Mi újság? – Gyárfás Attila
Attilát 2007. január 19-én léptettem fel először, a Jazz a Márványteremben koncertsorozatom “Apák és fiúk” részében. Akkor mindössze 16 és fél éves volt. Most meg már 30, így gondoltam, kikérdezem az utóbbi hónapok történéseiről.
1) Mikor tudta meg, hogy 2020 szeptemberétől maga lesz az egyik dob tanára a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazztanszékének?
Ez számomra egy nagyon váratlan és gyors folyamat volt. A nyár közepén kaptam a felkérést, viszont csak augusztusban vált egészen bizonyossá, hogy én fogom betölteni ezt az igazán megtisztelő pozíciót.
2) Nem rémült meg a felkéréstől? Tanított már kint Hollandiában, vagy ez egy fejes volt a mélyvízbe?
Bizonyos értelemben meghökkentő volt belegondolni, hogy olyan legendás dobosok tanítottak előttem a LFZE Jazz Tanszékén, mint Kovács Gyula, Nesztor Iván, vagy Kőszegi Imre. Ez a gondolat azonban egyáltalán nem nyomaszt, sőt, inkább minden nap motivál, hogy a legjobbat adjam a diákjaimnak. Rendkívül izgalmas és nagyon felelősségteljes hivatásként tekintek a tanításra. Hollandiában a tanulmányaim mellett adtam magánórákat is, illetve három évig oktattam egy hágai alapfokú zeneiskolában. Amióta visszaköltöztem Magyarországra csak a zenélésre összpontosítottam, így itthon még nem foglalkoztam pedagógiával.
3) És milyen tapasztalatokat szerzett az elmúlt 2 hónapban? Nem frusztrálta, hogy a tanítványai csak pár évvel fiatalabbak mint maga?
Egyáltalán nem frusztrál ez a helyzet, sőt, sokszor úgy érzem, hogy a viszonylag kis korkülönbség segíti és bizalmasabbá teszi a komminukációt köztem és a tanítványaim között. Ők is inspirálnak engem, nagyon szeretek velük dolgozni. Mind a hét tanítványom más-más zenei világot képvisel, ezért fontosnak tartom, hogy speciálisan rájuk szabjam az órákon felmerülő témaköröket. Ez egy másfajta hangoltságot igényel az órákra való felkészülésnél, amit nagyon élvezek.
4) Kik a tanítványai?
Baranyi Bence, Gulyás-Szabó Krisztián, Szilágyi Márton, Izsó Tamás, Majsai Roland, Csikós Áron és Fábry Adonisz.
5) És most, hogy életbe lépett a távoktatás, ezt hogyan oldja meg? Egyáltalán milyen platformon mennek az órák?
Videóhívással tartjuk a kapcsolatot, illetve arra kérem a tanítványaimat, hogy előzetesen készítsenek felvételeket a megbeszéltek alapján, amiket aztán kielemzünk a következő órán. Erre azért van szükség, mert sajnos a videóhívások hangminősége nem elég jó ahhoz, hogy a részletek is hallatszódjanak.
6) Hollandiában ki volt a dobtanára? Sokat átvett az ő módszeréből, vagy magának van valamilyen új tanítási szisztémája?
A holland mesterem Eric Ineke, egy hatalmas tudással és zene iránti szeretettel bíró dobos, aki olyan ikonokkal játszott együtt a 60-as évektől kezdve, mint Dexter Gordon, Ben Webster, Hank Mobley, Dizzy Gillespie, Johnny Griffin, és még sorolhatnám. Nagyon közel áll hozzám az az intuitív és személyre szabott tanítási módszer, amit ő képvisel. Dobkották és technikai feladatok gyakorlása helyett inkább játszottunk, zenét hallgattunk és különböző fontos témákról beszélgettünk az órákon. Hagyta, hogy csak azokat az elemeket vegyem át a játékából, amiket igazán magaménak akartam tudni, és támogatott abban, hogy keressem a saját hangom, miközben finoman rávezetett a hiányosságaimra. Valahogy én is így gondolok a tanár szerepére a zenei felsőoktatásban. Az a célom, hogy felkészítsem a tanítványaimat a zenész életre.
7) Hogy jön ki a másik dobtanárral Jeszenszky Györggyel? Gondolom könnyen ment a munkamegosztás, hisz Jeszy az ön Apukája (Gyárfás "Gyafi" István) zenekarában játszott sokáig.
Jeszenszky Gyurival közeli a kapcsolatom, és nagyon megtisztelő, hogy vele együtt taníthatok. Ő volt a második dobtanárom, rengeteg inspirációt és információt kaptam tőle, és egy nagyszerű pedagógusnak tartom. Jól ismerem a tanítási módszereit, és a saját óráimon olyan témaköröket próbálok átvenni a tanítványaimmal, amik kiegészítik azt az anyagot, amit Gyuri ad át a növendékeknek.
8) Hogy tudja egyeztetni a tanítást és a muzsikusi létet? Egyáltalán mielőtt bejöttek a szigorítások, mely zenekarokban játszott?
Úgy gondolom, hogy az egyetemnek is érdeke, hogy megadja a szabadságot ahhoz, hogy a tanárai művészként is kibontakozzanak. A heteimet úgy tudom beosztani, hogy ezzel a pandémiás időszak végeztével se legyen probléma. Az órák és a koncertek alapvetően más napszakban zajlanak, a próbák és a felvételek pedig igazíthatóak. Jelenleg a következő zenekarokban játszom: Gyárfás Attila Trió, Identified Flying Object feat Ralph Alessi, Filippo Vignato Trio, Gerhard Ornig Trio. A tavaszi korlátozások alatt sok órányi dobszólót rögzítettem egy gyönyörű akusztikájú gyárépületben. Mivel ismét sok időm van, elkezdtem válogatni a felvételek között, és az a tervem, hogy egy szóló lemezen megjelentetem ezeket.
9) Sok erőt és kitartást kívánok a munkájához!
Köszönöm!