JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 25.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.

Hírek

Mi újság? – Gyárfás Attila

Attilát 2007. január 19-én léptettem fel először, a Jazz a Márványteremben koncertsorozatom “Apák és fiúk” részében. Akkor mindössze 16 és fél éves volt. Most meg már 30, így gondoltam, kikérdezem az utóbbi hónapok történéseiről.

gyarfas-attila.JPG


1) Mikor tudta meg, hogy 2020 szeptemberétől maga lesz az egyik dob tanára a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazztanszékének?

Ez számomra egy nagyon váratlan és gyors folyamat volt. A nyár közepén kaptam a felkérést, viszont csak augusztusban vált egészen bizonyossá, hogy én fogom betölteni ezt az igazán megtisztelő pozíciót.


2) Nem rémült meg a felkéréstől? Tanított már kint Hollandiában, vagy ez egy fejes volt a mélyvízbe?

Bizonyos értelemben meghökkentő volt belegondolni, hogy olyan legendás dobosok tanítottak előttem a LFZE Jazz Tanszékén, mint Kovács Gyula, Nesztor Iván, vagy Kőszegi Imre. Ez a gondolat azonban egyáltalán nem nyomaszt, sőt, inkább minden nap motivál, hogy a legjobbat adjam a diákjaimnak. Rendkívül izgalmas és nagyon felelősségteljes hivatásként tekintek a tanításra. Hollandiában a tanulmányaim mellett adtam magánórákat is, illetve három évig oktattam egy hágai alapfokú zeneiskolában. Amióta visszaköltöztem Magyarországra csak a zenélésre összpontosítottam, így itthon még nem foglalkoztam pedagógiával.


3) És milyen tapasztalatokat szerzett az elmúlt 2 hónapban? Nem frusztrálta, hogy a tanítványai csak pár évvel fiatalabbak mint maga?

Egyáltalán nem frusztrál ez a helyzet, sőt, sokszor úgy érzem, hogy a viszonylag kis korkülönbség segíti és bizalmasabbá teszi a komminukációt köztem és a tanítványaim között. Ők is inspirálnak engem, nagyon szeretek velük dolgozni. Mind a hét tanítványom más-más zenei világot képvisel, ezért fontosnak tartom, hogy speciálisan rájuk szabjam az órákon felmerülő témaköröket. Ez egy másfajta hangoltságot igényel az órákra való felkészülésnél, amit nagyon élvezek.


4) Kik a tanítványai?

Baranyi Bence, Gulyás-Szabó Krisztián, Szilágyi Márton, Izsó Tamás, Majsai Roland, Csikós Áron és Fábry Adonisz.


5) És most, hogy életbe lépett a távoktatás, ezt hogyan oldja meg? Egyáltalán milyen platformon mennek az órák?

Videóhívással tartjuk a kapcsolatot, illetve arra kérem a tanítványaimat, hogy előzetesen készítsenek felvételeket a megbeszéltek alapján, amiket aztán kielemzünk a következő órán. Erre azért van szükség, mert sajnos a videóhívások hangminősége nem elég jó ahhoz, hogy a részletek is hallatszódjanak.


6) Hollandiában ki volt a dobtanára? Sokat átvett az ő módszeréből, vagy magának van valamilyen új tanítási szisztémája?

A holland mesterem Eric Ineke, egy hatalmas tudással és zene iránti szeretettel bíró dobos, aki olyan ikonokkal játszott együtt a 60-as évektől kezdve, mint Dexter Gordon, Ben Webster, Hank Mobley, Dizzy Gillespie, Johnny Griffin, és még sorolhatnám. Nagyon közel áll hozzám az az intuitív és személyre szabott tanítási módszer, amit ő képvisel. Dobkották és technikai feladatok gyakorlása helyett inkább játszottunk, zenét hallgattunk és különböző fontos témákról beszélgettünk az órákon. Hagyta, hogy csak azokat az elemeket vegyem át a játékából, amiket igazán magaménak akartam tudni, és támogatott abban, hogy keressem a saját hangom, miközben finoman rávezetett a hiányosságaimra. Valahogy én is így gondolok a tanár szerepére a zenei felsőoktatásban. Az a célom, hogy felkészítsem a tanítványaimat a zenész életre.


7) Hogy jön ki a másik dobtanárral Jeszenszky Györggyel? Gondolom könnyen ment a munkamegosztás, hisz Jeszy az ön Apukája (Gyárfás "Gyafi" István) zenekarában játszott sokáig.

Jeszenszky Gyurival közeli a kapcsolatom, és nagyon megtisztelő, hogy vele együtt taníthatok. Ő volt a második dobtanárom, rengeteg inspirációt és információt kaptam tőle, és egy nagyszerű pedagógusnak tartom. Jól ismerem a tanítási módszereit, és a saját óráimon olyan témaköröket próbálok átvenni a tanítványaimmal, amik kiegészítik azt az anyagot, amit Gyuri ad át a növendékeknek.


8) Hogy tudja egyeztetni a tanítást és a muzsikusi létet? Egyáltalán mielőtt bejöttek a szigorítások, mely zenekarokban játszott?

Úgy gondolom, hogy az egyetemnek is érdeke, hogy megadja a szabadságot ahhoz, hogy a tanárai művészként is kibontakozzanak. A heteimet úgy tudom beosztani, hogy ezzel a pandémiás időszak végeztével se legyen probléma. Az órák és a koncertek alapvetően más napszakban zajlanak, a próbák és a felvételek pedig igazíthatóak. Jelenleg a következő zenekarokban játszom: Gyárfás Attila Trió, Identified Flying Object feat Ralph Alessi, Filippo Vignato Trio, Gerhard Ornig Trio. A tavaszi korlátozások alatt sok órányi dobszólót rögzítettem egy gyönyörű akusztikájú gyárépületben. Mivel ismét sok időm van, elkezdtem válogatni a felvételek között, és az a tervem, hogy egy szóló lemezen megjelentetem ezeket.


9) Sok erőt és kitartást kívánok a munkájához!

Köszönöm!


hangfoglalo.jpg


nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez