JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. március 29.
Saját hangon2024. március 29.
New Fossils: II2024. március 26.
Iyer, Vijay: Compassion2024. március 24.
Rottmayer, Chris: Being2024. március 23.

Hírek

GOLDMUND ÚJ ÚTJAI

Csütörtökön a Budapest Jazz Clubban Varga Bendegúz megújult zenekarával a tervbe vett, de most még csak körvonalazódó új lemezéből mutatta be ízelítőül a már elkészült kompozíciókat, néhány standard feldolgozással, és előző, egyben első, „Goldmund” albumán megjelentekkel vegyítve. A szokás szerint este nyolc órakor kezdődött kétrészes koncerten az ezúttal kvartett felállással fellépő zenekarvezető dobos mellett Ávéd János tenorszaxofonon játszott, Fenyvesi Márton gitározott, és Bögöthy Ádám bőgőzött. Akár az „All Stars” jelzővel is illethető középgenerációs formációhoz ráadásul vendégként a negyvenedik születésnapját a napokban (január 29.) ünneplő Tzumo is csatlakozott.

01-71.jpg


Varga Bendegúz 2015-ben alapított, kvintettként indult első zenekarában, a jelenleg is játszó tagokon kívül Czirják Csaba gitározott Fenyvesi Márton mellett. A két gitárossal felállt ötös a 2018-ban megjelent „Goldmund” című albumon, és az azt követő lemezbemutató koncerteken Mester Dániellel két szaxofonossal felálló szextetté bővült, majd az 1976-ban született Varga Bendegúz immár kvartetté alakult zenekarával kezdte tervezett új lemezét megvalósítani. Mint a koncerten a zenekar bemutatása előtt elmondta, a négyesben maradtakat a komoly sikereket hozott közös zenei múlton kívül, szoros baráti szálak kötik össze. Jazz életünk egyik legsokoldalúbb szaxofonosát, az 1983-ban született Ávéd Jánost, még a mai Bartók Konzervatórium jazz-tanszakának jogelődjébe, a Postás zeneiskolában ismerte meg. Az LFZE Jazz Tanszakán az 1986-ban született Fenyvesi Marci Bendegúz évfolyamtársa volt, és a gitáros első zenekarában is ő dobolt. A zenekar legfiatalabb tagjával, az 1987-ben született Bögöthy Ádámmal pedig immár közel nyolc éve alkotja felesége, Karosi Júlia kvartettjének ritmusszekcióját. Bendegúz korelnökségének egyszerű magyarázata van, szülői elvárásoknak engedelmeskedve szorult egy időre háttérbe életében a zene. Az ELTE Természettudományi Karán a tisztes polgári foglakozásra jogosító geográfus és földrajz-tanári diploma megszerzése után kezdte komolyabb zenei tanulmányait, és került egy évfolyamra a zenében kitérők nélkül haladó, fiatalabb korosztállyal.


02-70.jpg


A kvartett kezdte a koncertet, Bendegúz a fentebb említett, szerzői kiadásban megjelent lemezének címadó dalával. A „Goldmund” ebben a szűkebb, a modern fősodorhoz jobban közelítő felállásban is magával ragadott, és egyben fel is vázolta az egész koncert irányát. A lemezen rögzített, két gitáros és a két szaxofonos változattól eltérően, most intimebb keretek között szólalt meg, és tárta fel a zene mélységeit. Aki ismerte a lemezt, nem lepődött meg a következő szám, egy Soundgarden feldolgozás bekonferálásakor. A legutolsó rock forradalomként jellemezhető 90-es évek rockzenéjének emblematikus, a rock, punk, hard rock és az indie rock alapokat ötvöző és továbbgondoló amerikai együttestől a „Spoonman” ugyanis a „Goldmund” lemezre is felkerült. Chris Cornell, a Soundgarden énekese és dalainak 2017-ben öngyilkosságot elkövetett szerzője most is megihlette Bendegúzt, és a ’The Day I Tried to Live” jazzre hangszerelt változata az új lemezre is felkerül majd. Harmadikként ugyancsak a „Goldmund” lemezen megjelent „Valle d'Itria” című Varga Bendegúz szerzeményt játszották el, de ezt már nem négyesben. Nagy tapsok közepette Tzumo is színpadra lépett, és a harmónia hangszerek között a zongora is megjelent. Az első részt záró John Coltrane remekmű, a „Giant Steps” bár mind az öt muzsikusnak jutalomjátékot adott, de a továbbiakban is csak koncerten lesz hallható a zenekar előadásában.


03-67.jpg


04-68.jpg


05-65.jpg


06-65.jpg


07-64.jpg


Viszont a lemezen is hallható lesz majd Ávéd János új, a második részt nyitó „Look into the Deep” címet kapott kompozíciója. Az utána játszott Varga szerzemény, a „Seed” a „Goldmund”-ról került a repertoárba, és a zongorával szinte újjá született. A koncert végére ismét az új lemezre szánt új számok kerültek, Bendegúztól az „A Tale”, és egy Oláh Szabolcs szerzemény, a „String of the Spider” zárta az estét. Természetesen jött a ráadás, az Ornette Coleman írta „Turnaround” újabb lehetőséget adott egy kis örömzenélésre.


08-60.jpg


Bár a számos formáció mellett, többek között a Gáspár Károly triójában és Karosi Júlia kvartettjében is doboló Varga Bendegúz koncert-naptárában aligha találhatnék üres lapokat, saját zenekarával kevés lehetőséget kap. Talán ezzel a jobban „koncertbarát”, szűkebb felállással több felkérés érkezik majd, mivel a zenészek a kisebb klubok színpadán is elférnek. Sajnos, manapság ez is szempont, de nem hiszem, hogy Bendegúzt ez vezérelte volna megújult formációjának létrehozásában. Őt inkább a kvartett adta hangzásban lévő lehetőségek feltárása érdekelte, és ebben gondolkodva írta a lemezre szánt új kompozícióit, és hangszerelte át a régebbieket. Ebben az alkotói folyamatban a régi barátok, Ávéd János, Fenyvesi Márton, és Bögöthy Ádám óriási segítséget adott. Szokásos zsenialitásával ennek a koncertnek a sikeréhez Tzumo is hozzájárult. Nem tagja a kvartettnek, vendégművészként lépett fel. Nem csodálkoznék, ha az új lemezen az ő nevét is olvashatnám majd a hátsóborítón. Egyelőre, a koncerten hallottak alapján, egy hagyományos vinyl A oldalát megtöltő négy szám, a Chris Cornell írta „The Day I Tried to Live” Soundgarden szám, Ávéd János szerzeménye, a „Look into the Deep”, egy saját kompozíció, az „A Tale” és Oláh Szabolcstól a „String of the Spider” készült el. Izgalmas, jó zene, így érdeklődve várom a B oldal elkészültét, és a lemez megjelenését, jó lenne mielőbb otthon is hallgatni! Ahogy Zsdanov elvtárs mondta egykoron, alkossatok (továbbra is) remekműveket!


hangfoglalo.jpg


nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez