JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 25.
Névnaposok – Márk2024. április 25.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.

Hírek

Mi újság? – Faragó Miklós

Miklóst közel 30 éve ismerem. Most ő keresett meg, hogy van egy-két újdonság körülötte, beszélhetne-e azokról! Hát persze, írtam neki válaszlevelemben, aztán megbombáztam kérdéseimmel.

farago-miklos.jpg


1) Két CD-t is küldtél. Kezdjük a "Romance in a Bottle"-lal. Ez mikor és hol készült?

2017-ben vettük fel Válik László stúdiójában a Jazz Consort-tal (Csanyi Zoltán - billentyűk, Hárs Viktor - bőgő, basszusgitár, Jeszenszky György - dob, és én gitározom.) És két számban Kovács Linda énekel

.

2) A zenekarban a megszokott arcok játszanak. De van egy kakukktojás is. Hogyan került a képbe Kovács Linda?

Egy kb. 20 éves szerzeményemre, a „Last Bossa” címűre a fiam, Faragó Dániel meglepetésemre írt egy szép szöveget portugálul. Ezért elkezdtem keresni énekesnőt a neten (akkortájt tértem vissza a jazz-be tizenöt év kihagyás után, és szinte senkit sem ismertem), egy olyan hangot kerestem, amely elég „mély” egy „utolsó bossához”. Így ismertem meg Lindát. Akit aztán a lemezen Hárs Viktor „Relax” című számának eléneklésére is felkértem – Viktor angol szövegével. A lemezen van még két Csanyi szerzemény is, a többi az enyém.


3) Ez a lemez inkább a "so called radio friendly" kategóriába tartozik. Kb. 30 éve ismerlek, de mintha eddig ezt a könnyed hangzást nem preferáltad volna. Most mi vitt rá, hogy stílust válts?

Azt hiszem, hogy a számaim eléggé harmónia-gazdagak és egyáltalán nem egyszerűek improvizációs szempontból. Talán a dallamosságuk lehet elterelő. Szándékos stílusváltás nincs. Mindig olyat írok, amit épp találok magamban. És persze ez erősen függ attól, ami akkor a jazz világában zajlik.


4) A másik CD, a "Jazz Writ in the Water" visszatérés "az igazi Faragó Miklóshoz". Erről is mesélnél? Hogyan jött ez létre?

Már tavaly összejött egy lemezre való anyag (egy angol népdalt kivéve saját szerzemények) a Jazz Consort számára, melyben időközben történt egy változás, Cselik Gábor jött Zoli helyett billentyűzni. Idén márciusban, mivel egyáltalán nem látszott, hogy meddig tart ez az állapot a világban, és mivel nem szerettem volna várni a posztumusz felvételig (alapjában türelmetlen alkat vagyok), úgy gondoltam, hogy akkor is felvesszük, legfeljebb úgy, hogy mindenki felveszi otthon a saját játékát. Ami azért persze egy elég kétes kompromisszum volt.


5) A lemezborítón angolul olvasható, hogy 11 magyar jazzmuzsikus az otthonában játszotta fel a saját részét. Ez nem volt nehéz? Milyen technikai szisztémával rögzítetted az anyagot?

Már majdnem elküldtem a számokat a kvartettnek, amikor bevillant egy – dacból született – gondolat, meg lehetne ezt csinálni egy bővebb körrel, „mintegy kiemelve a fejünket a … víz fölé, legalább ideiglenes közösségként, felmutatva hogy a jazzisták képesek erre”. Az idézet az azoknak írott körlevélből van, akiket felkértem a közreműködésre. A résztvevők a Jazz Consort tagjain és Kovács Lindán kívül: Ávéd János (szaxofon), Román Péter (basszusgitár), Balázs Tamás (zongora), Madai Zsolt és Serei Tamás (dob). Mindenki megkapta a számokat egy általam feljátszott midi fájlban kompletten is – ezek alapján választottak maguknak számot – és a saját szólamuk híján is. A felvételek meghatározott sorrendben történtek: először mindig a szólisták játszottak (a midire), aztán jött a kíséret (pl. zongora), aztán a bőgő, végül a dob. Mindezt azon megfontolásból, hogy a kísérő hallja azt, amit kísér. És nem fordítva. A szólista ugyanis prímán rájátszik  a midi hangszerekre. A módszer bevált. A felvételek ideje azonban a többszörösére, két-három hónaposra nőtt a néhány napos stúdiózáshoz képest. A logisztika így nagyon bonyolult lett (sajna én voltam a diszpécser).

Fontos ehelyütt közzétenni a meleg érzéseimet a résztvevő kollégák iránt. Nagyon magas polcon vannak ők nálam, akik minden nehézségük ellenére (távtanítás, a gyermekeik távtanulása, egzisztenciális nehézségek) volt ehhez lelkierejük, és mert volt antennájuk a "nemesebb" szempontokra. A netre kitett CD borító fölé is azt írtam: „több mint kollégák”.


6) Ki keverte meg a zenei anyagot?

A játékra felkért szaxofonos, Zana Zoltán váratlanul inkább a keverést választotta, ami nagy segítség volt. A master-elést Válik László végezte.


7) És az ötös track szövegírója is a fiad?

Igen, ezt is ő írta, ezúttal magyarul. Én külön értéknek tartom, hogy legalább a magyar szerzők által írott jazz-számok közül néhánynak magyar szövege legyen, hiszen ez tradicionálisan ritka. Dani írta a „Romance in a Bottle” lemez címadó dalának magyar szövegét is „Szerelem a palackban” címmel, erős utalásokkal Szerb Antal azonos című novellájára. Ez azonban még csak koncerten hangzott el szöveggel, Kovács Linda előadásában.


8) Mikor és hol lesz ennek a CD-nek a lemezbemutató koncertje?

Reményeim szerint február 4-én a BJC-ben, a Jazz Consorttal.


9) Mikor, hol és kikkel lépsz fel legközelebb?

Egyben ez lesz az első fellépésem is. A lemez összehozása teljesen lemerített. És tartózkodom is a zárt terektől.


hangfoglalo.jpg


nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez