de megcsináltam, amit kértek.


NS: Menjünk tovább: nyolcvanas évek, "For Kati".


for-kati.JPG


KI: Még előbb volt, amit kérdezel. Már a Rákfogó mellett is akartam saját zenekart. A dobosok közül csak Kovács Gyulának volt ilyen. Akkor alapítottam a Rhythm & Brass-t - két fúvós, két kongás, eleinte magyar zenészekkel, szaxofonosokkal: Dés, Dresch, Tóni (Tony  Lakatos), Tűzkő Csaba, Németh Jancsi. Később külföldiekkel is: a lengyel szaxofonos Namyslowski-val, az amerikai bőgős Jack Gregg-gel és Gárdonyi Lacival.


NS: És a lemezfelvétel?

KI: Egy jazzklubban készült, később CD-n is kiadták. Sajnos, a jogdíjak "lemaradtak". Ez nem az egyetlen eset - volt olyan, hogy egy hetvenes évekbeli felvételért egyetlen lemezt adtak... Nem bánom, hogy megjelentek  ezek, de... Például Cserháti Zsuzsa egyik lemezét,  amelyen játszottunk, Vukán kiszúrta valahol, utána ment - és akkor kaptunk valamit.


NS: Ha már Vukán - beszéljünk a Super Trio-ról!


super-trio.JPG


KI: Sok koncert és több lemez. Az egyik: Berkes Balázzsal, Ablakossal az "Elliptic Dance" 1991-ben jelent meg a Timeless kiadásában. Később a Creativ Art Ensemble felvételén Kenny Wheeler volt a szólista. Csak kapásból.


NS: Melyik társulásban érezted Magad a legjobban? Nem úgy értem, hogy melyikben játszottál a legszívesebben, hanem amikor úgy gondoltad: ez nem munka!


KI: A Rhythm & Brass-ban - az az én formációm! Aztán a Kőszegi Quartet, a Percussion Orchestra...


rhythm-brass.JPG


NS: Sokszor láttalak koncerteken - de hogyan tartod ilyen fitten Magad manapság?

KI: Most is uszodából jövök, végig gyalog - mi a neve annak a szállodának a Margit-szigeten?


NS: Nem jut az eszembe... Te sem idegeskedsz ilyenkor?

KI: Dehogynem!!!


NS: Nem érdemes...

KI: Thermal Hotel!


NS: Az! Sokszor olyankor jut az ember eszébe valami, amikor már nincs ott... Más. Mit hallgatsz otthon?

KI: Nálam régebben 24 óra zene volt mindig, főleg jazz. És 24 órát gyakoroltam. Tele vagyok. A térdemre gumilapocskát tettem, úgy csináltam (mutatja). Aztán már csak rendes dobon. Újpesten ki akartak lakoltatni...


NS: Ha mész az utcán, ritmusok járnak a fejedben?

KI: Szerencsére - mostmár régóta - nemcsak szakbarbár vagyok. Mert akkor - furcsa módon - nem "úgy" fejlődik az ember. Volt egy eset - hogyan is hívják azt, amikor papíron jön az üzenet?


NS: Jaj...

KI: Jól van, neked sem jut az eszedbe! (Nevetünk.)


NS: Fax!

KI: Igen! Egy régi zenésztársam annyira csak a saját hangszerével foglalkozott, hogy azt sem tudta, mi az...


koszegi-portre-2.JPG


(folytatás egy hét múlva)


Vissza a hírekhez